Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit

Bijbels met bril



Christelijke spiritualiteit is altijd Bijbels en is altijd ‘biddend’. Anderen drukken het als volgt uit: christelijke spiritualiteit is altijd ‘in-gebed’. En bidden is in de eerste plaats een houding van aandachtig luisteren naar Gods woorden, woorden waarvan de apostel Petrus zegt dat ze ‘eeuwig’ - dat is echt en waarachtig - leven geven, liefdevol, vredevol en vreugdevol (Johannes 6,68). De Bijbel is dus voedsel voor dit leven, tenminste als we die Bijbel met aandacht lezen.

2024-2025 31ste  werkjaar


JAARTHEMA:

PSALMEN: GEDICHTEN EN GEBEDEN VOL LEVEN


“Het boek der Psalmen staat in het midden van de Bijbel. Het is als het ware de samenvatting van heel de Schrift. Er zijn psalmen over de schepping en de wet, over koningen en profeten, over de heilsgeschiedenis en de wijsheid. De kerkvaders betrokken alle psalmen ook op Christus. ‘Wie de psalmen kent, kent heel de Schrift’, luidt het gezegde. Daarom weerklinken de psalmen al zoveel eeuwen in de gebedstraditie van joden en christenen.
De psalmen zijn bovendien zeer menselijke gebeden. Alle gevoelens en gedachten komen erin aan bod: angst en blijdschap, huiver en bewondering, dankbaarheid en opstandigheid, liefde en haat, hoop en ontreddering, kennis en ervaring, vragen en zoekende antwoorden. Steeds weer hebben mensen hun toevlucht genomen tot deze liederen Ze raken niet versleten. Om die redenen worden de psalmen ook altijd opnieuw vertaald en hertaald, op muziek gezet en gezongen.”
(Uit: Bénédicte LEMMELIJN & Paul KEVERS (red.), De Psalmen Weerklank van het leven, Verslagboek Didaché-Studiedagen Bijbel, 2022)

De samenkomsten van het Leerhuis grijpen ook dit werkjaar plaats op de tweede dinsdag van de maand. Het Leerhuis komt samen in de weekkapel van Onze-Lieve-Vrouw Koningin (Lijsterbeslaan, Oostende). De samenkomsten vangen aan om 19.30 uur en eindigen rond 20.30 uur. Ze zijn telkens opgebouwd uit twee elementen: lezing van een Bijbeltekst en duiding en een gebedsmoment.
De teksten van het gebedsmoment en de duiding kunnen op vraag ook doorgemaild worden.
Info en inschrijving voor digitale deelname: Hubert Debeuckelaere 059 70 37 97 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


dinsdag 10 september 2024
“Maak mijn ogen nieuw, dat ik zien mag
wat uw wet aan wonderen bergt.” (Ps 119, 18)
INLEIDING EN PSALM 119
“De psalmist bezingt de Tora, Woord van de Eeuwige dat de weg naar het leven wijst, licht op zijn pad, bron van vreugde. Hij kan niet zonder de Tora: ze maakt hem gelukkig. Hij verlangt ernaar Gods voorschriften te onderhouden en belooft ze nooit te vergeten.”
(Paul KEVERS in: Bénédicte LEMMELIJN & Paul KEVERS (red.), De Psalmen Weerklank van het leven, Verslagboek Didaché-Studiedagen Bijbel, 2022)

dinsdag 8 oktober 2024
“God, mijn God, naar U blijf ik zoeken” (Ps 63,1)
LEVEN MET GOD: PSALM 16, 62, 63 & 131
“Dit verlangen is zo wezenlijk, leren ons de Kerkvaders, omdat God zelf het ons ingegeven heeft. God zelf dorst naar ons dorsten. Hij verlangt ernaar te worden verlangd. We mogen verwonderd in onze diepste hunker Gods eigen zoeken beluisteren.”
(Benoît STANDAERT, Leven met de psalmen)

