Stiltedagen aan Zee

image001

Stiltedagen aan zee  2024
Monasterium Het Zonnelied - Oostende

STILTE en STILTEBELEVING
Contemplatie, meditatie en de navolging van Christus

Stiltebeleving is een praktijk die in veel religies en spirituele tradities wordt beoefend. Het is een manier om de geest te kalmeren en innerlijke rust te vinden. In de christelijke traditie wordt stilte vaak geassocieerd met contemplatie, meditatie en gebed. Het kan helpen om ons te concentreren op God en ons te openen voor zijn aanwezigheid.
De navolging van Christus is een centraal thema in het christendom. Het verwijst naar het volgen van de leer en het voorbeeld van Jezus Christus. Het idee is dat we ons leven moeten richten op het navolgen van Christus, door zijn woorden en daden na te volgen. Dit kan ons helpen om dichter bij God te komen en ons te verbinden met onze medemensen.

van maandagmiddag 18 november tot en met woensdagmiddag 20 november 2024

Een individueel aansluitende extra dag is mogelijk.

MONASTERIUM ZONNELIED Mariakerkelaan 212 8400 Oostende

Alle info 059 70 37 97 en www.opencontemplatiefhuis.be


Inschrijving door overschrijving van €130 op rekening BIC GEBABEBB / IBAN BE 31 0013 7721 1555 van de Christelijke Meditatie Oostende, Koningin Astridlaan 16, met vermelding: Stiltedagen aan Zee november 2024. Datum betaling is bepalend voor de deelname. Er zijn maximaal 10 plaatsen beschikbaar.
Stiltedagen aan Zee nodigen uit om de stilte te ervaren en dichter bij  jezelf en bij God te komen. Wie verstilling zoekt aan zee doet het best buiten de drukke zomertijd.  Jaarlijks in februari, maart en november organiseert het Open Contemplatief huis, samen met de zusters Clarissen van het Monasterium Zonnelied in Oostende, Stiltedagen aan Zee. Het programma bestaat uit een afwisseling van een dagelijkse conferentie door pr. Dirk Masschelein, christelijke meditatie en deelname aan de gebedsdiensten van de zustergemeenschap. Tijdens de vrije tijd kunnen de aanwezigen werkjes doen voor de zusters, lezen, geleide stilte wandeling aan zee … .
Naar eigen keuze.

Aanbevolen lectuur om naar deze dagen toe te leven:
- De Weg van de Meditatie Een ontmoeting met Christus  John Main   €10.00
- De Vreugde van het mediteren Laurence Freeman  €8.00
- De Stille Revolutie, 365 dag teksten van John Main  €20.00
Hartelijk welkom
Zr. Trees, pr. Dirk en Hubert
059 70 37 97

 

 


Stiltedagen foto

 

Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit

Bijbels met bril



Christelijke spiritualiteit is altijd Bijbels en is altijd ‘biddend’. Anderen drukken het als volgt uit: christelijke spiritualiteit is altijd ‘in-gebed’. En bidden is in de eerste plaats een houding van aandachtig luisteren naar Gods woorden, woorden waarvan de apostel Petrus zegt dat ze ‘eeuwig’ - dat is echt en waarachtig - leven geven, liefdevol, vredevol en vreugdevol (Johannes 6,68). De Bijbel is dus voedsel voor dit leven, tenminste als we die Bijbel met aandacht lezen.

2023-2024: 30ste  werkjaar


JAARTHEMA:

“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN” (Jeremia 25, 4)
DE BOODSCHAP VAN DE PROFETEN VAN ISRAËL VOOR DE MENS VAN DEZE TIJD.





“De geest die de profeten bezielt, is niet anders dan de geest van alle mensen want allen zijn begiftigd met Gods Geest. Alle mensen zijn dus virtuele profeten. Maar enkelen zijn meer begenadigd met deze gave van inspiratie en voelen zich daarom geroepen om als profeten te spreken. Dit surplus in de begenadiging beschrijven de profeten zelf in hun roepingsverhalen als een ontmoeten met God als levend wezen. De God die zij ontmoeten, is een levende God die hen inspireert (letterlijk in-spirit). Ze worden bekleed met de geest Gods; ze worden gegrepen door de geest Gods; de geest Gods overvalt hen. Hun kennis van God en zijn openbaring beschrijven zij als ervaringen van het goddelijke. (…) Het is die ervaring die de profeet doet volhouden ondanks tegenkanting en mishandeling.”
(Erik Eynikel in: Erik EYNIKEL en Archibald VAN WIERINGEN (red.), Toen zond de Heer een profeet naar Israël. Het voor-exilische profetisme van het Oude Testament, Altiora-Averbode, Gooi en Sticht-Baarn, 1996.

