Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zaterdag 7 juni

Steun niet op uzelf, maar stil uw hoop op God. Doe wat in uw vermogen lis   en God zal uw goede wil te hulp komen. (Thomas a Kempis)

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  
Meditatie heeft te maken met beminnen en bemind worden.   
Christelijk leven is altijd dieper de waarheid exploreren dat God ons liefheeft en dat Jezus in ons hart woont, in de diepe kern van ons zijn. Nog meer verbazingwekkend is het te weten dat wij in zijn hart wonen, ‘in Hem’. Daar kan het verstand niet bij. Alleen het hart kan het vatten, omdat deze kennis alleen uit liefde voortkomt.

We weten onszelf bemind en daarom beminnen we. Meditatie heeft ook te maken met  het voltooien van die cyclus van liefde. Door onze openheid voor de Geest die in ons hart woont en die ons allemaal in stilte liefheeft, beginnen we de reis van het geloof. En we eindigen in geloof, omdat de eeuwige dans van de liefde steeds opnieuw begint.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

paius 2

 Paus Leo XIV
Communiceer met waarheid en vrede

In de bergrede zegt Jezus: “Zalig die vrede brengen” (Mat 5,9). Die zaligspreking daagt ons allemaal uit. Ze roept op tot een vernieuwde manier van communiceren : één die niet koste wat kost naar bijval zoekt, die geen agressieve taal gebruikt, die geen concurrentiespel speelt en waarin waarheid steeds gezocht wordt met liefde en nederigheid. Vrede begint bij ieder van ons: in hoe we naar anderen kijken, hoe we luisteren, hoe we over anderen spreken.

Gesprek met journalisten op 12 mei 2025






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 18 maart 2025


Onderricht op 18 maart 2025

Veel mensen zoeken geluk in tevredenheid en in goed gevoel.
Ook ‘bevrediging’ situeert zich in dit betekenisveld.
Niet alleen bevrediging van de behoefte aan voedsel en warmte, niet alleen seksuele bevrediging,
maar ook een antwoord op de behoefte aan aandacht en bevestiging. Uiteraard zijn al deze behoeften uitingen en elementen van ons ego en dit houdt nu absoluut geen moreel oordeel in.
De tijd en de energie en de creativiteit, die aan het tegemoet komen van deze behoeften besteed worden, alsook de wijze waarop,
zijn niet alleen cultureel bepaald, maar krijgen ook een eigen invulling afhankelijk van de groeistadia van de persoonlijkheid.
In ieder geval: het behoeftige ik blijft ons nabij,
maar bij sommigen kan het zich minder manifesteren, of minder direct, minder opdringerig en ‘beleefder’.
François Varillon schreef in zijn boek God is nederigheid, dat nederigheid als de afwezigheid van je ‘ik’ betrachten meestal afwezigheid van nederigheid is
en dat het ‘ik’ niet zomaar hoeft weggecijferd te worden, alleen moeten we er voor zorgen dat het minder opvalt en als het opvalt minder pedant en ‘hatelijk’.

Lees meer...

Onderricht op 4 maart 2025


Onderricht op 4 maart 2025

Onvolledigheid hoort nu eenmaal bij het leven,
zoals ook onvolmaaktheid en eindigheid en broosheid.
Toch zijn we gericht op heelheid en volmaaktheid en eeuwigheid.
Die gerichtheid zou kunnen betekenen
dat we ons leven niet laten bepalen door de angst
voor broosheid, eindigheid, onvolmaaktheid en onvolledigheid.
Dat we dus volop leven ‘desondanks’,
‘desondanks’ de confrontatie met broosheid, eindigheid, onvolmaaktheid en onvolledigheid of met de dreiging ervan. En dat betekent dan weer dat we dat alles aanvaarden.

Lees meer...