dinsdag 12 november 2024
“De mens blijft in zijn rijkdom niet wonen” (Ps 49, 13)
VERZEN VOL WIJSHEID: PSALM 49 & 139
“Als we voornamelijk luisteren naar de woorden van de wereld over onszelf, dan zullen we belogen en ontgoocheld worden, niet echter als we luisteren naar het leven in zijn ootmoed, zijn teerheid, zijn stilte, zijn taaiheid.”
(Thomas MERTON)

dinsdag 10 december 2024
“Mijn nood leg ik open voor Hem” (Ps 142, 3)
HOOP VOOR DIE WANHOPEN: PSALM 142 & 143
“De rechtvaardiging komt van God en is pure genade. Onze psalmist brengt die gedachte ter sprake binnen zijn gebed: hij weet zich Gods dienaar en knecht, maar maakt geen aanspraak op enig recht tegenover God. Daarin getuigt hij van een nederig en rijp besef.”
(Benoît STANDAERT, Leven met de psalmen)

dinsdag 14 januari 2025
“Want naast mij gaat Gij” (Ps 23, 4)
LEVEN VOL VERTROUWEN: PSALM 23 & 27
“Het hart beleeft de dynamische ‘staat van genade’, rustig en vrij, verzoend en gedragen, dankbaar bewogen en krachtig stil. Alleen Hij in mijn nabijheid telt nog.”
(Benoît STANDAERT, Leven met de psalmen)

dinsdag 11 februari 2025
“Herschep mij hart, maak het zuiver” (Ps 51, 12)
DE GENADE VAN HET GEBROKEN HART: PSALM 32, 51 & 130
“Gods goedheid grijpt dieper en verder in dat wat ik steeds geneigd ben als het meest intieme en verborgene voor mij te houden: mijn schaamte. Juist dan, als ik Hem zo ver toelaat, kan ik gered worden.”
(Benoît STANDAERT, Leven met de psalmen)

dinsdag 11 maart 2025
“Wij gaan op naar het huis van de Heer” (Ps 122, 1)
DE MENS OP WEG NAAR VREDE: PSALM 121, 122 & 127
“Hoe noodzakelijk is het niet alleen de psalm te bidden en voor te spreken, maar ook hier en nu werk te maken van een concrete, op rechtvaardigheid gegronde vrede.”
(Benoît STANDAERT, Leven met de psalmen)

dinsdag 8 april 2025
“Die oprecht wandelt en gerechtigheid doet” (Ps 15, 2)
BIDDEN EN HET GOEDE DOEN: PSALM 1, 15 & 112
“Dit is merkwaardig, maar hoe dikwijls is de vraag, met name bij de Wijzen, over ‘wie kan dit en wie is in staat om dat te doen’ niet beantwoord met: God natuurlijk en Hij alleen!”
(Benoît STANDAERT, Leven met de psalmen)

dinsdag 13 mei 2025
“Verlos ons in uw ontferming” (Ps 44, 27)
EEN VOLK IN BALLINGSCHAP: PSALM 44 & 80
“Deze psalm is actueler dan ooit als we denken aan de huidige situatie in Syrië bijvoorbeeld. Deze niet te dateren psalm is precies wat we vandaag en dag aan dag kunnen bidden, steeds weer. Omwille van de vrede. ‘Omwille van uw Naam’.
(Benoît STANDAERT, Leven met de psalmen)

dinsdag 10 juni 2025
“Heer, onze God, hoe vol macht is uw naam” (Ps 8, 1)
LOF EN DANK: PSALM 8 & 145
“Heel fundamenteel verwoordt dit gedicht de gelovige overtuiging dat God het is die het leven draagt, dat Hij het is die op zijn mensen betrokken is, dat Hij het is in wie heel de schepping juicht en dat Hij het is die alles tot voltooiing brengt.”
(Bénédicte LEMMELIJN in: Bénédicte LEMMELIJN & Paul KEVERS (red.), De Psalmen Weerklank van het leven, Verslagboek Didaché-Studiedagen Bijbel, 2022)










 


Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog

Afbeelding2

Het Leerhuis van de Contemplatieve Dialoog wijdt zijn samenkomsten aan meditatie met indleidend onderricht


JAARTHEMA 2024-2025


DE KRACHT VAN DE CONTEMPLATIE – IN STILTE GENEZING VINDEN


Dit is de titel van een boek van Karin SEETHALER. Karin is sociaalpedagoge en theologe. Meer dan vijf jaar heeft zij met Franz Jalics s.j. gewerkt in het Retraitehuis Gries in Duitsland. In het boek, met een voorwoord van Franz Jalics, noteert ze praktische lessen en eenvoudige aanwijzingen voor elke dag uit de christelijke contemplatieve traditie.