De samenkomsten van het Leerhuis grijpen ook dit werkjaar plaats op de tweede dinsdag van de maand. Het Leerhuis komt samen in de weekkapel van Onze-Lieve-Vrouw Koningin (Lijsterbeslaan, Oostende). De samenkomsten vangen aan om 19.30 uur en eindigen rond 20.30 uur. Ze zijn telkens opgebouwd uit twee elementen: lezing van een Bijbeltekst en duiding en een gebedsmoment.
De teksten van het gebedsmoment en de duiding kunnen op vraag ook doorgemaild worden.
Info en inschrijving voor digitale deelname: Hubert Debeuckelaere 059 70 37 97 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

12 september 2023
Jeremia 1, 1-18; 20, 7-18
ROEPING EN LOT VAN EEN PROFEET
“Maar dan laait er een vuur op in mijn hart.”
“De durf van Jeremia blijft evenwel de durf van een mens en is daarom niet zo vanzelfsprekend. We vinden het ook elders, namelijk ‘de poging van de profeten om te ontkomen aan de ondragelijke last van hun zien, om het gebod zich te uiten af te schudden.’ (Paul de Maat)


10 oktober 2023
WAT GOD WERKELIJK WIL
Jesaja 1, 1-29; 5, 1-7
“Brengt Mij niet langer nutteloze meeloffers!”
“Dat het helemaal niet om vroomheid gaat, maar dat hier in plaats van vroomheid niets anders overblijft dan geleefde menselijkheid als uitdrukking van een ware verhouding met God, dat is vernietigend. Er is maar één enkele rechtvaardiging voor: alles moet instorten om een nieuw begin te maken.” (Eugen Drewermann)

14 november 2023
EEN LANGE WEG NAAR VREDE
Micha 4, 1-5
“Geen volk heft het zwaard meer tegen een ander.”
“Micha verwerpt iedere vorm van schuilen in Sion op grond van Gods tegenwoordigheid. Vertrouwen op het dogma van Sions onkwetsbaarheid zonder moreel goed gedrag is een zinloze ‘godsdienstige’ oefening.” (Jan Holman)

12 december 2023
WAT ALS GOD MACHT VERLEENT AAN MENSEN: DE MESSIAS
Jesaja 9, 1-6; 11, 1-9
“De geest van de Heer rust op Hem”
“Zo zal de koning van wie sprake is, handelen. Hij volgt niet de uiterlijke schijn, niet de drogredenen die men hem voorhoudt en het minste wat er gezegd wordt. Wat iedereen zegt, hoeft echt nog niet de waarheid te zijn. Dat wat eruitziet alsof het echt is, is niets anders dan fictie of schijn, een illusie die men als een deken over de werkelijkheid gespreid heeft.” (Eugen Drewermann)

13 februari 2024
WOORDEN TEGEN SOCIAAL ONRECHT
Amos 2, 1-16
“Omdat zij de rechtvaardige voor geld verkopen, de arme voor een paar schoenen.”
“Voorwaarde voor elke keer ten goede is wel dat wij de geest van liefde ‘kennen’ en een intieme relatie aangaan met die geheimzinnige en veelbelovende geest van gerechtigheid en solidariteit. De oriëntatie op deze Geest kan het centrum van een nieuwe spiritualiteit worden, die ons verlost van onze eenzaamheid en ons eigenbelang, individueel en als groepering.” (Herman Wiersinga)

12 maart 2024
EEN WOORD VOOR WIE AAN GODS ZIJDE GAAT STAAN
Jesaja 42, 1-4; 49, 1-6; 52, 13-53
“Wees niet bevreesd, want Ik ben met u.”
“Aan mensen die in hun lijden geen weg een geen toekomst meer zien, durft hij verkondigen dat het lijden zelf de weg is die leidt naar een nieuwe toekomst. Geweldig is dat! Op het eerste gezicht lijkt leiden verlies, een stap achteruit. Maar dat is niet zo. Voor Deuterojesaja is het lijden een stap vooruit.” (Sylvester Lamberigts)

9 april 2024
TRANSFORMATIE VAN MENS EN WERELD
Ezechiël 36, 22-37, 14
“Ik schenk u mijn geest, zodat ge weer leeft.”
“Een mens moet zijn plaats en tijd weten. Ezechiël laat zien dat wat God betreft de nood deze natuurwet kan breken. De door God geschapen mens is meer dan mest op de akker van de geschiedenis. De door God ingeblazen levensgeest is een geest die zich niet zonder meer neerlegt bij de inbreuk die de dood maakt in het leven.” (Meindert Dijkstra)

14 mei 2024
EEN NIEUW DENKEN OVER GOD
Jesaja 40, 1-31
“Met wie zoudt gij God vergelijken en welke voorstelling zoudt gij u van Hem maken?”
“Deuterojesaja heeft het niet gemakkelijk om zijn volk in ballingschap opnieuw in Gods helpende nabijheid te doen geloven. Hij probeert dit allereerst door zelf nabij te komen, luisterend en troostend, vol liefde en tederheid. Zo kan het volk alvast zeggen: ze laten ons niet allemaal in de steek. Er zijn mensen die zich om ons bekommeren en die begaan zijn met onze problemen. In dezelfde helpende menselijke nabijheid zullen zij dan misschien ook Gods mysterieuze aanwezigheid op het spoor komen.”
(Sylvester Lamberigts)

11 juni 2024
“IK BEN GOD, IK BEN GEEN MENS”
Hosea 11, 1-11
“Toen Israël nog jong was, kreeg Ik hem lief.”
“In de bijbel ontbreekt in ieder geval de suikerlaag van romantiek, zwijmelen en sentiment. Men moet de betekenis van het Hebreeuwse woord ahav niet alleen zoeken in de sfeer van de emotie. Liefde in bijbelse zin heeft te maken met inzet. (…) Liefde is in de bijbel een werkwoord. Soms is het zelfs een gebod. De sfeer eromheen is dus nuchter – het is niet primair een gevoel maar een kwestie van houding en gedrag. (Richtsje Abma)


 


Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog

Afbeelding2

Het Leerhuis van de Contemplatieve Dialoog wijdt zijn samenkomsten aan meditatie met indleidend onderricht


JAARTHEMA 2023-2024

MONASTIEKE WIJSHEID VOOR MENSEN VAN DE 21STE EEUW
Inspiratiebron voor een zinvol en gelukkig leven.



