Homilie voor de 15 zondag door het jaar B
12 juli 2015
Homilie voor de 15de zondag door het jaar B
Als Jezus zijn leerlingen uitzendt om deel te nemen aan zijn zendingswerk,
dan drukt hij hen op het hart
dat ze niet al te veel voorzorgen moeten nemen om voor zichzelf te zorgen
en dan waarschuwt hij hen dat ze op veel plaatsen niet zullen ontvangen worden
dat veel mensen niet naar hen zullen luisteren,
dat veel mensen hun boodschap niet zullen aanvaarden.
Ook de profeet Amos krijgt te horen dat hij met het woord van God niet welkom is.
Het is nu natuurlijk niet zo dat,
als mensen het met je oneens zijn, jouw mening niet aanvaarden,
geen rekening willen houden met wat je zegt,
je het toch bij het rechte eind hebt en je – zoals Amos - Gods gelijk aan je kant hebt.
Homilie voor de 11de zondag door het jaar
Homilie voor de 11de zondag door het jaar B
14 juni 2015
De “parabels van het zaad” in Marcus 4 zijn parabels tegen moedeloosheid en ongeduld.
De groeikracht waarover Jezus het heeft in die parabels
is de kracht is van verandering, de kracht van de transformatie.
Het evangelie staat werkelijk vol met verhalen van verandering:
mensen ontmoeten Jezus en de kracht van het geloof doet veranderen, genezen.
Denken we maar aan het verhaal van de bekering (genezing) van Zacheüs
en de vele genezingsverhalen.
Daar geschiedt de verandering in een opvallend en eenmalig gebeuren.
Maar ook de parabels van de groeikracht van het zaad zijn wonderverhalen.
Ook daar geschiedt een wonder, verandert er iets:
iets kleins wordt iets groots, iets weinig wordt veel.
Het hoogfeest van Pinksteren is het sluitstuk van het Paasfeest.
Homilie van het hoogfeest van Pinksteren
2 4 mei 2015
Het hoogfeest van Pinksteren is het sluitstuk van het Paasfeest.
Het openbaart ons ook de diepe betekenis van het Paasmysterie.
Op het vijftig dagen durende Paasfeest vieren we het nieuwe leven.
Vooreerst de verrijzenis, het nieuwe leven van Jezus van Nazaret, de Christus,
een leven van totale eenheid met God,
een leven dat ook ons eens ten deel zal vallen.
Ooit zullen ook wij bekleed worden met Jezus’ heerlijkheid.
Vervolgens vieren wij ons nieuw leven hier en nu:
een leven in eenheid met Christus,
een leven van liefde, vredevol en vreugdevol,
een leven van gerechtigheid, van liefde voor onze medemensen,
een leven ontdaan van angst en zelfzucht,
een leven ontdaan van kwaad en zonde.
Vandaag gedenken we dankbaar
dat dit leven voor ons mogelijk is door de gave van de Geest van God,
de Geest die ook in Jezus leefde, helemaal,
zo dat het evenzeer de Geest van Jezus is
en Jezus terecht kan zeggen dat Hij ons doopt met heilige Geest, met vuur.
Homilie voor het feest van Sacramentsdag
Homilie voor het feest van Sacramentsdag
Het feest en de vroomheid er rond dateren van de Middeleeuwen
en leggen de nadruk op de verering van het geconsacreerde hostiebrood,
eigenlijk van de aanwezigheid van de verrezen Heer in het geconsacreerde hostiebrood.
In de zoektocht naar een authentieke geloofsbeleving,
waarbij we ons moeten durven ontdoen van een aantal opvattingen en vroomheden,
wil ik – zonder enige pretentie maar wel met grote bekommernis –
straks enkele gedachten bij het feest formuleren.
Ik ontken natuurlijk de reële tegenwoordigheid van de verrezen Heer niet.
Door de gave van de Geest is Hij als de levende in ons midden aanwezig,
zeker al waar twee of drie verenigd zijn in zijn Naam.
Wij allen vormen het lichaam van de verrezen Heer, zijn aanwezigheid in de wereld.
Wij zijn gezonden om zijn werk in deze wereld verder te zetten.
Door de gave van de Geest is de verrezen Heer ook in ieder van ons aanwezig.
Ieder van ons moet sacrament zijn van Christus’ aanwezigheid.
Dat zijn we als we in eenheid met Christus leven.
Homilie voor het Hoogfeest van de Hemelvaart van de Heer
14 mei 2015
Het feest van de Hemelvaart van de Heer wordt gevierd in de Paastijd.
Natuurlijk, want het immers innig met het Paasfeest verbonden.
Sterker nog, het vormt met het Paasfeest een eenheid
en het laat zien wat eigenlijk bedoeld wordt met verrijzen.
Verrijzen is ‘naar de hemel varen’.
En ‘naar de hemel varen’ is totaal één worden met God.
Verrijzen is totaal één worden, totaal één zijn met God.
Bij Jezus gaat het over een wezenseenheid met God.