Om de stilte te vinden hoef je niet alleen te rade te gaan bij Oosterse levensbeschouwingen. Karin Seethaler richt haar blik juist op de grote rijkdom aan spiritualiteit binnen het christendom. Zij legt hiervan de helende kracht bloot en helpt je met kleine concrete stappen, gewoon in het leven van alledag. De vier grondhoudingen van de contemplatieve weg zijn: wees opmerkzaam voor wat er is, keer je tot God, vergeef je zelf en de ander, ontmoet de pijn en draag haar. Ze laat zien dat een biddende weg niet moeilijk hoeft te zijn. En of je op de goede weg zit? Dat merk je vanzelf als de dankbaarheid groeit.

“De contemplatieve weg kan ons steeds weer brengen tot in ons centrum, waar eenvoud en vrede wonen, en waar de liefde ontspringt. Het is een transformatieweg die de mens naar zijn eigen diepte voert. Het gaat over de ontmoeting met onszelf en met het geheim dat God de mens liefheeft zoals hij is.” Franz Jalics.

"In het leven van een mens komen contemplatieve ogenblikken voor. Iets licht daarin op wat de mens altijd al verwacht heeft. Ze laten vermoeden dat het leven meer te bieden heeft dan wat wij in de grijze alledaagsheid meemaken. Ze verrassen ons en laten een verlangen na om dieper in het geheim van het leven binnen geleid te worden; want ze geven een voorgevoel van ons eigenlijke thuis." Franz Jalics

Iedere maand wordt een aspect van ‘de genezende kracht van de contemplatie’ benaderd met een tekst uit het boek van Karin SEETHALER, De kracht van de contemplatie. In de stilte genezing vinden, 2016, Berne Media-Carmelitana


Wanneer:
Iedere vierde dinsdag van de maand (september – juni, behalve december en mei) 19.00 uur tot 21.00 uur.

Waar?
Monasterium Zonnelied (zusters Clarissen), Mariakerkelaan 212 Oostende
Info/inschrijving:
059 70 37 97  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  (voor de 8 samenkomsten is er een bijdrage van €10.00 ten voordele van de zusters)

Dinsdag  24 september 2024  
Contemplatie:  een geschenk van God
Contemplatie is de benaming voor de christelijk-mystieke weg. Onder mystiek verstaan we het streven naar verbinding met het goddelijke zijn. Deze verbinding ontsluit zich op deze weg niet via verstandelijke inzichten maar door innerlijke ervaringen en het rechtstreeks beleven. Contemplatie wordt beschouwd als een geschenk van God waarover de mens wikt noch beschikt.

Dinsdag  26 november  2024   
De natuur: leermeesteres van de contemplatie
De grote leermeesteres van de contemplatie is de natuur. Met haar schoonheid en diversiteit nodigt de natuur ons uit om haar waar te nemen. Elk blad, elke vogel en elke bloem verwijzen ons door hun ‘zijn’ naar de tegenwoordigheid van God. Heel de natuur is een lofprijzing voor de Schepper.


Dinsdag  28 januari  2025
Aandacht, waakzaamheid:  opmerkzaam zijn voor wat er is.
Aandacht is een zeer werkzaam gegeven om de levenskwaliteit te verhogen, stress te beperken en de gezondheid te verbeteren. Vroeger verstond men onder aandacht vooral een houding waarbij men aandachtig met iemand of iets omging. Tegenwoordig heeft het begrip zich verbreed en omvat het uitdrukkelijk ook aandacht voor de eigen persoon. Aandacht kan zowel naar buiten als naar binnen gericht zijn.