Het monnikendom in al haar verschijningsvormen – hindoe, boeddhisme, soefi en christelijk – heeft de maatschappij al honderden, duizenden jaren geïnspireerd en gediend. Een constante aanwezigheid in een leefwereld die in continu beweging is. Het beleeft de diepte van de geest als een bron. Het drinkt uit deze diepe bron. De geest van contemplatie is er de woonplaats van.
Het trekt de aandacht door de kwaliteit van zijn aanwezigheid in een wereld waar materiële waarden hoger scoren dan spirituele waarden. Het zorgt ervoor dat de christelijke traditie blijft leven en het weet op die manier zelfs de moderne ziel in haar diepste diepten te beroeren. Het omarmt de nieuwe mogelijkheden die de tijd aanreikt om het over het spirituele leven te hebben op een manier die het leven weet aan te spreken in welke tijd dan ook. Het christelijke monnikendom heeft zijn traditie uitgedragen door de eeuwen heen, ze in elke generatie opnieuw geplant, ze vernieuwt in elk tijdperk. Hieruit is een bron van een onmetelijke wijsheid ontloken.

Iedere maand wordt een aspect van die monastieke wijsheid benaderd met een tekst uit het boek van Joan CHITTISTER, osb, Het monastieke hart, 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven.  “In elk kloppend hart bevindt zich een onderstroom die ons uitnodigt naar een plaats te gaan die we nog niet kennen, te leven vanuit een diepe wijsheid en te worden wie we aanvoelen te moeten zijn.”

Wanneer:
Iedere vierde dinsdag van de maand (september – juni, behalve december en mei) 19.00 uur tot 21.00 uur.

Waar?
Monasterium Zonnelied (zusters Clarissen), Mariakerkelaan 212 Oostende
Info/inschrijving:
059 70 37 97  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  (voor de 8 samenkomsten is er een bijdrage van €10.00)

De tekst voor de Contemplatieve Dialoog en de werkmethodiek kunnen ook via e-mail ontvangen worden. Info daarover: 059 70 37 97 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dinsdag 26 september 2013  (19.00u – 21.00u)
Stilte   Over innerlijke rust   
Juist door twintig minuten per dag uit te trekken om in stilte te zitten – zoals wij doen – begint de stilte ons te vormen: eerst zal onze hartslag lichtjes dalen. Dan daalt onze geest af in een gevoel van eenheid met het leven.
Joan Chittister
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 57 – 59 Halewijn.


Dinsdag 24 oktober 2023    (19.00u – 21.00u)
Metanoia    Over groei
 Eenmaal je je masker aflegt en je ophoudt je naar jezelf en naar anderen anders voor te doen dan je werkelijk bent, dan kom je terecht op de weg naar een nieuw leven.
Joan Chittister
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 75 - 76  Halewijn.

Dinsdag 28 november  2023    (19.00u – 21.00u)
Eenzaamheid    Over de ontdekking van kalmte en helderheid  
Eenzaamheid staat gelijk aan een spirituele vakantie voor de ziel. We voelen ons eindelijk geestelijk vrij om diep na te denken over de oneindige reeks onbeantwoordbare vragen die ons achtervolgen, zowel op persoonlijk als op spiritueel vlak, zowel wat onszelf als wat de wereld aangaat.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 96 –  98  Halewijn.

Dinsdag 23  januari 2024     (19.00u – 21.00u)
Sereniteit    Over innerlijke vrede    
Toen en nu, nu en toen, is er achter alle dagelijkse schema’s en de oogsten van het seizoen, de liturgische gastvrijheid en de dienst aan velen, een ontegensprekelijk facet dat altijd overeind blijft: de noodzaak om in vrede te zijn met onszelf, als we ooit vrede willen brengen aan anderen.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 115 - 117   Halewijn.

Dinsdag 27 februari 2024    (19.00u – 21.00u)
Luisteren    Over aandachtig zijn
Luisteren naar een ander kan je kijk op je eigen leven wijzigen. Je eigen vooronderstellingen worden in vraag gesteld en je gaat dieper nadenken over wat het betekent voluit te leven. Je leert inzien hoe gevaarlijk het is om veralgemenend te denken over gelijk wat.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 137-139  Halewijn.

Dinsdag 26 maart 2024    (19.00u – 21.00u)
Contemplatie    Over zien zoals God ziet                                      
Contemplatie bestaat niet in de praktijk van het opzeggen van gebeden. Het is een groeiend, overweldigend bewustwordingsproces van Gods aanwezigheid in ons, rondom ons, voor ons en achter ons. We worden wakker voor Gods ingebed zijn in onze ziel en beseffen hoe Hij aan het roer staat van ons hart.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 185 – 186  Halewijn.

Dinsdag 23 april  2024     (19.00u – 21.00u)
Nederigheid en gemeenschapsvorming    Over de opbouw van de gemeenschap
 Het is niet opbouwend voor de gemeenschap als we de gedachten en de mening van anderen willen domineren. Een gemeenschap wordt niet opgebouwd door ruzie te stoken, wel door deel te nemen aan een discussie met argumenten die ertoe doen. De aandacht opeisen, de ideeën van anderen opzij schuiven en de noodzaak om geduld te hebben met een groep niet respecteren, bouwen een gemeenschap niet op. Ze doen een interne oorlog ontkiemen.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 198 – 200 Halewijn.

