Tekst & Onderricht op 2 april 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 2 april 2024
Geworteld zijn in je centrum, in je eigenlijke identiteit,
is het gevolg van een aangeraakt zijn door datgene of beter, Diegene, die je die identiteit verleent, want je eigenste identiteit en zin
is niet iets wat je voor jezelf kunt bepalen, realiseren of verwerven. Geworteld zijn in je centrum is dus het gevolg van een relatie met, van het gegrond zijn in de grond van je bestaan,
in het transcendente Heilige, in de transcendente Heilige, in God. Geworteld en gegrond zijn is een bewustworden en een bewust zijn dat we geroepen zijn in ons bestaan, dat we daarin gedragen zijn en dat we fundamenteel en onvoorwaardelijk bemind zijn.
Meditatie is ons openen voor dat bewustworden.
Dat is de reden waarom de Prison Phoenix Trust in het Verenigd Koninkrijk gevangenen de mogelijkheid aanbiedt om te leren mediteren
en hun cellen zo om te vormen tot kloostercellen. Een gevangene die aan dit project deelnam getuigt: “Tot mij drong het bewustzijn door dat alle wezens,
hoe reactionair, angstig, gevaarlijk of verloren ze ook zijn, zich kunnen openen voor het heilige in hen en vrij worden. Ik ben vrij geworden, zelfs in de gevangenis.”
We zouden nu ook kunnen zeggen:
hij werd geworteld in zijn centrum, hij werd gegrond. De werkelijkheid om ons heen ervaren,
de materiële en sociale werkelijkheid,
is een mogelijkheid waarin we allen geloven. Ook de mogelijkheid om te denken en te voelen,
dus de ervaring van een psychologisch innerlijk, is iets waarin we geloven. Maar de ervaring van nog een diepere realiteit,
deze waarin we gegrond en geworteld zijn, is eveneens mogelijk. Doel van de meditatie is ons openen voor die ervaring,
die geen andere is dan een verrijzeniservaring:
de beleefde ervaring van een diep besef dat God ons roept, dat Hij ons beweegt,
dat Hij ons in ons diepste zelf uitnodigt om meer leven te vinden hier en nu. En daardoor worden we ons bewust dat we onvoorwaardelijk bemind zijn, dat we fundamenteel goed zijn, alle liefde waardig,
en dat we ook in staat zijn om goed te zijn en goed te doen, wat we in ons leven ook mogen ervaren hebben als kwetsend, wat we in ons leven ook mogen gedaan hebben
waardoor we het beeld en de gelijkenis van God, die we zijn, verduisterden. Kelsey schrijft:
‘We usually need to prepare so that God can break through to us. Meditation is simply one way to prepare, setting up the conditions that can help to make this possible.’
Maar hij voegt er onmiddellijk aan toe, dat dit niet betekent dat we God opeisen.
Meditatie is dus bidden dat bewust gericht is
op het waarmaken en beleven van een wortelende relatie. Het is geen gebedscultuur van formeel herhalen van teksten, noch van God vragen om welke gunst dan ook.
Het is God ontmoeten in het bewust worden
van hetgeen waartoe we geroepen zijn, van wat God van ons wil.
Dat is het transformerend, vernieuwend en genezend bewust worden waartoe veel psychologische hulp en psychoanalyse niet toe in staat is en waartoe ook veel rationele theologische ons niet helpt.
Freeman stelt dat het zich openen voor de bewustmakende ervaring
van het heilige in ons, van ons eigen wezen, van de kern van ons bestaan, voor velen een deprogrammatie van hun geloofsopvoeding betekent, zeker wat betreft de Godsbeelden die daarbij gehanteerd werden:
de God van het controlerende boze oog, de God van de immer onuitputtelijke voorzienigheid in ieder domein van het leven
en de God als de immer niet aflatende omarmer.
M.a.w. Godsbeelden die niets anders zijn dan projecties van eigen onmacht, angsten of menselijke noden.
Nu we de projectie van het boze oog en de voorziener hebben losgelaten waarschuwt Kelsey voor het hardnekkig blijven aanhangen
in veel vormen van spiritualiteit van de grote omarmer,
dus van een religie die een spirituele terugkeer naar de moederschoot is.
Het wortelende bewustzijn waarvoor meditatie ons opent is dan ook vooral te vinden in het verlangen om goed te zijn en goed te doen, beeld en gelijkenis te zijn van God,
die liefde en goedheid is.
Daarom is inzet voor en zorg voor en verantwoordelijkheid voor anderen een wezenlijk element van iedere waarachtige geloofsbeleving
en van iedere spiritualiteit.
https://www.youtube.com/watch?v=nYDUvU8KaBo&ab_channel=WordHa rmonic-Topic