Homilie voor het feest van de Openbaring van de Heer
3 januari 2016
Het is eigenlijk jammer dat legende en folklore
van de wijzen uit het kerstverhaal van Matteüs koningen hebben gemaakt.
Niet dat ik iets tegen koningen zou hebben.
Maar het zorgt er wel voor dat sommigen de eigenlijke boodschap van het verhaal
en van het feest van de Openbaring missen.
De boodschap is wel degelijk dezelfde als deze van het Kerstfeest:
dat God zich openbaart in een kind, een weerloos en onmachtig kind, niet in een koning,
en dat je een wijze moet zijn om die openbaring te zien, een wijze, geen koning.
In het evangelieverhaal op het feest van de Openbaring
worden twee ingesteldheden van mensen tegenover elkaar gesteld:
deze van de wijzen uit het oosten en deze van koning Herodes.
Homilie voor het feest van de Heilige Familie
27 december 2015
Op het feest van de Geboorte van Christus
gedenken en vieren we in de liturgie
dat God zich openbaart, laat zien, in en met en door een mens,
die totaal bezield is van zijn Geest,
een mens die ook als ieder mensenkind geboren wordt.
In en door en met die mens, Jezus van Nazaret, de Christus,
laat God niet alleen zien dat Hij er is,
maar ook, wie Hij voor ons is:
barmhartige en onvoorwaardelijke liefde.
Homilie voor de 29 ste zondag door het jaar B
18 oktober 2015
De leerlingen trekken samen met Jezus mee naar Jeruzalem.
Maar dat meetrekken met Hem is nog geen navolging,
is nog niet de navolging waartoe ze geroepen zijn.
Ze kunnen Jezus ook nog niet navolgen.
Ze worden alleen voorbereid op de navolging.
Echt navolgen zullen ze pas kunnen
als ze de Geest van Jezus hebben ontvangen.
Ze zijn nu niet meer dan enthousiaste meelopers.
Ook velen, die zich vandaag gelovig noemen,
zijn soms niet meer dan enthousiaste meelopers.
Homilie voor het hoogfeest van Christus Koning
22 november 2015
Dat er leven is op andere planeten binnen of buiten ons zonnestelsel is best mogelijk.
Maar als mensen zich dat leven beginnen voor te stellen,
dan grijpen ze 'begrijpelijk' naar beelden van het gekende leven op aarde.
Maar dat buitenaardse leven is waarschijnlijk 'niet van deze aarde',
dus helemaal niet gelijkend op het leven op aarde
en eigenlijk voor ons onvoorstelbaar.
Tot Pilatus zegt Jezus dat zijn koninkrijk en koningschap niet van deze wereld is.
Als we dan denken over Jezus' koningschap
dan moeten we ons ook geen wereldse voorstellingen daarover maken.
Homilie voor de 24 de zondag door het jaar B
13 september 2015
In de zondagsvieringen van dit liturgisch jaar, het zgn. B-jaar,
lezen we meestal uit het Marcusevangelie.
Dat is het oudste evangelie, geschreven rond het jaar 65, waarschijnlijk in Rome.
Er is een theorie die zegt dat het geschreven is
om zonder onderbreking voorgelezen te worden.
Het bevat tenslotte maar 622 verzen en een vlotte lezer doet daar 40 minuten over.
Het zou kunnen geschreven zijn voor de kerk van Rome
om tijdens de paasnacht dus in zijn geheel voorgelezen te worden.