Homilie voor de 23ste zondag door het jaar C 7 september 2025
Homilie voor de 23ste zondag door het jaar C 7 september 2025
Eerste zondag van de Scheppingsperiode
Eerste lezing: Wijsheid 9, 13-18b
Wie van de mensen kan Gods plan doorgronden, wie ontdekken wat de Heer wil? De
gedachten der stervelingen zijn immers onzeker, en twijfelachtig onze berekeningen. Het vergankelijke lichaam is een last voor de ziel, en onze aardse gebondenheid belemmert de beweeglijke geest. Wij begrijpen amper de dingen van deze wereld, en wat voor de hand ligt kost ons nog moeite; hoe zouden we dan het hemelse verstaan? Wie zou uw wil kunnen kennen, als Gij hem het inzicht niet geeft, en uw heilige Geest niet van boven
zendt? Zo alleen kunnen de mensen op aarde rechte wegen gaan, leren zij kennen wat U welgevallig is, en worden zij door de wijsheid gered.
Evangelie: Lc 14, 25-33
In die tijd trokken talloze mensen met Jezus mee; Hij keerde zich om en zei tot hen: “Als
iemand naar Mij toekomt, die zijn vader en moeder, zijn vrouw en kinderen, zijn broers en zusters, ja, zelfs zijn eigen leven niet haat, kan hij mijn leerling niet zijn. Als iemand zijn kruis niet draagt en Mij volgt, kan hij mijn leerling niet zijn. Als iemand van u een toren wil bouwen, zal hij dan niet eerst er voor gaan zitten om een begroting te maken of hij wel
genoeg bezit om hem te voltooien?
Anders zou het hem kunnen overkomen - als hij de fundering heeft gelegd en niet in staat is het werk te voltooien - dat allen die het zien hem gaan bespotten en zeggen: Die man begon te bouwen, maar hij was niet in staat het
einde te halen. Of welke koning zal - als hij tegen een andere koning ter oorlog wil
trekken - niet eerst overleggen of hij sterk genoeg is om met tienduizend man het hoofd te bieden aan iemand, die met twintigduizend man tegen hem optrekt? Zo niet, dan
stuurt hij, als de tegenstander nog ver weg is, een gezantschap en vraagt om de
vredesvoorwaarden. Zo kan niemand van u mijn leerling zijn als hij zich niet losmaakt van al wat hij bezit.”
“Voor wij (Europese kolonisten) hier kwamen, was hier niets!” “…..? Ah, nee?”
Het begin van het schooljaar is voor vele organisaties en verenigingen ook het begin van een nieuw werkjaar.
Voor de Kerkgemeenschap is dat eveneens het geval.
En er is veel waar die wereldwijde Kerkgemeenschap werk van maken kan, samen met alle mensen van goede wil.
Er dient nog altijd gewerkt te worden aan een rechtvaardige samenleving, een wereld waarin ieder mens toekomt wat hij of zij nodig heeft
om een waarlijk menswaardig leven te leiden. De stroom vluchtelingen houdt niet op.
Nog steeds is de honger niet weggewerkt uit de wereld. Vrede is natuurlijk een immens groot werkpunt.
En sinds lang zijn we ons bewust dat we ook werk moeten maken van het behoud van de schepping, van leven en natuur,
bedreigd door een economie die alleen maar gericht is op winst en groei. Al deze werkpunten – men kan ook van ‘crisissen’ spreken –
hebben één gemeenschappelijke oorzaak:
de mens met zijn ‘aardse gebondenheid’,
die niet wijs met zichzelf, zijn medemens en de schepping omgaat, wiens gedrag gekenmerkt is door een blijkbaar niet los te laten drang naar beveiliging, bevrediging en bevestiging.
Maar het besef groeit dat men daardoor vervreemdt van de natuur, van elkaar, van zichzelf en van God.
Het de zekerheid groeit dat door zo’n levenswijs zoveel vernietigd wordt,
zoveel verloren dreigt te gaan en geweld en onrecht in stand gehouden worden.
Het wegwerken van ongelijkheid, armoede, honger, oorlog
en de teloorgang van de schepping, hangt niet alleen af van politiek beleid. Er is ook nood aan een radicale andere levenswijze.
Dat beseft iedereen wel degelijk, ook al hoort niet iedereen dat graag.
Het de verandering, die de 25% revolutie van Broederlijk Delen wil op gang brengen. Het is een verandering, die ook een ecologische revolutie mag heten, de revolutie waartoe paus Franciscus 10 jaar geleden toe opriep in zijn encycliek Laudato ‘si.
Een verandering van levenswijze begint met een bewustworden, met het ontvangen en aanvaarden van inzichten,
met een nieuwe manier van denken over…
Voor de ecologische revolutie, die leidt naar rechtvaardigheid en vrede, is het noodzakelijk dat ieder doordrongen is van het besef
dat de aarde aan allen toebehoort. God heeft de aarde en al wat ze bevat,
bestemd voor het gebruik van alle mensen en alle volkeren. Noodzakelijk is ook het bewustzijn van verbondenheid,
niet alleen met alle mensen, maar ook met de natuur en de hele schepping.
Wanneer we vervolgens denken aan economie
dan moeten we niet alleen groei en winst voor enkelen voor ogen houden, maar welzijn voor allen.
We moeten we leren niet-economisch naar de schepping te kijken,
waardoor we ontdekken dat ook wat niet economisch rendabel en nuttig is, zinvol is en recht van bestaan heeft.
De filosoof uit het Oude Testament zegt dat zo’n blik onmogelijk is door ‘aardse gebondenheid’.
En daarmee bedoelt hij niet dat we met de aarde verbonden zijn, maar wijst hij naar ons materialisme en ons streven naar eigenbelang.
Die ingesteldheid zorgt ervoor dat blanke kolonialisten in Zuid-Afrika verzuchtten: “Voor wij hier kwamen, was hier niets!”
Het materialistisch economisch denken, waar we van af moeten, behekst mensen ook met de gedachte dat we maar zinvol leven zolang we economisch presteren of consumeren
of mensen in staat stellen dat zo goed en zo lang mogelijk te doen.
Als je dan de zorg voor dementerende ouderen vanuit zo’n standpunt bekijkt, dan brengt dat niet veel respect en mededogen in de zorginstellingen.
En wat ook het geestelijk welzijn van mensen niet bevordert is het economisch winstmodel dat eigenlijk teert
op opgewekte gevoelens van tekort en ontevredenheid.
Tenslotte, voor een ecologische revolutie is verwondering en bewondering noodzakelijk. Verwondering en bewondering voor de natuur, de ruimte en het menselijk bestaan zelf. Verwondering en bewondering veroorzaken niet alleen interesse,
maar ook respect, tederheid en dankbaarheid. En ze maken de mens stil.
Een cultuur van de stilte is een belangrijk aspect van de ecologische revolutie.
De stilte is de beste plaats om de verbondenheid met de schepping en de Schepper bewust te worden en innerlijk te beleven.
Eigenlijk de enige plaats.
!
https://www.youtube.com/watch?v=vHfrgwqkEMs&list=RDvHfrgwqkEMs&start_radio=1 Inderdaad….
Priester Dirk, OCH Oostende