Dinsdag 25 juni 2024     (19.00 – 21.00)
Zuiverheid van hart    Over een leven de moeite waard om geleefd te worden
   Zuiverheid van hart werkt als een katalysator die ons opvordert om Gods wil te doen. Eenmaal we ons leven richten op iets dat het de moeite waard maakt, wisten de woestijnvaders, dan verandert alles. We leven dan om een verschil te maken en de ontdekking van het gevoel wat belangrijk is, maakt verveling – acedia – onmogelijk.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 227-229  Halewijn.



 Voorbije lezingen :PROGRAMMA  2016-2017

27 september 2016, Herwig ARTS
25 oktober 2016, Bruno BARNHART
22 november 2016, Jean MONBOURQUETTE
27 december 2016, Anselm GRÜN, Meinrad DUFNER
24 januari 2017,  Clive Staples LEWIS
28 februari 2017, André LOUF
28 maart 2017, Henri NOUWEN
25 april 2017, Dorothee SÖLLE
23 mei 2017, Edith van den GOORBERGH
27 juni 2017, Antoon VERGOTE

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2016-2017

Voorbije lezingen :PROGRAMMA  2017-2018

27 september 2017, Augustinus VAN HIPPO
28 november 2017, Bénédicte LEMMELIJN
26 december 2017, Johannes CASSIANUS
23 januari 2018, Jan VAN RUUSBROEC
27 februari 2018, Franz JALICS
27 maart 2018, Maria DE GROOT

25 april 2018, Rowan WILLIAMS
22 mei 2018, Thomas HALIK
28 juni 2018, Thomas KEATING

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2017-2018

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2018-2019

25 september  CLARA VAN ASSISI door Zr. Trees Cooman, Claris.
23 oktober 2018  PAUS FRANCISCUS  door Pr. Dirk Masschelein.
27 november 2018  FRANCISCUS VAN ASSISI door P. Klaas Blijlevens, Kapucijn.
22 januari 2019  THERESIA VAN LISIEUX door Zr. Trees Cooman, Claris

26 februari 2019 TERESA VAN AVILA door P. Carlos Noyen, Karmeliet.
26 maart 2019  BERNARDUS VAN CLAIRVAUX  door Zr. Noëlla, overste Zrs. Bernardinnen.
23 april 2019 DON BOSCO  door P. Wilfried Wambeke sdb, provinciaal van de Salesianen van Don Bosco.
28 mei 2019 AUGUSTINUS  door mevrouw Anne Desmet, pastoraal medewerker COMPAZ
25 juni 2019  PAUS FRANCISCUS  door Pr. Dirk Masschelein.

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2018-2019

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2019-2020

Dinsdag 24 september 2019, Herwig Arts
 Dinsdag 22 oktober 2019 
Aelred van Rievaulx  osc (1110-1167)
Dinsdag 26 november 2019 Anselm Grün
Dinsdag 24 maart 2020 
Karin Seethaler (naar Franz Jalics sj)
Dinsdag 28 april 2020 Herwig. Arts,
Dinsdag 28 april 2020, Libert Vander Kerken

 

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2020-2021

Dinsdag 22 september 2020 Bieke Vandekerckhoe
Dinsdag 27 oktober 2020  Erik Galle
Dinsdag 24 november 2020 John Main
Dinsdag 22 december 2020 Anselm Grün
Dinsdag 26 januari 2021 Bernardus Van Clairvaux
Dinsdag 23 februari  2021 Laurence Freeman
Dinsdag 23 maart  2021 Charles Vergeer
Dinsdag 27 april  2021 Karlfried von Durckheim
Dinsdag 25 mei 2021 Johan Verstraeten
Dinsdag 22 juni 2021 Meister Eickhart

 Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezeingen 2020-2021


 


 

Stille Abdijdagen

 

orvalabdij 10 0050

“Het is duidelijk dat het heden, waarin wij leven, lijnrecht tegen een cultuur van de stilte indruist. En toch hebben de mensen misschien nog nooit zo vurig naar stilte verlangd als nu. Ze waren nooit zo bereid om die stilte ruimte te geven – als ze maar wisten, waar die te vinden.”

Dit schreef Karlfried Graf von Dürckheim in 1960 (De cultuur van de stilte, Ankh-Hermes, Deventer). Zijn woorden hebben niets van hun waarheid verloren. Abdijen zijn vanouds plaatsen waar men de stilte kan vinden. Ook in de natuur die – in veel gevallen dankzij de abdijen – er rond te bewonderen is. Zonder te vluchten voor de verantwoordelijkheden die we in de ‘wereld’ op ons nemen, is een duik in het bad van rust, vrede en stilte van een abdij een herademing. En daarbij gedragen worden door een gastvrije en biddende gemeenschap maakt deze ervaring toch een her-scheppend, re-creatief gebeuren.

Onze Stille Abdijdagen bevatten volgende elementen die tot die ‘recreatie’ bijdragen:
- twee meditatiemomenten per dag
- twee conferenties per dag
- gezamenlijke maaltijden in stilte
- gebedstijden met de monnikengemeenschap
- kans tot individuele wandeling of wandeling in groep
- individuele stille tijd

Stille Abdijdagen in Orval

orval

 

04-LOGO OCH def

 

 

 
ABBAYE NOTRE DAME D'ORVAL

 

STILLE ABDIJDAGEN IN ORVAL 2024
van maandag 27 tot donderdag 30 mei 2024

 

MYSTIEK: DE ZOEKTOCHT NAAR EEN ZINVOL LEVEN

 



Aanbevolen lectuur om naar deze dagen toe te leven:
- De Vreugde van het mediteren  Laurence Freeman    €9.00
- Open geest Open hart    Thomas Keating    €10.00 Basiswerk meditatief gebed
- 366 dagen mediteren met John Main    €24.00

Deze boeken zijn belangrijke basiswerken over het contemplatief gebed en christelijke meditatie.