Dinsdag  25 februari  2025
Toegewende houding:  oriëntatie op God (1)
Mensen richten hun leven op God en bidden in de hoop dat hun moeite en gebed tot God hun leven rijkelijk zegent. Met het beeld van de wijnstok en de ranken wijst Jezus de weg hoe dit kan gebeuren.
In de verbinding met de wijnstok, in het toewenden tot God vloeit elke kracht, die hij nodig heeft voor een vruchtbaar leven, naar de mens.
   
Dinsdag  25 maart  2025
Toegewende houding: oriëntatie op God (2)
De heilige Benedictus beschrijft de voortdurende tot God toegewende houding als ‘wandelen in de aanwezigheid van God’. In de meditatie ‘wandel ik in de aanwezigheid van God’, wanneer ik met mijn aandacht in de waarneming van mijn handen, met het nu en de naam ‘Jezus Christus’ verbonden ben.

Dinsdag  22 april  2025
Menselijke relaties als spiegelbeeld voor mijn relatie tot God
‘De enige manier om zeker te weten hoe wij ons tot God verhouden, is om al onze al onze relaties onder ogen te zien. Wat daar aanwezig is, is ook in onze relatie met God aanwezig. Want deze twee relaties vormen een eenheid.’ (Franz Jalics sj) God geeft ons geen feedback. Het gevaar bestaat daarom dat men in de gerichtheid op het goddelijke, zichzelf iets kan wijsmaken.

Dinsdag  27 mei  2025
Vergevende houding: bereid zijn tot verzoening
Bereidheid tot verzoening is een belangrijke grondhouding. Het intens verlangen naar een onbezwaard en gelukkig leven en harmonische relaties motiveert om zich steeds opnieuw in te zetten voor het lukken van zijn relaties. Verwondingen, krenkingen, afwijzingen, mislukkingen, frustraties ontgoochelen altijd weer. De manier waarop we met pijnlijke ervaringen omgaan is beslissend voor ons leven.
We kunnen daardoor of groeien en aan diepte winnen, of vanbinnen hard en zelfs verbitterend raken.

Dinsdag  24 juni  2025   
De helende kracht van stilte
Vele mensen verlangen tegenwoordig vurig naar stilte. Peter Handke noemt het een ontbrekend mensenrecht van deze tijd. Volgens enquêtes wordt lawaai als hoofdoorzaak bestempeld die afbreuk doet aan levenskwaliteit. De toegang tot stilte opent zich echter niet automatisch met het verstommen van extern lawaai. Ook wanneer men thuis voor een uiterlijke stilte zorgt door telefoon, mobiel, radio en televisie uit te zetten, treedt daarom niet automatisch ook innerlijke stilte op. Wanneer het stil wordt en afleidingen wegvallen, kan het onbewuste eerder aan het licht komen en voelt men duidelijker wat er in zijn binnenste omgaat.



 




 Voorbije lezingen :PROGRAMMA  2016-2017

27 september 2016, Herwig ARTS
25 oktober 2016, Bruno BARNHART
22 november 2016, Jean MONBOURQUETTE
27 december 2016, Anselm GRÜN, Meinrad DUFNER
24 januari 2017,  Clive Staples LEWIS
28 februari 2017, André LOUF
28 maart 2017, Henri NOUWEN
25 april 2017, Dorothee SÖLLE
23 mei 2017, Edith van den GOORBERGH
27 juni 2017, Antoon VERGOTE

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2016-2017

Voorbije lezingen :PROGRAMMA  2017-2018

27 september 2017, Augustinus VAN HIPPO
28 november 2017, Bénédicte LEMMELIJN
26 december 2017, Johannes CASSIANUS
23 januari 2018, Jan VAN RUUSBROEC
27 februari 2018, Franz JALICS
27 maart 2018, Maria DE GROOT

25 april 2018, Rowan WILLIAMS
22 mei 2018, Thomas HALIK
28 juni 2018, Thomas KEATING

