tekst en onderricht 10 november
LEVENSOPTIMISME EN OMGAAN MET LIJDEN EN VERDIET
“Troost uw hart en jaag de droefheid ver van uw weg.” (Jezus Sirach 30, 23)
Gebed: Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt om scheppend en verrijkend in het leven te staan,
liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk.
Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.
Tekst en onderricht 8 september 2020
EVENSKRACHT PUTTEN IN BIJBELSE WIJSHEID
8 september 2020:
WIJSHEID: EEN ZOEKTOCHT NAAR EEN GELUKKIG LEVEN
“Als gij naar wijsheid verlangt, neem dan de geboden in acht.”
(Jezus Sirach 1, 26)
Bijbellezing uit het boek Wijsheid van Jezus Sirach:
1, 1 Alle wijsheid komt van de Heer en is bij Hem tot in eeuwigheid.
2 Het zand van de zeeën, de druppels van de regen en de dagen van de tijd:
wie kan ze tellen?
3 De hoogte van de hemel, de breedte van de aarde en de diepte van de zee:
wie kan ze achterhalen?
4 Voor alle andere dingen is de wijsheid geschapen
en het denkend verstand is van eeuwigheid.
5 De bron van de wijsheid, dat is het woord van God in den hoge,
en haar wegen zijn eeuwige regels.
6 Voor wie werd de wortel van de wijsheid blootgelegd
en wie kent haar diepzinnig beleid?
7 Aan wie is de kennis van de wijsheid meegedeeld
en wie heeft haar rijke weten bevat?
8 Een alleen is wijs en zeer te vrezen:
Hij die zit op zijn troon, 9 de Heer.
Hij is degene die de wijsheid heeft geschapen,
die haar heeft bezien en uitgemeten
en haar heeft uitgestort over al zijn werken.
Lezing april 2021
TILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.
27 april 2021
De tijd, waar wij uit voortkomen,
werkte – van decennium tot decennium in toenemende mate – de zegen der stilte tegen.
Het is duidelijk dat het heden, waarin wij leven,
lijnrecht tegen een cultuur van de stilte indruist.
En toch hebben mensen misschien nog nooit zo vurig naar stilte verlangd als nu.
Ze waren nooit zo bereid om die stilte ruimte te geven
- al ze maar wisten, waar die te vinden. (…)
In de mens leeft een heimelijk weten,
dat de echte stilte, waar zijn ziel naar uitgaat,
meer is dan alleen maar de weldadige afwezigheid van lawaai.
Tekst en Onderricht 25 mei
STILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.
25 mei 2021
JOHAN VERSTRAETEN
Over stilte kun je moeilijk spreken of schrijven,
want stilte is een ervaring die aan het woord voorafgaat, of na het woord komt.
Het is binnentreden in de ruimte waarin het woord geboren of herboren wordt.
In de stilte moet je zekerheden loslaten,
afstand nemen van elke poging om het leven te be-grijpen of naar je toe te halen.
Zelfs als je gelovig bent en bidt, moet je in de stilte uiteindelijk alle woorden achter je laten
waarmee je greep wilt krijgen op het mysterie van het leven.
Tekst en onderricht 23 maart 2021
STILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.
23 maart 2021
Charles Vergeer (1947)
“Het goddelijke bevindt zich slechts in stilte, voorbij onze werkelijkheid.”
Inleiding:
Charles Vergeer doceert filosofie en ethiek aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven en schreef al een aardig aantal lezenswaardige boeken. Daarnaast bespreekt hij ook regelmatig boeken voor het tijdschrift Filosofie.
Op het einde van zijn studies klassieke talen en filosofie promoveerde Charles Vergeer bij Cornelis Verhoeven met een studie over de Griekse presocratische filosoof Heraclites (ca 540-480). Daarna schreef hij tal van artikelen over filologie, filosofie en literatuur, o.a. over het werk van Arthur van Schendel, De Tachtigers en Friedrich Nietzsche. De laatste jaren ging zijn interesse vooral uit naar vroeg christelijke literatuur en in het bijzonder naar het Marcus-evangelie en de geschriften van Paulus. In deze studie onderneemt hij een zoektocht naar de evolutie van het christelijk geloof en het ontstaan van de Kerk.
In het boek De kunst van de stilte benadert hij stilte als een kostbaar goed dat vandaag zeldzaam geworden is. Maar wat betekent stilte wezenlijk voor de mens? In ieder geval is stilte meer dan afwezigheid van lawaai. Als mensen zwijgen betekent dat niet onmiddellijk dat ze stil zijn. Bovendien is echte stilte niet zomaar iets dat je kan ‘maken’, laat staan opleggen aan anderen. Het is een gebeuren dat de mens overkomt, waarvoor men wel kan leren ontvankelijk te worden door te luisteren, aandachtig aanwezig te zijn en ja, ook door te zwijgen.
Zijn interesse voor de Oudgriekse filosofie en voor het Nieuwe Testament komt zeker ook aan bod. Dat laatste als hij het einde van het Marcusevangelie bekijkt. De filosoof en analyticus wordt in het boek ook soms stil en gunt de lezen momenten van stille reflectie.