Abbaye Notre Dame d’Orval
Orval, n°1,
B-6823 Villers-devant-Orval
061 31 10 60
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.orval.be

 

 

in opbouw

dit item is in opbouw

Wie zijn wij ?

2008 05 22 002  MG 7940ORVAL mei John

 "De kerk kan niet van deze tijd zijn als ze niet contemplatief is."
(Laurence FREEMAN)

 

 “Wat kunnen wij op spiritueel vlak ondernemen om te begrijpen wat geloven vandaag inhoudt en om dat inzicht ten dienste te stellen van de noden van onze tijd?
Deze woorden uit het eerste hoofdstuk van het boek van Laurence FREEMAN, Ontwaken en zien. De ervaring van het geloof,Halewijn, Antwerpen, 2013, drukken onverbeterlijk uit wat het doel is van ons Open Contemplatief Huis en van de verschillende initiatieven die erin plaatsvinden. Bij het leren begrijpen wat geloven vandaag inhoudt gaat het om het herontdekken van de contemplatieve en de ware sociale dimensie van het geloof. Freeman beschrijft de contemplatieve dimensie als minder dogmatisch en minder ritualistisch. Ze is wezenlijk en het hart van religie en spiritualiteit. Haar herontdekken is weldadig voor ons en daarom ook voor mensen om ons heen. Want het gaat om de ‘grote transformatie’: de omvorming van een bang en ik-gericht wezen naar een liefdevol, vredevol en vreugdevol mens, een mens die zich engageert in de wereld. Het gaat om de omvorming van een harmonie-loze wereld naar een samenleving getekend door waarheid, rechtvaardigheid en vrede. Freeman herinnert er ons aan: “Het samengaan van contemplatie en actie, dat de kern uitmaakt van ieder levend geloof….”

Het herontdekken en beleven van de contemplatieve dimensie van ons geloof is datgene wat reeds velen, die aan de initiatieven van ons Open Contemplatief Huis in Oostende (onze thuisbasis), Orval of Chimay deelnemen, verbindt tot een gemeenschap, een “abdij zonder muren” (het begrip komt van John Main en slaat oorspronkelijk op de Wereldgemeenschap voor Christelijke Meditatie). Informeren over onze initiatieven en over het leven binnen deze “abdij zonder muren” is het doel van deze website. In de links verwijzen we echter graag naar websites van andere initiatieven die hetzelfde beogen.

Links naar websites

Website van de Vlaamse Gemeenschap voor Christelijke meditatie :

www.christmed.be

Website van de Nederlandse Gemeenschap voor Christelijke Meditatie:

www.wccm.nl

Website van de Wereldgemeenschap voor Christelijke Mediatie:

www.wccm.org

Website van de zusters Clarissen:

www.clarissen.be

Website van de abdij van Notre Dame d'Orval:

www.orval.be

Website van de abdij Notre Dame de Scourmont (Chimay)

www.scourmont.be

Websites over kloosters en abdijen:

www.abdijen.startpagina.be
nl.wikipedia.org/.../Lijst_van_katholieke_kloosters_en_abdijen_in_België

Websites over contemplatieve gebedsvormen:

www.startdestilte.be

Website van de ofs, orde fransciscaanse seculieren vlaanderen

www.ofsvlaanderen.be

Contacten

Het team van Open Contemplatief Huis04-LOGO OCH def

Hubert Debeuckelaere

059 703797

zend een mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

zuster Trees Cooman
Monasterium Zonnelied
059 705294

zend een mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

priester Dirk Masschelein
059 70 90 90

zend een mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Koen De Witte
webmaster

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Rika Delafontaine
Liselotte Anckaert
Lut Guns

Leerhuis voor Christelijke Meditatie

golfbreker

“Toen zijn bidden vuriger en inniger werd, bleek hem dat hij steeds minder te zeggen had. Tenslotte zweeg hij maar en werd heel stil. Hij werd stil en begon – een grotere tegenstelling met spreken is er niet – te luisteren. Eerst had hij gedacht dat bidden spreken was. Maar toen ontdekte hij dat bidden zwijgen was en niet enkel zwijgen maar luisteren. En zo is het.  Bidden betekent niet jezelf horen praten, maar stil worden en zo lang stil zijn tot je God hoort.”(Sören Kierkegaard)

Leerhuis Christelijke Meditatie

(aangesloten bij de Wereldgemeenschap voor Christelijke Meditatie)

Je kunt spiritualiteit, het daadwerkelijk beleven van je geloof, beschouwen als een weg van transformatie: de angstige en zelfzuchtige mens wordt liefdevol, vredevol en vreugdevol. Ook alle vormen van gebed en liturgie streven deze omvorming na. Daarbij is het ‘sterven aan jezelf’, het ‘leeg worden van jezelf’, ‘het loslaten’ van angst en zelfzucht – of hoe je dat ook noemt een noodzakelijk gegeven. Meditatie is de zuiverste beleving en beoefening daarvan.

