Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  
Meditatie heeft te maken met beminnen en bemind worden.   
Christelijk leven is altijd dieper de waarheid exploreren dat God ons liefheeft en dat Jezus in ons hart woont, in de diepe kern van ons zijn. Nog meer verbazingwekkend is het te weten dat wij in zijn hart wonen, ‘in Hem’. Daar kan het verstand niet bij. Alleen het hart kan het vatten, omdat deze kennis alleen uit liefde voortkomt.

We weten onszelf bemind en daarom beminnen we. Meditatie heeft ook te maken met  het voltooien van die cyclus van liefde. Door onze openheid voor de Geest die in ons hart woont en die ons allemaal in stilte liefheeft, beginnen we de reis van het geloof. En we eindigen in geloof, omdat de eeuwige dans van de liefde steeds opnieuw begint.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

paius 2

 Paus Leo XIV
Communiceer met waarheid en vrede

In de bergrede zegt Jezus: “Zalig die vrede brengen” (Mat 5,9). Die zaligspreking daagt ons allemaal uit. Ze roept op tot een vernieuwde manier van communiceren : één die niet koste wat kost naar bijval zoekt, die geen agressieve taal gebruikt, die geen concurrentiespel speelt en waarin waarheid steeds gezocht wordt met liefde en nederigheid. Vrede begint bij ieder van ons: in hoe we naar anderen kijken, hoe we luisteren, hoe we over anderen spreken.

Gesprek met journalisten op 12 mei 2025






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Tekst en Onderricht april 2025

‘
PSALMEN: GEDICHTEN EN GEBEDEN VOL LEVEN



Lucas 2, 78 dankzij de innige barmhartigheid van onze God, waarmee Hij uit de hemel op ons zal neerzien,
de Opgaande Zon, die verschijnt 79 aan hen
die in het duister en de schaduw van de dood gezeten zijn, om onze voeten te richten op de weg van vrede.

Gebed:

Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt
om scheppend en verrijkend in het leven te staan, liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk. Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.

Lees meer...

tekst en onderricht december 2024

OPEN CONTEMPLATIEF HUIS
LEERHUIS VOOR BIJBELSE SPIRITUALITEIT
37ste jaargang

PSALMEN: GEDICHTEN EN GEBEDEN VOL LEVEN



Gebed:

Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt
om scheppend en verrijkend in het leven te staan, liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk. Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.


Lezing van Ps 143

Antifoon: Luister naar mijn smeken om ontferming en antwoord mij in uw trouw.

Een psalm van David.

1 Heer, hoor mijn gebed,
luister naar mijn smeken om ontferming

en antwoord mij in uw trouw: om uwer gerechtigheid wille.

2 Treed niet in het gericht met uw knecht: in uw licht is geen schepsel rechtvaardig.

3 Zie, de vijand staat mij naar het leven, hij zet mij de voet op de nek,

doet mij huizen in duisternissen, gelijk de doden voorlang:

4 in donkerte hult zich mijn geest, mijn hart in de diepte vertwijfelt.

5 En de dagen van vroeger gedenk ik, noem prevelend al uw daden,* overpeins de werken uwer handen;

6 tot u strek mijn handen ik uit,
mijn ziel - dorre grond - smacht naar U.

7 Antwoord mij ijlings, o Heer,
ik ben aan het eind van mijn kracht.

Wend uw aanschijn niet van mij af,
dan werd ik als wie daalden in de groeve;

8 laat mij morgenlijk weten uw goedheid: Gij zijt het op wie ik vertrouw

 - wijs Gij mij de weg die ik gaan moet. Mijn leven geef ik in uw hand.

9 Doe mij, Heer, mijn vijanden ontkomen, een wijkplaats zoek ik bij U;

10 richt mijn handelen naar uw behagen, Gij die ik ken als mijn God;

laat uw geest mij goedgunstig geleiden daar waar het land ligt gebaand.

11 Hoed mijn leven, getrouw aan uw naam; doe recht: dat het de druk mag ontkomen.

12 Sla mijn vijand, behaagt het U, neer; delg Gij uit die mijn leven belagen.*
Ik weet mij in uw dienst.

Eer zij de heerlijkheid Gods: Vader, Zoon en heilige Geest.

