Tekst en onderricht 22 mei 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 21 mei 2024


De weg van het geloof is het ontwikkelen van een persoonlijkheid, een omvorming van de persoonlijkheid
waardoor wij meer en meer de goddelijke werkelijkheid weerspiegelen, beeld van God worden, beeld en gelijkenis van God worden,
de nieuwe mens, Christus.
Deze omvorming begint met een reorganisatie van het bewustzijn, dus anders zien en anders denken.
De omvorming start met ‘contemplatie’ in de zin van bewust worden van Gods aanwezigheid, hetzij door een genadevolle inspiratie, aanraking, een genadevol inzicht,
hetzij als de vrucht van een spirituele discipline.
Deze wordt door meerdere spirituele tradities aangereikt als een oefening in aandacht of concentratie.
Vol overgave, aandacht en zelfvergetelheid gaat men op in wat men hoort of ziet.
Men vergeet daarbij zichzelf,
er is geen aandacht en gerichtheid meer op het ‘ik’. Dit is eigenlijk de kunst van de echte waarneming, van het echte luisteren en kijken,
het luisteren met een zuiver oor, het kijken met een zuiver oog.



Noodzakelijk hiervoor en hierbij is
het stilleggen van het ‘bedrijvige bewustzijn’,

het nadenken dat eigenlijk de werkelijkheid omvormt en het/de andere niet laat zijn wie het/is.
Dan kan men komen
tot een contemplerend spiritueel besef van Gods aanwezigheid,
dat een besef is van zijn aanwezigheid in ons centrum, in ons innerlijk. Het is dus een besef van zijn immanentie.
De ladder van de contemplatie bestijgen is leren bidden
waarbij we onze gedachten, fantasieën, begeerten en verwachtingen loslaten en sublimeren en onze aandacht richten op God.
Het ultieme gebed, contemplatie, is eenvoudige aandacht, als een wilsact en als een uiting van een verlangen.
Het bidden wordt een kwestie van oefenen vanuit een verlangen dat al gebed en genade is. Het leidt tot loutering, tot loslaten,
tot pure aandacht en concentratie, tot stilte en dus tot contemplatie.
Net zoals verliefd worden brengt het spirituele bewust worden een verlangen met zich mee, een aangetrokken worden
dat leidt tot een verstandig, bewust gekozen en wilskrachtig breken met het gewone, leidend tot vereenvoudiging van bewustzijn en leven. Meditatie is niets anders dan oefenen in dat verbreken,
loslaten en vereenvoudigen
en is zoals ook in wezen alle andere vormen van gebed en liturgie een oefenen in aandacht, ‘met ons hart bij de Heer zijn’.
Het is oefenen in aandachtig verblijven, aanwezig zijn bij. Dit is een genadevolle wilsact.

https://www.youtube.com/watch?v=H7D8v_rftu8&list=PL9lt0lxxrhoaaxSs HzKaoxGxBKHVAU-xl&index=6&ab_channel=KathrynKluge-Topic