“Mediteren is gewoon een weg naar de vrijheid. Die vrijheid kan ieder van ons bereiken, als hij de discipline van de reis maar op wil brengen. Ieder van ons kan die vrijheid vinden in zijn eigen hart. Maar als ik het woord “discipline” laat vallen, voelen we iets als “betekent dat geen verlies van vrijheid”? We kunnen het niet helpen dat we ook de meditatie benaderen met onze moderne ongedisciplineerdheid en zeggen: “Goed, ik wil het wel eens proberen. Ik zie wel of het iets voor mij is. Dan ga ik ermee door, maar in het andere geval geef ik het op en kies ik voor jogging of zo.” Maar zo kunnen we niet omspringen met mediteren. Zelfs ermee beginnen brengt de uitdaging van de discipline met zich mee., omdat we als moderne mensen niet gewend zijn om iets te doen dat ons niet snel en zichtbaar iets opbrengt.” (John Main)

 



JAARTHEMA 2022-2023


Meditatie met inleidend onderricht.
Inspiratie voor dit onderricht wordt, in dit werkjaar 2023-2024, geput in het werk van John Main, osb en Laurence Freeman, osb. We verkennen dit jaar ook Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century, Paulist Press, New York-Mahwah N.J., 1997.

“De natuur is stil omdat zij niet pretendeert anders te zijn dan zij is, en ze probeert al evenmin te communiceren. (…) Als we eenvoudig onszelf zijn, zijn we stil. Meditatie is het pad van de stilte, omdat het ons aanzet tot de aanvaarding en, de verering van onze eigen aard. We spelen geen komedie, we poseren noch communiceren. Als we tot deze stilte komen, ontdekken we dat we het menszijn delen met iedere persoon op deze planeet.”
(Laurence FREEMAN, Sprekende stilte. Over christelijke meditatie, uitgave WCCM, De Klinge, )

Wanneer:  iedere eerste en derde dinsdag van de maand (ook in juli en augustus) 19.30 tot 20.30 uur.
Waar: Kerk  Onze-Lieve-Vrouw Koningin Oostende (ingang Lijsterbeslaan)
Nieuw: het onderricht van de samenkomsten kan telkens ook digitaal ontvangen worden via een videofilmpje.
Info en inschrijving: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Kalender

Dinsdag 5 september 2023   
Hoe en waarom mediteren?
Het belangrijkste dat je over meditatie moet weten is hoe je kunt mediteren. Ook van belang is dat je weet waarom je gaat mediteren. Zoek een plek die zo stil is als je maar kunt vinden. Wat je lichaamshouding betreft: de grondregel luidt dat je best zit met een rechte rug. Op een kussen, bankje of op een stoel, en houdt je rug zo recht mogelijk. Sluit je ogen zacht. Om te mediteren heb je een woord nodig. Ik raad je het woord maranatha aan. Herhaal dat woord zacht in de stilte van je hart, en blijf het herhalen. Spreek het uit in stilte, luister ernaar van binnen. Het is aangewezen elke morgen en avond 20 minuten te mediteren.   John Main osb

Dinsdag 19 september 2023
In je eigen centrum komen.   
Mediteren is een manier om in je eigen centrum te komen, bij het fundament van je eigen wezen en daar te blijven – stil, aandachtig en onbeweeglijk. In essentie een manier om alert te leren zijn, helemaal levend en stil. De weg naar die waakzaamheid is stilte en roerloosheid. Dat is een hele uitdaging voor mensen van onze tijd, omdat de meesten onder ons maar weinig ervaring hebben met stilte, en omdat stilte bedreigend kan overkomen voor mensen in de mediacultuur waarin we nu leven. Je moet wennen aan de stilte. Mediteren is de weg waarbij je inwendig, in je hart, leert een woord te zeggen en dit gedurende de volledige meditatietijd.
John Main osb

Dinsdag 3 oktober 2023
In God zijn.
Het enige wat er nodig is om te beginnen mediteren is het besluit om te beginnen. Beginnen met onze wortels te ontdekken, beginnen met terug te keren naar onze oorsprong. God is onze oorsprong. In de eenvoud van de meditatie los van alle gedachten en verbeeldingen, beginnen we in uiterste eenvoud te ontdekken en begrijpen dat we in God zijn. In wie we leven, bewegen en zijn. Dat groeiende bewustzijn dat we ontdekken in de stilte van onze dagelijkse praktijk proberen we te beschrijven als ‘onverdeeld bewustzijn’. John Main osb

Dinsdag 17 oktober 2023  (Abdij dagen in Chimay)
Stilte is de taal van de geest.
We moeten leren dat we de stilte eigenlijk niet moeten scheppen. De stilte is er al, in ons. Wat we moeten doen is daar binnengaan, stil worden, stilte worden. Het is het doel en de uitdaging van de meditatie dat wij onszelf toestaan om stil genoeg te worden om die innerlijke stilte naar boven te laten komen. Stilte is de taal van de geest.  John Main osb

Dinsdag 7 november 2023 (Stilte dagen aan zee)
De weg van de nederigheid.
We hebben allemaal bemoediging nodig om dag na dag trouw de weg te blijven gaan en elke morgen en avond te mediteren. We hoeven niet bemoedigd te worden om onze vooruitgang. Dat zou een te zelfbewuste benadering van het gebed zijn, en veel te egoïstisch. Toch moeten we voortdurend weer moed scheppen en gestimuleerd worden door te overwegen wat God bewerkt heeft in Jezus. Vanuit zijn gezichtspunt bekeken, gaat het om zijn heerlijkheid. Vanuit ons perspectief gaat het om ons geloof, niet om onze vorderingen. De weg van het geloof is ook de weg van de nederigheid.   John Main osb
    