Zo was het in den beginne,
zo zij het thans en voor immer
tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Duiding bij de Ps 143

In het oudtestamentische Nabije Oosten
waren er grootvorsten die de kleinere vazalstaten aan zich bonden door middel van de zgn. vazalverdragen.
Daarin verwijst de grootvorst naar zijn weldaden aan de vazal bewezen
om zijn eis tot trouw en het naleven van zijn bepalingen kracht bij de zetten. In de smeekpsalmen gebeurt er ook zoiets,
maar nu om God te overtuigen de bede te verhoren. De biddende wens kan weliswaar niet verwijzen naar weldaden die hij aan God bewezen heeft,
maar kan wel verwijzen naar zijn trouw, naar zijn dienaar zijn, naar zijn onschuld en vooral naar Gods weldaden,
die in het verleden ontvangen zijn en spreken van Gods grootheid die gelegen is in zijn liefde, barmhartigheid en trouw aan de mens. Dat geschiedt op subtiele wijze ook in Ps 143:
* 1 en antwoord mij in uw trouw: om uwer gerechtigheid wille
* 11Hoed mijn leven, getrouw aan uw naam;
* 2 Treed niet in het gericht met uw knecht:
* 12 Ik weet mij in uw dienst.
De hele psalm ademt de nederige houding van de smekeling
die door deze houding zich min of meer van Gods goedheid verzekerd weet. We mogen het absoluut geen kruiperigheid noemen.
Psalm 143 is dus wel degelijk een smeekpsalm.
En omwille van v.2 staat hij ook in het rijtje van de zgn. zeven boetpsalmen: Ps 6, 32, 38, 51, 102, 130, 143.
De psalm is wellicht geschreven in de post-exilische tijd
en de vermelding van David als auteur is opnieuw pseudepigrafie.
Waarom de psalm een plaats krijgt in de dodenliturgie verduidelijken we straks.
Omwille van v.2 en v.12 wordt de psalm ook wel eens het gebed van de Lijdende Dienaar genoemd.
V.8, geïnterpreteerd als verwijzend naar de paasmorgen, is dan weer de oorzaak dat psalm 143 gezongen wordt in de gebedstijden van Goede Vrijdag en Stille Zaterdag.
Hetzelfde vers deed Benedictus beslissen
dat de psalm iedere zaterdagmorgen gebeden moet worden.
Nu heeft hij een plaats in het morgengebed van de donderdag van de vierde week. Maar hier is v.12 geschrapt als niet passend bij de rest van de psalm.
Maar dan vergeet men de correspondentie van dat vers met v.3 en v.12 en laat men het belijdende slot weg,
waarbij het zich bekennen als Gods dienaar alsoluut een element van verhoring is! Vv.3-6, het middenste deel, bevat een klacht.
Deze is dus omringd door twee reeksen smeekbeden met in iedere reeks terugkerende elementen, nl., het feit dat de smekeling zich als knecht erkent
en hij een beroep doet op Gods trouw.
De smeekbede drukt dan ook vertrouwen uit
en de smeekpsalm kan evenzeer een vertrouwenspsalm genoemd worden.
Want hoewel eigen onschuld subtiel aan bod komt als argument is het vertrouwen van de psalmist vooral gegrondvest
op Gods trouwe goedheid en liefde.
Daarom kan de smekeling ook zonder vrees ‘ten gerichte’ (v.2) naderen.
Het beeld van het opgaan naar de tempel

waarbij men voor God verschijnt als voor een rechter is oud en daarmee hardnekkig archetypisch.
Maar dit beeld en de eventueel daarmee gecreëerde angst wordt hier overstegen.
Hoewel de smekeling als voor een rechter zijn onschuld aanhaalt zijn Gods weldaden een sterker argument om het pleit te winnen, weldaden die een reden tot vertrouwen en dankbaarheid zijn.
Het aangezicht van de verschijnende God
heeft niets meer van een dreigende rechter maar is levengevend:
7 Wend uw aanschijn niet van mij af,
dan werd ik als wie daalden in de groeve;
Zo ook in Ps 51, 13:
verban mij niet: ver van uw aanschijn, noch onttrek mij uw heilige geest.
en Ps 104, 29-30:
Wendt Ge uw aanschijn af, zij bezwijken,
onttrekt Gij hun de adem, zij sterven: zij keren weder tot stof;
En het uit te spreken oordeel wordt vervangen door woorden ten leven:
10 richt mijn handelen naar uw behagen, Gij die ik ken als mijn God;
laat uw geest mij goedgunstig geleiden daar waar het land ligt gebaand.
Genade en inzicht, dat is het wat de dorstige ziel mag verwachten.
Er zijn nog even stilgestaan bij v. 8, waar de morgen
als het moment van verhoring en genade naar voor komt.
Na een bange nacht vol twijfel wordt men weer bewust van Gods nabijheid. Ook dit is een sterk psychologisch thema, dat we ook aantreffen in
Ps 5,4: Heer, des morgens hoort Gij mijn stem,
des morgens breng ik het voor U; wachtende zie ik uit.
en in Ps 90, 14: maak ons morgenlijk rijk met uw goedheid,
dat wij jubelend vieren onze vreugde telken dage dat wij mogen zijn.

