Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog Voorbije lezeingen 2020-2021
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
    • Voorbije lezeingen 2020-2021
    • Voobije lezingen 2019-2020
    • Voorbije lezingen 2018-2019
    • Voorbije lezingen 2016-2017
    • Voorbije lezingen 2015-2016
    • Voorbije lezingen 2017-2018
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging dinsdag 16 augustus

Het meest trieste aspect van het huidige leven is dat de wetenschap sneller kennis opdoet dan de maatschappij wijsheid opdoet.

Column br. Guerric.

image002

 

 

 

 

 

 

In de grond.
De mollen gaan hier te keer. Rond de oude abdij ligt een stafkaart van tientallen hoopjes geurige aarde waar mijn poes graag haar neus tegen drukt. Daar Tybert niet ondergronds kan moet hij het stellen met een zweem van iets fascinerends

De mollen trekken er zich niets van aan en wroeten gestaag voort. Gezien de grote verspreiding van de molshopen moet hun gangenstelsel indrukwekkend zijn. En dat niettegenstaande de vele arduinen brokstukken die overal in de grond steken, archeologische restanten van de middeleeuwse abdij. Als ik een spade in de grond steek, stoot ik per definitie op zo’n stenen getuige van een glorieus of schimmig verleden. Met al dat puin in de grond is het hier trouwens een hele toer om iets geplant te krijgen. Maar de mollen graven er zich door- en langsheen, construeren een ondergronds stelsel waar de regenwormen hen een calorierijk menu offreren, en waar gepaard, gebaard en gezogen kan worden. De mollen werken aan de toekomst.

 

Hún toekomst uiteraard, ongeacht onze nucleaire dreigingen, de klimaatopwarming of de mondiale economische recessie. De mollen hadden het geluk dat Darwins survival of the fittest hen ondergronds deed gaan. Geen last van haviken, zomerhitte of fijn stof. In de grond is het leven zo slecht nog niet!
      Naast de ‘fysieke grond’ hierboven komt in de mystieke literatuur van de late middeleeuwen de term ‘zielengrond’ nogal eens voor. Bij de onlangs heilig verklaarde Titus Brandsma lees je: ‘De diepste grondslag van het menselijk bestaan, de voortdurende instandhouding van het menselijk wezen door God, welke de mens als de eigenlijke grond van zijn bestaan kan beschouwen, en als een werkelijkheid in zichzelf kan zien. Hij ontmoet daar in zijn diepste wezen de goddelijke werking, krachtens welke hij is, treedt daar God tegemoet en voelt zich getrokken tot de oorsprong, waaraan hij is ontsproten.’
      In zijn zielengrond is de mens het meest vatbaar voor God. Daar woont Hij. God is dan als de grote Mol die in de zielengrond van de mens zijn gangen graaft. Gangen van genade door- en langsheen al het puin dat een geleefd leven erin achtergelaten heeft. God trekt zich niets aan van dit puin. Hij laat het verleden het verleden zijn en werkt even onzichtbaar als onverdroten aan zijn indrukwekkend stelsel in onze zielengrond.
      Alleen de mens die in rust verkeert en bij zichzelf blijft, wordt iets van die werking gewaar. De stille mens wordt het somtijds gegund een zweem van de goede geur van Gods werkzaamheid op te snuiven aan de molshopen van zijn zielengrond. Daar, diep in onze innerlijke aarde, wordt in de grootste stilte de nieuwe mens geboren en gezoogd. Rondom het puin van het verleden gloort een nieuwe toekomst voor de mens die ondergronds gaat. In de grond van het meest intieme in de mens wordt hij gevoed met kostelijke spijs. Werkelijk, in de grond is het leven zo slecht nog niet!
Guerric Aerden ocso Abbaye de Prébenoit Bétète

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 


   

 

De integrerende kracht van de meditatie beïnvloedt elk deel van ons leven

 Misschien begrijpen mensen zo gemakkelijk deze weg van eenvoud verkeerd omdat hij zoveel geduld vraagt. We hebben geduld nodig om dag na dag terug te keren naar het pad van onzelfzuchtigheid en stilte. Maanden, misschien jaren zijn er nodig, alleen al om tot een duidelijk begin te komen, tot de eerste mate van onvoorwaardelijke inzet waarmee de reis kan beginnen.