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2017-2018

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2018-2019

25 september  CLARA VAN ASSISI door Zr. Trees Cooman, Claris.
23 oktober 2018  PAUS FRANCISCUS  door Pr. Dirk Masschelein.
27 november 2018  FRANCISCUS VAN ASSISI door P. Klaas Blijlevens, Kapucijn.
22 januari 2019  THERESIA VAN LISIEUX door Zr. Trees Cooman, Claris

26 februari 2019 TERESA VAN AVILA door P. Carlos Noyen, Karmeliet.
26 maart 2019  BERNARDUS VAN CLAIRVAUX  door Zr. Noëlla, overste Zrs. Bernardinnen.
23 april 2019 DON BOSCO  door P. Wilfried Wambeke sdb, provinciaal van de Salesianen van Don Bosco.
28 mei 2019 AUGUSTINUS  door mevrouw Anne Desmet, pastoraal medewerker COMPAZ
25 juni 2019  PAUS FRANCISCUS  door Pr. Dirk Masschelein.

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2018-2019

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2019-2020

Dinsdag 24 september 2019, Herwig Arts
 Dinsdag 22 oktober 2019 
Aelred van Rievaulx  osc (1110-1167)
Dinsdag 26 november 2019 Anselm Grün
Dinsdag 24 maart 2020 
Karin Seethaler (naar Franz Jalics sj)
Dinsdag 28 april 2020 Herwig. Arts,
Dinsdag 28 april 2020, Libert Vander Kerken

 

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2020-2021

Dinsdag 22 september 2020 Bieke Vandekerckhoe
Dinsdag 27 oktober 2020  Erik Galle
Dinsdag 24 november 2020 John Main
Dinsdag 22 december 2020 Anselm Grün
Dinsdag 26 januari 2021 Bernardus Van Clairvaux
Dinsdag 23 februari  2021 Laurence Freeman
Dinsdag 23 maart  2021 Charles Vergeer
Dinsdag 27 april  2021 Karlfried von Durckheim
Dinsdag 25 mei 2021 Johan Verstraeten
Dinsdag 22 juni 2021 Meister Eickhart

 Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezeingen 2020-2021


 


 

Stille Abdijdagen

 

orvalabdij 10 0050

“Het is duidelijk dat het heden, waarin wij leven, lijnrecht tegen een cultuur van de stilte indruist. En toch hebben de mensen misschien nog nooit zo vurig naar stilte verlangd als nu. Ze waren nooit zo bereid om die stilte ruimte te geven – als ze maar wisten, waar die te vinden.”

Dit schreef Karlfried Graf von Dürckheim in 1960 (De cultuur van de stilte, Ankh-Hermes, Deventer). Zijn woorden hebben niets van hun waarheid verloren. Abdijen zijn vanouds plaatsen waar men de stilte kan vinden. Ook in de natuur die – in veel gevallen dankzij de abdijen – er rond te bewonderen is. Zonder te vluchten voor de verantwoordelijkheden die we in de ‘wereld’ op ons nemen, is een duik in het bad van rust, vrede en stilte van een abdij een herademing. En daarbij gedragen worden door een gastvrije en biddende gemeenschap maakt deze ervaring toch een her-scheppend, re-creatief gebeuren.

Onze Stille Abdijdagen bevatten volgende elementen die tot die ‘recreatie’ bijdragen:
- twee meditatiemomenten per dag
- twee conferenties per dag
- gezamenlijke maaltijden in stilte
- gebedstijden met de monnikengemeenschap
- kans tot individuele wandeling of wandeling in groep
- individuele stille tijd

Stille Abdijdagen in Orval

orval

 

04-LOGO OCH def

 

 

 
ABBAYE NOTRE DAME D'ORVAL

 

STILLE ABDIJDAGEN IN ORVAL 2025

van maandag 19 tot donderdag 22 mei 2025


GELOVEN: VERTROUWEN EN MOEDIG ZIJN
Een muur waartegen ik schuld belijd, kan mij niet vergeven. Geen zelfaanvaarding is mogelijk als men niet aanvaard is in een Ik-Jij-verhouding. (Paul Tillich)
Verdere info volgt.



Abbaye Notre Dame d’Orval
Orval, n°1,
B-6823 Villers-devant-Orval
061 31 10 60
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.orval.be

 

 

in opbouw

dit item is in opbouw

Wie zijn wij ?