Lezing van Ps 142

Antifoon: Ik verhef mijn stem tot de Heer, mijn stem tot de Heer om erbarmen.

1Een compositie van David. Toen hij in de grot was. Een gebed.

2 Ik verhef mijn stem tot de Heer, mijn stem tot de Heer om erbarmen,

3 stort mijn kommer uit voor zijn aanschijn; mijn nood leg ik open voor Hem.

4 Want bijna ontzinkt mij de moed:
- en Gij, Gij kent toch mijn pad –

op de weg die ik moet begaan hebben zij mij de strik al gezet.

5 Zie, ik zoek uw hulp, sla mij gade: niemand trekt zich iets van mij aan,

er is nergens toevlucht voor mij, geen mens vraagt hoe ik nog leef.

6 Tot u blijf ik roepen, o Heer,
U die ik mocht noemen' mijn schuilplaats,*

mijn plek gronds in dit aardse leven.'

7 Sla dan op mijn jammeren acht, zelf ben ik te weerloos geworden:

red Gij mij van mijn vervolgers, want zij worden te machtig voor mij.

8 O, bevrijd uit de engte mijn leven, dat ik weer moge loven uw naam,

dat rechtvaardigen mij omringen. Want Gij voltrekt het voor mij.

Eer zij de heerlijkheid Gods: Vader, Zoon en heilige Geest.

Zo was het in den beginne,
zo zij het thans en voor immer
tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Duiding bij Ps 142

Thomas van Celano, de eerste biograaf van Franciscus van Assisi,
deelt mee dat Ps 142 Franciscus’ laatste gebed was op de avond van zijn sterven
op 3 oktober 1226.
De psalm is opnieuw pseudepigrafisch toegeschreven aan David
en verwijst in het opschrift naar een episode uit het leven van David, vermeld in het Eerste Boek Samuël, toen David op de vlucht
was voor de jaloers geworden koning Samuël en zich diende te verbergen. Klacht en smeekbede wisselen elkaar af,
waarbij weer Gods trouw subtiel als motief ter verhoring naar voor geschoven wordt:
6 Tot u blijf ik roepen, o Heer,
U die ik mocht noemen' mijn schuilplaats, mijn plek gronds in dit aardse leven.'
Het motief van God als schuilplaats troffen we ook aan in Ps 143, 9:
Doe mij, Heer, mijn vijanden ontkomen, een wijkplaats zoek ik bij U;
Het is een bekend gegeven in veel spirituele literatuur
dat onze diepste kern, de plaats waar we God ontmoeten, een plaats is waar we onszelf zijn en ons veilig weten, verzekerd van een bestaan dat één is met Gods wezen
en waarin we opgenomen zijn.
We wijzen nog even op de wissel van indirecte rede naar directe rede na v. 3.
Van beide psalmen wordt gezegd dat ze uitnodigen om ze met aandacht en langzaam te bidden.

Muziek: Ps 143 https://www.youtube.com/watch?v=A_0b6OgfWHg&ab_channel=DufayEnsem ble-Topic

Lezing:

Bijbels begint het gebed altijd in een loven of danken, dit is: in de herinnering van Gods reddend optreden in het verleden. Klagen in de psalmen wortelt altijd in een aanvankelijk loven. Het is de vraag of wij als moderne mensen die rijpe beweging nog echt kunnen voltrekken. Als persoon en als gemeenschap is het goed zich toe te leggen op die

bewuste oefening: herdenken wat de Heer voor ons gedaan heeft sinds de schepping van de wereld en sinds onze geboorte, sinds de dood en opstanding van zijn Zoon en sinds de gave van de heilige Geest, en wel binnen elke sacramentele handeling en bij de genezing en leniging van elke ziekte of pijn, zowel lichamelijk als geestelijk. We hebben reden te over om te danken, maar beseffen wij dit nog wel?
(Benoit STANDAERT, Leven met de psalmen)

Lees meer...

Gelezen onderricht otober 2025


PSALMEN: GEDICHTEN EN GEBEDEN VOL LEVEN



PSALM 131

Antifoon: Heer, niet verheft zich mijn hart, mijn ogen vermeten zich niet.

1 Een bedevaartslied. Van David.
Heer, niet verheft zich mijn hart, mijn ogen vermeten zich niet.

Ik begeef mij niet in wat te groot is, te wonderbaarlijk voor mij.