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Stilte toelaten
Stilte toelaten en leren de stilte tot ons te laten spreken is iets wat we in onze cultuur verloren zijn. We vinden het moeilijk om stil te worden. We horen dat vormen van stille tijd en contemplatie rust en vrede geven, maar wanneer we eraan willen beginnen worden we geconfronteerd met onze innerlijke chaos. Het lijkt niet op vrede. De onrust van onze teleurstellingen, verkeerde verwachtingspatronen, vertwijfelingen, verheffen hun stem als eerste wanneer we de stilte met God zoeken. Onze innerlijke gesprekken regeren onze gedachten. Toch komt die vrede er – zeker – maar niet als iets waar je naar zoekt, maar als de vrucht van de omgang met God die zich in die stilte laat kennen.

Lees meer...

Quote


bt.orval

 

 

Ik had graag mijn hele leven lang geen enkel woord gesproken of enkel woorden die nodig zijn om liefde en helderheid te laten openbloeien, schaarse woorden dus, veel minder dan er bladeren zijn aan de takken van de lindenboom”.
Uit “Verrijzen” van Christian Bobin, Averbode 2002.



 

 


 

 

 

 

 

 

 

Een ervaring

Afbeelding1 .

Op weg met christelijke meditatie … op weg naar TRANSFORMATIE. een getuigenis.

Ik ben op de weg naar meditatie nog niet zo ver dat er voor mij reeds pijnpunten, moeilijkheden opduiken. Voor mij lijkt meditatie eerder eenvoudig, zelfs wellicht een beetje naïef of kinderlijk.... ik moet in dit verband soms denken aan een passage uit Marcus, waarin het gaat over de boer die 'slaapt en waakt nacht na nacht en dag na dag, en het zaad ontkiemt en schiet op, zonder dat hij weet hoe.....dit laatste is wel zeer reëel: ik weet eigenlijk niet hoe het allemaal in mekaar zit... bijna zoals een kind dat op sinterklaasavond zijn wortel in het mandje legt en 's anderendaags de verrassing van zijn leven beleeft: het mandje ligt vol met snoepgoed en bovendien is er allerlei speelgoed uitgestald .... en dat kind weet niet hoe dat allemaal gebeurd is....

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Goede wereldburger!



Als iedere persoon een onvervreemdbare waardigheid heeft, als iedere mens zijn broeder of zuster is, en als de wereld echt van iedereen is, maakt het niet uit of iemand hier geboren is of buiten de grenzen van zijn eigen land woont. Mijn land is ook medeverantwoordelijk voor zijn of haar ontwikkeling, ook al kan het die verantwoordelijkheid op verschillende manieren opnemen. Het kan hen hartelijk verwelkomen wanneer ze zich in hachelijke situaties bevinden of werken aan de verbetering van de levensomstandigheden in hun geboorteland of geen corrupte systemen steunen die de waardige ontwikkeling van hun volk belemmeren door de natuurlijke hulpbronnen te exploiteren of te plunderen. 
Paus Franciscus













 






 

Lees meer...

Tekst en Onderricht 25 mei

STILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.

25 mei 2021
JOHAN VERSTRAETEN

Over stilte kun je moeilijk spreken of schrijven,
want stilte is een ervaring die aan het woord voorafgaat, of na het woord komt.
Het is binnentreden in de ruimte waarin het woord geboren of herboren wordt.
In de stilte moet je zekerheden loslaten,
afstand nemen van elke poging om het leven te be-grijpen of naar je toe te halen.
Zelfs als je gelovig bent en bidt, moet je in de stilte uiteindelijk alle woorden achter je laten
waarmee je greep wilt krijgen op het mysterie van het leven.

Lees meer...

Lezing april 2021

TILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING

Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.
27 april 2021

De tijd, waar wij uit voortkomen,
werkte – van decennium tot decennium in toenemende mate – de zegen der stilte tegen.
Het is duidelijk dat het heden, waarin wij leven,
lijnrecht tegen een cultuur van de stilte indruist.
En toch hebben mensen misschien nog nooit zo vurig naar stilte verlangd als nu.
Ze waren nooit zo bereid om die stilte ruimte te geven
- al ze maar wisten, waar die te vinden. (…)
In de mens leeft een heimelijk weten,
dat de echte stilte, waar zijn ziel naar uitgaat,
meer is dan alleen maar de weldadige afwezigheid van lawaai.

Lees meer...

Onderricht 23 februari 2021


STILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.

