Onderricht op 7 september 2021

Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017

Onderricht op 7 september 2021

David Frenette was gedurende 34 jaar medewerker, vriend en raadgever van Thomas Keating.
Thomas Keating noemde zijn boek het beste,
meest begrijpelijke en praktische boek over inwendig gebed.

De initiële vraag van het spirituele leven luidt:
hoe kunnen we meer één worden met God? Dat wil eigenlijk zeggen:
hoe kunnen we meer en meer die eenheid
– die er is en wij niet moeten realiseren – ervaren,
en hoe kunnen we meer en meer handelen en spreken vanuit die eenheid? Het antwoord is:
door te oefenen in aandacht, liefdevolle aandacht, een aandacht waarin ons ‘ik’ niet in het centrum staat, eigenlijk praktisch niet meer aanwezig is.
Zo’n leven in eenheid met God,
is leven met de ingesteldheid van Christus,
die met zijn ingesteldheid, zijn bewustzijn, zijn Geest, als de Verrezene in ons aanwezig is.
Die inwonende aanwezigheid is niet het object van fundamentalistisch geloof in een waarheid,
maar van ervaring, een ervaring waarvoor we ons beschikbaar maken, door ons te oefenen in aandacht.
De moeilijkheid van het geloof in die aanwezigheid, dus leven met het bewustzijn van die aanwezigheid,
is de moeilijkheid van de oefening in aandacht, is het aandacht geven, waarbij we instemmen met die aanwezigheid,
hetgeen meer is dan louter verstandelijk instemmen ermee, weet hebben ervan.



Er is een woord dat die eenheid uitdrukt
en waarmee we ons vol vertrouwen en bewust in eenheid met God plaatsen.
Het is het woord ‘amen’,
afkomstig van het Hebreeuwse werkwoord aman,
hetgeen ‘geloven’, vertrouwen’ betekent.
Het woordje sluit gewoonlijk een woordgebed af.
Het woord, uitgesproken met een vertrouwensvolle aandacht,
- zoals alles wat er in een gebed aan voorafgaat – drukt tevens het loslaten van alle eigengereide pogingen tot eenheid met God of tot het bereiken van verhoring van een smeekgebed uit, maakt een einde aan een veelheid van woorden,
waarvan Jezus zegt dat we ze in het bidden achterwege mogen laten.
‘Amen’ is dus de uitdrukking van een contemplatieve geest
en sluit met een moment van contemplatief bidden alle bidden af.

Dat contemplatieve bidden,
leidend tot vertrouwensvolle eenheid met God, is in de ijver van een vroomheid,
waarbij ‘ik’ de heiligheid diende te realiseren
en de hemelse zaligheid diende te verwerven door gebed en goede werken, haast verloren gegaan.
Het is nochtans dat bidden dat Jezus aanbeveelt, als Hij zijn leerlingen aanraadt zich voor het bidden in hun binnenkamer terug te trekken (Mt 6,6).
Bedoeld wordt wel degelijk het terugtrekken
uit het tumult van de wereld en uit het tumult van eigen gedachten door een aandachtig herhalen van een gebedswoord, een mantra. Het is een wijze van bidden die reeds door de woestijnvaders beoefend werd als de wijze
waarmee we het best de raadgeving van Jezus opvolgen.

Frenette geeft nog even kort vier belangrijke elementen van deze wijze weer.

Kies voor jezelf een mantra, een gebedswoord, om ermee je instemming met Gods aanwezigheid in je, te beleven, uit te drukken, om met dat woord alle aandacht op die aanwezigheid te richten en van jezelf af te wenden.
(In het onderricht van de Christelijke Meditatie wordt het Aramese mar-anatha
(‘Kom, Heer’) als mantra aanbevolen.)

Ga rustig, rechtop, ontspannen en toch alert zitten, sluit je ogen en zeg innerlijk op het ritme van je ademhaling en met aandacht het gebedswoord, de mantra.

Komt er verstrooiing door allerlei gedachten en wordt je van die verstrooiing bewust, keer dan zachtjes en met een gerust hart naar het woord terug.

Op het einde van de meditatietijd blijf je nog even met gesloten ogen in stilte zitten.

Mensen die met de meditatiepraktijk beginnen, die zich begeven op het pad van het contemplatieve bidden, kunnen soms een innerlijke ervaring hebben die als een ervaring van eenheid met God kan geduid worden. Keating noemt dat ‘beginnersgeluk’, maar het heeft niets te maken met een leven in voortdurende eenheid met God. Wie al lang het pad van het contemplatieve bidden volgt ervaart tijdens het gebed, maar ook daarnaast, veel dorheid.

https://www.youtube.com/watch?v=Ir3htl3UlBk&ab_channel=VOCES8