Tekst en Onderricht op 20 juni 2023

OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2022-2023

Bron van het onderricht:
Basil PENNINGTON, o.c.s.o., Inwendig gebed. Herontdekken van een oude christelijke manier van bidden. (Engelse titel: Centering Prayer. Renewing an Ancient Christian Prayer Form)

Onderricht op 20 juni 2023

In dit onderricht waarvoor we voor het laatst
inspiratie putten uit het boek van Basil Pennington over Centering Prayer, kijken we naar de figuur van Maria, de moeder van Jezus van Nazaret, door de kerkgemeenschap de Moeder Gods genoemd.
Deze titel wijst ons meteen op de grote dienst die Maria aan de mensheid bewezen heeft,
een dienst waartoe God ook zijn uitverkoren volk riep,
een dienst waartoe ook de kerkgemeenschap geroepen is en ieder van ons, iedere gedoopte christen.
Het is het openbaren van Gods liefde voor de mensen aan de mensen. In het woord ‘openbaren’ is duidelijk het woord ‘baren’ te vinden.
God openbaren is God ‘baren’,
is Hem een menselijk leven, een menselijke gestalte geven.
Thomas Keating, de medestichter en bezieler van Contemplative Outreach,
beschreef de doelstelling van meditatie en meditatieonderricht in nagenoeg dezelfde termen:
een bijdrage leveren aan het leren kennen en ervaren van Gods liefde. Maar wie die liefde wil leren kennen en ervaren,
moet eerst zelf van die liefde bewust worden. Meditatie is erop gericht ons van Gods aanwezigheid en van zijn liefde bewust te worden.



Van Maria wordt in het Lucasevangelie gezegd
dat ze bij de geboorte van Jezus de boodschap van de herders
- die eigenlijk de doorgegeven boodschap van de engelen is –
en de woorden van de oude Simeon in de tempel in haar hart bewaarde en ze daar overwoog.
Er staat niet ‘in haar geest’.
Dat is de plaats waar wij gewoonlijk hetgeen we horen stockeren,

om het te overwegen in de zin van verbeelden, analyseren, synthetiseren. Dat is niet wat meditatie doet met een boodschap of met een gebedswoord of met een gedachte die tijdens de meditatie in onze geest intreedt.
Overwegen met het hart en bewaren in het hart duidt op een loutere aanwezigheid van geest en hart, van een open geest en van een open hart.

Een aspect van die openheid,
van die totale openheid en ontvankelijkheid voor God,
is wat in de lofzang van Maria haar eenvoud – humilitas – genoemd wordt.
Men kan en mag het begrijpen als het ontbreken van alle angstige bezorgdheid voor zichzelf
en in ieder geval van ieder bezorgdheid
voor eigen grootheid in de ogen van de mensen. Maria had nooit haar eigen ‘imago’ voor ogen.
Noch werd haar ja-woord na een aanvankelijke twijfel verder geïnterfereerd door menselijke overwegingen.

Maria beseft ook dat haar vruchtbaarheid een gave van de Geest is, zoals ons openbaren van Gods liefde en heiligheid,
en dus onze eigen heiligheid, een gave van de Geest is.
Heiligheid bestaat erin transparant te worden voor Gods licht, voor Gods liefde die in ons leeft. Meditatie is op dat transparant worden gericht.

Ons gebedswoord richt onze aandacht op Gods aanwezigheid. Zo wil Maria onze aandacht op Jezus richten, niet op zichzelf.
Als onze aandacht bij God is kunnen we het gebedswoord of gelijk welk ander helpend symbool of teken loslaten, zoals ook Maria vraagt om losgelaten te worden.

https://www.youtube.com/watch?v=QahnveGrxLw&ab_channel=TheSixteen- Topic