Dinsdag 21 november 2023     
Beschikbaar zijn voor de kracht van God.
De trouwe nederigheid en de nederige trouw is de weg van de meditatie. Telkens wanneer we neerzitten om te mediteren, laten we nederig alles achter en maken we onszelf zo beschikbaar als we maar kunnen voor de kracht van God, die in ons hart vrijkomt. We moeten leren aandachtig en alert te zijn. Niet alleen maar alert voor onszelf en onze ideeën, angsten en verlangens, maar alert voor God.  John Main osb

Dinsdag 5 december 2023   
De kracht van Christus in je hart.
Christelijk gebed is niet alleen maar aandacht voor God, maar is komen tot de volheid van het in God zijn. Daartoe worden we uitgenodigd, en die uitnodiging is onze bestemming, die ons in Jezus gegeven is. Verlies dus de moed niet en probeer jezelf niet te evalueren. Het heeft geen enkele zin om je vooruitgang te willen meten. De enige maatstaf is de grenzeloze kracht van Christus in je hart.  John Main osb
    
Dinsdag 19 december 2023   
Leven op een zinvolle manier.
Hoe langer je mediteert, hoe duidelijker je inziet dat je wel moet verdergaan, wil je verder leven op een zinvolle en rijke manier. Je mantra te zeggen van begin tot eind. Dat is de basis. Laat niets je deze waarheid  uit het oog. De discipline van de meditatie richt deze eis op een absolute manier tot ons: dat we onszelf, onze gedachten, onze analyses en gevoelens zo volslagen achter ons moeten laten, dat we geheel en al vrij komen voor de Ander. Dit is de eis die de mantra ons stelt: dat we hem zeggen van begin tot eind, in alle eenvoud en met onwrikbare trouw.  John Main osb

Dinsdag 2 januari 2024       
Een groeiend vermogen om lief te hebben.   
Ik zie duidelijker dan ooit tevoren de echte aard van de reis die we samen ondernemen wanneer ik samenkom en samen mediteer met zoveel mensen die de buitengewone en wonderlijke pelgrimstocht in hun dagelijkse leven hebben ingebed. We weten dat de reis te maken heeft met geloof en met een groeiend vermogen om lief te hebben en bemind te worden, en ook met een zich verbredende visie op de werkelijkheid.   John Main osb

Dinsdag 16 januari 2024    
God overstijgt onze vermogens van verstand en taal.
De meditatie is geen tijd voor woorden, hoe goed ze ook geformuleerd of bedoeld mogen zijn. Al onze woorden missen volslagen hun doel wanneer we binnengaan in de diepe, mysterieuze gemeenschap met God. Om in te gaan in die heilige en mysterieuze gemeenschap met het Woord van God dat in ons woont, moeten we eerst de moed opbrengen om steeds stiller te worden. In een diepe, creatieve stilte ontmoeten we God op een manier die al onze vermogens van verstand en taal overstijgt. We moeten luisteren, ons concentreren en aanwezig zijn in plaats van nadenken.  John Main osb
    
Dinsdag 6 februari 2024
Ademruimte voor de ziel.
Stilte is absoluut noodzakelijk als de menselijke geest echt wil gedijen, maar ook creatief zijn. Creatief reageren op het leven, op de omgeving en op de vrienden. Want stilte geeft ademruimte aan de ziel, ruimte om te zijn. In de stilte hoef je jezelf niet te rechtvaardigen of te verontschuldigen en je hoeft geen indruk te maken op de anderen. Je bènt er gewoon, en het is een fantastische ervaring wanneer je zover komt. Het wonder is dat je in die ervaring volledig vrij bent. Je probeert geen rol meer te spelen en je probeert niet meer tegemoet te komen aan de verwachtingen van wie dan ook.  John Main osb
    
Dinsdag 20 februari 2024   
Er is niets om bang over te zijn.
Een grenzeloos leven vraagt openheid van ons, edelmoedigheid en eenvoud. Maar in de eerste plaats vraagt het om engagement. Geen engagement voor een of andere zaak of ideologie, maar een engagement in ons eigen leven, om in eenvoud dag na dag terug te keren tot de wortels van ons bestaan, een engagement om met aandacht om te springen met ons leven, om in ons leven de ruimte te scheppen om ten volle te leven. Wat we leren in de stilte en de eenvoud van de meditatie, is dat er niets is om bang van te zijn wanneer we ons engageren om deze ruimte te scheppen.   John Main osb

Dinsdag 5 maart 2024
Dieper en dieper Jezus woorden begrijpen.
Johannes Cassianus legt uit dat het doel van de meditatie bestaat in het beperken van de geest tot de armoede van één zinnetje. Iets verder maakt een verhelderende zin alles duidelijk. Hij heeft het over “edele armoede” (Gesprek 10,11). De meditatie zal je heel zeker nieuwe inzichten schenken in de armoede. Hou je je mantra vol, dan zul je dieper en dieper begrijpen, uit eigen ervaring, wat Jezus bedoelde toen Hij zei: “Gelukkig die arm van geest zijn” ( Mt 5,3). En ook zul je op een heel concrete manier de zin van de trouw leren wanneer je volhardt in het herhalen van de mantra.   John Main osb

Dinsdag 19 maart 2024
Groei van een creatief ritme in het leven.
In de meditatie doen we afstand van gedachten en verbeeldingen, door de geest te beperken tot de armoede van één woord, zodat het meditatieproces de eenvoud zelf wordt. Om de voordelen daarvan te ondervinden is het noodzakelijk om dagelijks twee keer te mediteren. Twintig minuten is de minimumtijd om te mediteren. Het is een hulp om op dezelfde plaats te mediteren en op hetzelfde tijdstip, want dat bevordert de groei van het creatieve ritme in het leven, met de meditatietijd als een soort hartslag om het ritme aan te geven.
John Main osb