2 Neen, bedaren liet ik, verstillen bedaren, verstillen mijn ziel

als een kind bij zijn moeder geborgen; als dat kind zo voel ik mijn ziel.

3 Dat Israël wachte de Heer, van thans tot in eeuwigheid.

Eer zij de heerlijkheid Gods: Vader, Zoon en heilige Geest.

Zo was het in den beginne
zo zij het thans en voor immer;*
tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Lees meer...

PSALMEN: GEDICHTEN EN GEBEDEN VOL LEVEN 150



PSALMEN: GEDICHTEN EN GEBEDEN VOL LEVEN



Ps 139

1Voor de koorleider. Van David. Een psalm.

Heer, Gij doorgrondt en Gij kent mij,
2 Gij weet van mijn zitten, mijn opstaan,* Gij verstaat mijn gedachten van verre;

3 mijn op weg zijn keurt Ge, mijn rusten, al mijn wegen zijn U vertrouwd.

4 Want er komt geen woord op mijn tong, of zie, Heer, Gij kent het volkomen.

5 Achter mij zijt Gij, voor mij, rondom mij: Gij hebt uw hand op mij gelegd.

6 Dit te vatten - het is mij te wonderbaar, te verheven - ik reik er niet toe.

7 Waar zou ik uw geest ontkomen? waar zou ik uw aanschijn ontgaan?

8 Klom ik op tot de hemel - Gij waart er, lag ik neer bij de doden - daar staat Gij,

9 sloeg ik dageraadsvleugelen uit, streek ik neer aan de uiterste zeekust,

10 ook daar zou uw hand mij geleiden, hield mij uw rechterhand vast.

11 Sprak ik: 'mij mag het duister omsluiten, het licht worde nacht om mij heen'

12 voor u heerst in het duister geen duister: lichtend is de nacht als de dag,*
de duisternis is gelijk licht.

13 Gij zijt die mijn kern hebt gevormd,
die mij weefde in de schoot mijner moeder,

14 en ik loof U in het besef
dat ik ben eerbiedwekkend van maaksel,* een wonder is wat Gij schiep.

Mijn wezen kent Gij volkomen.
15 Mijn oorsprong was U niet verholen* toen ik in het verborgene gevormd werd,

als in diepten der aarde ontworpen. 16 Uw oog zag mij, vormeloos nog:

in uw boek waren alle geschreven de dagen dezer formering,*
toen er nog niet een daarvan was.

17 Te groots voor mij, God, uw gedachten, te machtig daarvan de som,*
18 zomin als woestijnzand te tellen.

Was ik radeloos –
nog was ik bij U.

19 Sla dan, God, de afvalligen neer:
- o had van hun moordzucht ik vrede!

20 zij blijven u tarten, arglistig,
noemen zich in hun waan uw bestrijders.

21 Zou ik, Heer, uw haters niet haten, niet met afschuw zien die U trotseren?

22 ik haat hen, mijn haat is volstrekt: tussen ons moet het vijandschap zijn.

23 Doorgrond mij, God, ken mijn hart, toets mij, weet mijn verborgen gedachten,

24 zie of niet mijn weg mij verkeerd leidt: wijs de weg van de eeuwigheid mij.

Eer zij de heerlijkheid Gods: Vader, Zoon en heilige Geest.

Zo was het in den beginne,
zo zij het thans en voor immer
tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Duiding bij de Ps 139

Ps 139 mogen we beschouwen als een lof - en dankpsalm.
God wordt er geëerd om zijn wijsheid, zijn nabijheid en zijn grootheid.
Er is bewondering en verwondering voor de schepping en ook voor de schepping die we zelf zijn.
Maar de psalm eindigt als een smeekpsalm
en vraagt God om toch maar niet op het verkeerde pad terecht te komen:
Doorgrond mij, God, ken mijn hart,
toets mij, weet mijn verborgen gedachten, zie of niet mijn weg mij verkeerd leidt:
wijs de weg van de eeuwigheid mij.
Deze verzen lijken wat overeen te stemmen met de laatste bede van het Onzevader:
Breng ons niet in beproeving, maar verlos ons van het kwade. In het getijdengebed  van de Kerk komt Ps 139 aan de beurt in het avondgebed op de vierde woensdag.

Lees meer...

tekst en Onderricht op 17 september 2024*



PSALMEN: GEDICHTEN EN GEBEDEN VOL LEVEN




136 Als bronwellen vloeien mijn tranen: omdat men uw wet veronachtzaamt.

Eer zij de heerlijkheid Gods: Vader, Zoon en heilige Geest.

Zo was het in den beginne,
zo zij het thans en voor immer*
tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Lees meer...

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top