Clara Van Assisi
25 september 2018
Clara van Assisi
(eerste brief van Clara aan Agnes van Praag)
Ik geloof immers vast dat u weet dat het koninkrijk der hemelen door de Heer alleen aan armen wordt beloofd en gegeven (Mt 5,3; Lc6,20) want wie iets vergankelijk bemint verliest de vrucht van de liefde.
U weet dat het niet mogelijk is God en de mammon te dienen, want of de een wordt bemind en de ander gehaat of men zal de een dienen en de ander verachten.(Mt 6,24)
U weet dat wie gekleed is niet kan vechten met wie naakt is.
Want wie iets aan heeft waaraan hij kan worden vastgehouden wordt sneller ter aarde geworpen.
En dat men niet glorievol hier in de wereld kan verblijven en elders heersen met Christus;
en dat een kameel eerder door het oog van een naald kan gaan dat een rijke opklimt naar het hemels koninkrijk.(Mt 19,24)
Daarom hebt u uw kleren, namelijk de vergankelijke rijkdom, afgeworpen om niet totaal te bezwijken onder degene die met u vecht en om langs de smalle weg en door de nauwe poort het hemels koninkrijk binnengaan.(Mt 7, 13-14)
Paus Franciscus
23 oktober 2018
Paus Franciscus
Ook jij dient de totaliteit van je leven als een zending te zien.
Probeer dit te doen door in gebed naar God te luisteren
en door de tekenen die Hij je geeft te herkennen.
Vraag altijd aan de Geest wat Jezus van jou verwacht,
op elk moment van je leven en bij iedere keuze die je moet maken,
om zo het belang ervan voor je eigen zending te onderscheiden.
Laat de Geest toe om in jou het persoonlijke mysterie
dat Jezus Christus weerspiegelt in onze wereld, vorm te geven.
Bonnevaux, nieuwe wegen dienen zich aan
INZEGENING VAN DE ABDIJ VAN BONNEVAUX 15.6.2019
A Place for Peaceful Transformation (WCCM Bonnevaux)
Geloof en geloofsoverdracht zijn van alle tijden. De essentie van het ‘echte, puur’ geloof blijft hetzelfde, maar de tijden veranderen. Ze vragen om reflectie (de Dalai Lama spreekt over het belang van meditatieve reflectie bij de mens), een nieuwe aanpak, een hertaling, een uitzuivering tot de essentie, vooral om meer aandacht voor persoonlijke beleving, ervaring en vorming.
We stellen vast dat de tijden die wij thans beleven uitdagend, maar ook soms verwarrend tot geestelijk en lichamelijk overrompelend zijn. De wetenschap gaat vooruit, we leven langer, rijkdom wordt iets beter verdeeld, we mogen alles, ‘the sky is the limit’ … en toch zien en horen we iedere dag opnieuw dat ‘onze wereld, de mensheid in crisis is’. Na de gouden jaren zestig, van de vorige eeuw, zijn we in een stagnatie terecht gekomen van alles wat met ‘welzijn’ te maken heeft. Oorlog, onveiligheid, veel mensen op de vlucht, depressie, burn out … eenzaamheid! We kunnen er niet naast kijken.
Zaterdag 5 de week Vasten
Johannes 11: 45-56
Besef toch dat het in jullie eigen belang is dat één man sterft voor het hele volk, zodat niet het hele volk verloren gaat. Johannes 11: 50 (NBV )
Als jongen ben ik opgegroeid met de rijkdom van het katholieke geloof. Haar krachtige symboliek opende voor mij nieuwe dimensies van de werkelijkheid. Ik had zo een volwassen beeld van God als op die leeftijd mogelijk was. In toenemende mate had ik echter te maken met de verre, verheven, altijd waarnemende, zogenaamd liefhebbende en toch angstaanjagend koude constructie van onze collectieve verbeelding, een beetje zoals een bankrover voor een bewakingscamera.
"Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, begreep ik als een kind, dacht ik als een kind: maar toen ik een man werd, stopte ik met kinderlijke dingen." Paulus legt er de nadruk op dat we religieus moeten groeien en doorbreken in de realiteit - en niet in de constructie -van de goddelijke dimensie. De woorden uit het evangelie van vandaag komen van de Hogepriester die, met een politieke meedogenloosheid die altijd aanwezig is in de gangen van de macht, ons een sleutel geeft tot de rijping van ons begrip over het Paasverhaal. Dit opnieuw vertellen gaat binnenkort in een hogere versnelling voor degenen onder ons die de liturgieën volgen.
Als kind kreeg ik een eenvoudige, in feite een veel te simplificerende, verklaring van dit mythe-vernietigende verhaal: schuld-aflossing. Het lijden en de dood van Jezus, het onschuldige offerlam, werd uitgelegd als het afbetalen van een schuld die de mensheid verschuldigd was aan een goede en liefhebbende Schepper. Als je vroeg wat die schuld was, kreeg je het verhaal van Eden te horen en het fatale stuk fruit dat dood en ellende bracht in het lot van het mensdom. In die vorm was het een omkering van het verhaal van de Kerstman. De Kerstman geeft je iets voor niets. God de Vader straft mensen voor dingen die ze niet hebben gedaan en noemt het de erfzonde. Als een creditcardschuld die je niet kunt afbetalen, werd die schuld steeds groter en groter.
Onderricht op 3 juni 2020
In alle religies, die op de transformatie van mens en wereld gericht zijn,
zijn het meditatieve gebed en het aandachtig verrichten van rituelen dé wegen
die de mens leiden tot dé transformerende ervaring:
de ervaring van bemind worden zonder tegenprestatie.
Deze ervaring kan men ook een ontwaken, een verlichting, een bewustwording noemen.
Het is het bewust worden van Gods aanwezigheid in ons, in ons leven,
als de meest integrale en intieme aanwezigheid in ons leven.
Dit bewust worden en bewust zijn is dé ontbrekende intimiteit
in het leven van de meeste mensen.