Dinsdag 2 april 2024
Hulp om spiritueel te groeien.
Mediteren is belangrijk omdat het leidt tot: het geworteld-zijn. De groei van de volledige persoon wordt alleen maar mogelijk wanneer je geworteld raakt in je eigen diepste, middelste centrum. Onze samenleving biedt alle soorten hulp om verstandelijk vooruit te gaan. Maar er is veel minder hulp om spiritueel te groeien. Je geest, het centrum van je persoonlijke identiteit, ontdekken en er vertrouwd mee worden, is beginnen te leven vanuit de kracht van dat middelpunt. Wat groeit, moet geplant en geworteld zijn en moet ook verzorgd worden. De meditatie helpt je om dag na dag het leven van de geest in je te verzorgen, en om terug te keren naar het geworteld-zijn in je middelpunt.   John Main osb

Dinsdag 16 april 2024
Zuiverheid van hart.
We hebben de zuiverheid van hart nodig om de nederigheid te kunnen opbrengen om te zien wat er te zien is, en wel met een absolute helderheid. We zijn allemaal beginnelingen wanneer we gaan zitten om te mediteren. Het is alsof het de eerste keer is, wanneer we onze angsten, zorgen, plannen en vooruitzichten naast ons neerleggen. We leggen alles naast ons neer om open te staan voor het uiteindelijk doel van de schepping, dat eenwording is: eenwording met onszelf, met God en met heel de schepping. Verlies de moed niet als het lastig wordt om je aan je woord te houden; blijf erbij. Verlies de moed niet wanneer  verstrooiende gedachten je geest binnen fladderen; blijf bij het woord!  John Main osb

Dinsdag 7 mei 2024   
Gods inwerking op ons leven.
De weg van de mantra is een weg van edelmoedigheid, verruiming en verdieping. Een van de mysteries van deze reis is dat hij onze gevoeligheid doet toenemen voor Gods aanwezigheid en voor de goedheid van zijn inwerking op ons. Het is niet altijd gemakkelijk om te verklaren hoe dat allemaal in zijn werk gaat, en eigenlijk is het ook niet te begrijpen buiten de ervaring zelf. In je gebedstijd je gedachten en verbeeldingen loslaten en volkomen trouw blijven aan de eenvoudige opdracht om je “woordje” te zeggen – met welk beeld of idee zou je kunnen uitleggen dat precies dit de weg is naar de stilte waarin God zich openbaart in Jezus als de bron en grondslag van heel de schepping?  John Main osb

Dinsdag 21 mei 2024
Jezelf in Gods oneindigheid gooien.
Mediteren is tot bewustzijn komen en verder gaan dan het zichzelf observerende bewustzijn. Mediteren is verder leren kijken dan jezelf, en losbreken uit het gesloten systeem van het zelfbewustzijn, dat de gevangenis is van het ego, en wel met de hulp van de discipline van het zeggen van het woord. Wanneer je het woord zegt, ben je niet bezig met je eigen gedachten. Je zit niet te analyseren wat er met je gebeurt. Je laat los. In christelijk perspectief betekent mediteren jezelf in Gods oneindigheid gooien, door de Geest die in ons hart woont.
John Main osb

Dinsdag 4 juni 2024
Als we leren mediteren, hebben we drie doelen.
Het eerste is de mantra te zeggen heel de meditatietijd lang. Mediteren is voor ieder van ons een heel natuurlijk proces, ons gebedsleven ontwikkelt zich op een natuurlijke manier.
Het tweede doel is de mantra te zeggen, heel de meditatietijd lang, terwijl we rustig blijven bij alle afleidingen. In deze fase lijkt de mantra wel een ploeg die onverstoorbaar de ruwe akker van onze geest omploegt.
Het derde doel is de mantra te zeggen, vrij van alle afleidingen. De oppervlakkige gebieden van de geest zijn nu in harmonie met de diepe vrede in het middelpunt van ons zijn. In deze fase bevinden we ons aan de andere kant van gedachten, verbeelding en beelden. We rusten in  de reële aanwezigheid van God zelf, in ons hart.
John Main osb   

Dinsdag 18 juni 2024   
In harmonie met de bron van ons zijn.   
Ik denk dat veel mensen meditatie zien als iets dat voorbereidt op actie ofwel als iets om nieuwe krachten op te doen na de actie. Maar hoe meer je mediteert, hoe beter je inziet dat meditatie geen inactief pad is. Het staat niet buiten de actiesfeer, maar er juist middenin. Meditatie is volgens mij te beschrijven als pure actie. Het is de hoogste vorm van menselijke actie, en omdat het pure actie is, voert het ons naar het gebied van het pure zijn. Wie dit pad volgt, verwerpt niets. We verwerpen niets van onszelf en we zien dat we geïntegreerd worden, met al onze krachten en talenten, met heel de gave van onze schepping, in harmonie met de bron van ons zijn.  
John Main osb




Lees verder een uitstekende inleiding over meditatie en Meditatie vanuit de Christelijke Traditie verder op:
www.wccm.nl/mediteren/wat-is-mediterenOp de website www.christmed.be maak je kennis met de Vlaamse Gemeenschap en de verschillende meditatiegroepen in Vlaanderen.
Op  de website www.wccm.org maak je kennis met de Wereldgemeenschap voor christelijke meditatie.