Tekst en onderricht 15 februari 2022



Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017



In het tweede deel van zijn boek
heeft David Frenette het over contemplatieve ingesteldheden.
Dé meest essentiële ingesteldheid is deze van openheid en ontvankelijkheid.
Meditatie en contemplatie is wezenlijk niets anders
dan ‘ja’, ‘amen’ zeggen tegen Gods aanwezigheid en werking in ons, is deze aanwezigheid en instemming be-amen, er mee instemmen, erkennen als de bron van je leven en van je bidden.
Deze instemmende ontvankelijkheid betekent dan ook dat we ophouden met het willen zoeken van God, maar dat we toelaten dat God ons vindt, dat Hij in ons zichzelf vindt en ontmoet.
En dat is niet het resultaat van een gebedsinspanning, in deze zin, een inspanning van een willend ‘ik’.
Het is genade, gave.
Je doet niet van alles om bemind te worden, om ‘gekust’ te worden. Je trekt geen aandacht. Je geeft er alleen maar.

Toch doen we wel degelijk iets als we mediteren. Maar dat is geen zelfrealiserend bezig zijn.
Het is je als een roos laten opengaan in en door het zonlicht.
Noch dat zonlicht, noch dat opengaan wordt door ons bewerkstelligd. Onze actie is ‘zitten’ en toelaten dat de zon over ons opgaat,
dat de zon in ons opgaat, dat we gezien, bemind en aanvaard zijn.



Het moment dat we die ervaring kennen van de opgaande zon in ons is hét echte bekeringsmoment, waarop we ons kunnen voorbereiden, of waarop het leven ons voorbereidt zonder dat we dat bewust zijn.

Frenette illustreert dat gegeven met zijn eigen ervaring.
Hij komt uit een niet religieus maar materieel welstellend gezin. Na een ongeval wordt zijn moeder heel wat minder mobiel.

Ze kan met dit gegeven niet leven en pleegt zelfmoord. David stelt veel vragen en studeert filosofie en psychologie op zoek naar antwoorden op zijn vele vragen.
Hij gaat ook werken met kinderen met een beperking. Dan leert hij het zenboeddhisme kennen,
wat hem de perfecte postmoderne spiritualiteit leek.
Bij de beoefening van zenmeditatie ontwaakt in hem
het besef van een innerlijke aanwezigheid, van bemind zijn.
Dan hoort hij van het contemplatieve gebed als westerse variant van zenmeditatie
en ontdekt tijdens zijn verkenning van dat gebed de geschriften van Thomas Merton.
Hij komt tot het inzicht dat zijn eerder besef van aanwezigheid en liefde de ervaring is van Christus’ aanwezigheid in zich
en dat de essentie van bidden gewoon aandacht hebben is voor die aanwezigheid.
Hij wordt christen en begint dagelijks te mediteren.
Het zenboeddhisme leerde hem leeg en ontvankelijk worden. In die lege ruimte kon God aanwezig komen en in actie treden. We herinneren ons de spreuk:
“Als de leerling klaar is, komt de meester.”

Het komen van de meester is hét zgn. bekeringsmoment.
Vanaf dan laten we toe dat Gods aanwezigheid en werken ons transformeert.
In ons bidden en werken stellen we ons steeds meer voor die aanwezigheid en werking open,
stemmen we er meer en meer mee in. Ons bidden is ook een soort ‘werken’.
Het enige werk dat we daar doen
is onze aandacht gericht houden op Gods aanwezigheid en ermee instemmen.
Ons gebedswoord, onze ademhaling, ons heilig voorwerp of de stilte van een lege ruimte zijn hulpmiddelen.
Als we dat doen spelen we in op de genade. Het is het antwoord op Gods kus.
We geven ons over aan Zijn aanwezigheid in alles wat we zijn en doen.

Het ‘werk’ van het instemmen is geen moreel willen of intellectueel denken. Daar heeft geloof niets mee te maken.
Het is leeg worden van willen en denken
en de voorwaarde creëren opdat God zichzelf in ons kan ontdekken.

Dus niet zelf willend en denkend God willen ontdekken.

Openheid, ontvankelijkheid is de essentiële innerlijke houding. We oefenen daarvoor in het geven van aandacht.
In het gebed en in het leven van alle dag ook.
We zijn aandachtig aanwezig bij alle dingen en gebeurtenissen, bij alle mensen, bij al wat we doen.
We zijn betrokken bij wat er gebeurt in de wereld.
En eigenlijk is het God in mij
die in en door en met mij aandachtig aanwezig is in de wereld, betrokken, helpend en dienstbaar.

https://www.youtube.com/watch?v=ihhvm6eLWZI