Tekst en onderricht 4 februari 2025


Onderricht op 4 februari 2025

Pure, eenvoudige en totale aandacht

Is faalangst aangeboren of wordt deze angst door opvoeding en sociale omgang ontwikkeld?
Ik denk dat faalangst een gevolg is van leven buiten het ‘paradijs’ en van ondergedompeld worden in een wereld van prestatie waarin falen ervaren wordt als een mislukking van de persoon en de ervaren reactie van anderen op mijn falen
als een afwijzing van mijn persoon.
Het is zoals met kinderen die denken dat de boosheid van hun ouders betekent dat ze niet meer graag gezien worden
en er alles aan doen om die boosheid te vermijden.
Zo is liegen altijd een emotionele overlevingsstrategie.
Maar onderzoekers leren uit hun falen, uit hun mislukte experimenten. Hoezeer men ook mensen aanpraat dat we uit onze fouten kunnen leren, de maatschappij is intolerant voor falen.
Rond het falen zijn leugens gewikkeld, men verbergt het falen en men geeft zo graag de indruk succesvol te zijn.
Stanno tutti bene is de titel van een Italiaanse film
en de vertaling ervan luidt: “Ze maken het allemaal uitstekend”.
Dat is wat een oude man aan zijn overleden vrouw over de volwassen geworden kinderen vertelt
als hij haar graf gaat opzoeken.

Lees meer...

Onderricht op 18 februari 2025


Onderricht op 18 februari 2025 Tempels van de goddelijke geest
Meditatie stelt ons in staat te ontdekken wie we echt zijn, bewust te worden van ons wezen, van onze diepste identiteit. Die is wellicht niet diegene die anderen ons voorhouden,
en meestal ook niet diegene die we onszelf voor ogen houden. Maar ons wezen is iets wat we soms wel intuïtief aanvoelen, vooral als we niet onszelf zijn, of geweest zijn
en we de ervaring hebben dat we weerom eens niet geleefd hebben maar geleefd werden, hoe prettig dit ook moge geweest zijn.
Dus zoals Boudewijn de Groot zingt:
“Als de rook om je hoofd is verdwenen….”
Meditatie kan ons wel degelijk brengen tot de ervaring van het in contact treden met ons ware zelf.
En dat bevalt ons.
Want we willen nu eenmaal zelf een ervaring creëren zonder de bemoeienis van anderen.
Maar dan maken we van meditatie
een door het ego gecontroleerde bezigheid.
En bovendien: dienen we wel onszelf te ervaren of dienen we te leren onszelf te zijn?
En is dat niet meer dan ons bij en in onszelf goed voelen? En is dat ook niet steeds een zijn in relatie tot anderen?.
De ervaring van ons diepste wezen
ligt voorbij de ervaring van innerlijke vrede
en is misschien wel te vinden in de niet-ervaring daarvan,
dus niet in de ervaring van een bevredigd, gerustgesteld en vredig ego, maar in de ervaring van een transcendent ander,
waarbij we meteen mogen en moeten bedenken dat ieder ander ons ego transcendeert, overstijgt.

Lees meer...

Tekst en ondrricht t op 21 januari 2025


Onderricht op 21 januari 2025

De persoon worden die God in gedachte heeft

Mensen kunnen zich angstig en rusteloos voelen. Is er iets verkeerds gegaan? Mist men iets?
Ja, er is soms pijn en verdriet.
Maar hoort pijn, verdriet, angst, rusteloosheid en verwarring
niet bij het leven, en is er wel een beter leven denkbaar zonder dit alles? Over dat betere leven kan men geweldig fantaseren.
En die wereld die we willen en die we ons inbeelden slorpt tijd, geld en energie op en doet ons hard werken. Zo ook diegene die we denken te moeten zijn.
En we willen nu eenmaal onze identiteit en onze wereld zelf creëren, we willen het zo graag allemaal zelf autonoom bepalen.
Doch veel van onze verwachtingen over de wereld en onszelf
zijn niet doelmatig en maken ons niet vredevoller en vreugdevoller en blijken keer op keer illusies te zijn.
Zo ook de verwachting, de waan om apart, bijzonder en uniek te zijn.
Terwijl we niet beseffen dat we dat eigenlijk zijn
en dat diegene die we willen zijn slechts deel uitmaakt van het collectieve ego van de massa,
hetzij als erin geïntegreerd, hetzij als het opvallende alternatief ervan.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Tekst en Onderricht 7 januari 2025
  2. Onderricht op 17 december 2024
  3. Onderricht op 3 december 2024
  4. Tekst en Onderricht op 19 november 2024 Heelheid zoeken *

Pagina 151 van 155

  • Start
  • Vorige
  • 146
  • 147
  • 148
  • 149
  • 150
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top