Laurence Freeman (London, 1951)

“Wat kunnen wij op spiritueel vlak ondernemen om te begrijpen wat geloven vandaag inhoudt en om dat inzicht ten dienste te stellen van de noden van onze tijd?” (Laurence FREEMAN, Ontwaken en zien)


Inleiding:

Laurence Freeman, geboren in Londen in 1951, liep school bij de benedictijnen en behaalde in Oxford een Masters Degree Engelse literatuur. Na enkele jaren professionele ervaring bij de Verenigde Naties, in de commerciële bankwereld en als journalist, trad hij in bij de benedictijnen in Ealing Abbey London, de abdij waar ook John Main monnik was. John Main, die hij reeds vele jaren kende, werd zijn spirituele leider. In 1975 assisteerde hij hem bij het oprichten van het eerste Christelijke meditatiecentrum in Londen. Eerder hadden ze samen een lekencentrum voor benedictijnse spiritualiteit gecreëerd. Samen vertrokken zij naar Canada om er, op uitnodiging van de aartsbisschop van Montreal, in 1977 een benedictijnengemeenschap te stichten met als doel de meditatie te onderrichten en te beoefenen. Van daaruit is de gemeenschap wereldwijd gaan groeien. Freeman studeerde in Canada ook theologie, legde er in 1979 zijn eeuwige geloften af en werd er een jaar later tot priester gewijd.

Lees meer...

Tekst en onderricht 23 maart 2021


 
STILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.
 
23 maart 2021
Charles Vergeer (1947)
 
“Het goddelijke bevindt zich slechts in stilte, voorbij onze werkelijkheid.”
 
 
 
Inleiding:
Charles Vergeer doceert filosofie en ethiek aan de Fontys Hogescholen te Eindhoven en schreef al een aardig aantal lezenswaardige boeken. Daarnaast bespreekt hij ook regelmatig boeken voor het tijdschrift Filosofie.
Op het einde van zijn studies klassieke talen en filosofie promoveerde Charles Vergeer bij Cornelis Verhoeven met een studie over de Griekse presocratische filosoof Heraclites (ca 540-480). Daarna schreef hij tal van artikelen over filologie, filosofie en literatuur, o.a. over het werk van Arthur van Schendel, De Tachtigers en Friedrich Nietzsche. De laatste jaren ging zijn interesse vooral uit naar vroeg christelijke literatuur en in het bijzonder naar het Marcus-evangelie en de geschriften van Paulus. In deze studie onderneemt hij een zoektocht naar de evolutie van het christelijk geloof en het ontstaan van de Kerk.  
In het boek De kunst van de stilte benadert hij stilte als een kostbaar goed dat vandaag zeldzaam geworden is. Maar wat betekent stilte wezenlijk voor de mens? In ieder geval is stilte meer dan afwezigheid van lawaai. Als mensen zwijgen betekent dat niet onmiddellijk dat ze stil zijn. Bovendien is echte stilte niet zomaar iets dat je kan ‘maken’, laat staan opleggen aan anderen. Het is een gebeuren dat de mens overkomt, waarvoor men wel kan leren ontvankelijk te worden door te luisteren, aandachtig aanwezig te zijn en ja, ook door te zwijgen.
Zijn interesse voor de Oudgriekse filosofie en voor het Nieuwe Testament komt zeker ook aan bod. Dat laatste als hij het einde van het Marcusevangelie bekijkt. De filosoof en analyticus wordt in het boek ook soms stil en gunt de lezen momenten van stille reflectie.

Lees meer...

Test en Onderricht 26 januari 2020



STILTE: TIJD EN PLAATS VAN ONTMOETING
Stilte als sleutel tot het ervaren van goddelijke aanwezigheid.



De STILTE spreekt van God

Wie ingetogen wil bidden,
moet niet alleen letten op de plaats
maar ook op de tijd.
De tijd dat men geen taken te doen heeft,
is daarvoor het gunstigst en het meest geschikt.
Vooral wanneer de nachtrust
alles in diepe stilte dompelt,
welt het gebed ongedwongen en zuiver op.
Hoe vertrouw vol stijgt het gebed omhoog uit de nacht,
met God alleen als getuige en
met uw heilige engel die het overneemt
om het neer te leggen op het hemelaltaar.
Hoe welgevallig en schitterend ziet het er uit,
overtogen met de blos van bescheidenheid.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Onderricht 22 december 2020
  2. Lezing 22 septmeber 2020

Pagina 1 van 2

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top