2008 05 22 002  MG 7940ORVAL mei John

 "De kerk kan niet van deze tijd zijn als ze niet contemplatief is."
(Laurence FREEMAN)

 

 “Wat kunnen wij op spiritueel vlak ondernemen om te begrijpen wat geloven vandaag inhoudt en om dat inzicht ten dienste te stellen van de noden van onze tijd?
Deze woorden uit het eerste hoofdstuk van het boek van Laurence FREEMAN, Ontwaken en zien. De ervaring van het geloof,Halewijn, Antwerpen, 2013, drukken onverbeterlijk uit wat het doel is van ons Open Contemplatief Huis en van de verschillende initiatieven die erin plaatsvinden. Bij het leren begrijpen wat geloven vandaag inhoudt gaat het om het herontdekken van de contemplatieve en de ware sociale dimensie van het geloof. Freeman beschrijft de contemplatieve dimensie als minder dogmatisch en minder ritualistisch. Ze is wezenlijk en het hart van religie en spiritualiteit. Haar herontdekken is weldadig voor ons en daarom ook voor mensen om ons heen. Want het gaat om de ‘grote transformatie’: de omvorming van een bang en ik-gericht wezen naar een liefdevol, vredevol en vreugdevol mens, een mens die zich engageert in de wereld. Het gaat om de omvorming van een harmonie-loze wereld naar een samenleving getekend door waarheid, rechtvaardigheid en vrede. Freeman herinnert er ons aan: “Het samengaan van contemplatie en actie, dat de kern uitmaakt van ieder levend geloof….”

Het herontdekken en beleven van de contemplatieve dimensie van ons geloof is datgene wat reeds velen, die aan de initiatieven van ons Open Contemplatief Huis in Oostende (onze thuisbasis), Orval of Chimay deelnemen, verbindt tot een gemeenschap, een “abdij zonder muren” (het begrip komt van John Main en slaat oorspronkelijk op de Wereldgemeenschap voor Christelijke Meditatie). Informeren over onze initiatieven en over het leven binnen deze “abdij zonder muren” is het doel van deze website. In de links verwijzen we echter graag naar websites van andere initiatieven die hetzelfde beogen.

Links naar websites

Website van de Vlaamse Gemeenschap voor Christelijke meditatie :

www.christmed.be

Website van de Nederlandse Gemeenschap voor Christelijke Meditatie:

www.wccm.nl

Website van de Wereldgemeenschap voor Christelijke Mediatie:

www.wccm.org

Website van de zusters Clarissen:

www.clarissen.be

Website van de abdij van Notre Dame d'Orval:

www.orval.be

Website van de abdij Notre Dame de Scourmont (Chimay)

www.scourmont.be

Websites over kloosters en abdijen:

www.abdijen.startpagina.be
nl.wikipedia.org/.../Lijst_van_katholieke_kloosters_en_abdijen_in_België

Websites over contemplatieve gebedsvormen:

www.startdestilte.be

Website van de ofs, orde fransciscaanse seculieren vlaanderen

www.ofsvlaanderen.be

Contacten

Het team van Open Contemplatief Huis04-LOGO OCH def

Hubert Debeuckelaere

059 703797

zend een mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

zuster Trees Cooman
Monasterium Zonnelied
059 705294

zend een mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

priester Dirk Masschelein
059 70 90 90

zend een mail
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Koen De Witte
webmaster

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Rika Delafontaine
Liselotte Anckaert
Lut Guns

Leerhuis voor Christelijke Meditatie

golfbreker

“Toen zijn bidden vuriger en inniger werd, bleek hem dat hij steeds minder te zeggen had. Tenslotte zweeg hij maar en werd heel stil. Hij werd stil en begon – een grotere tegenstelling met spreken is er niet – te luisteren. Eerst had hij gedacht dat bidden spreken was. Maar toen ontdekte hij dat bidden zwijgen was en niet enkel zwijgen maar luisteren. En zo is het.  Bidden betekent niet jezelf horen praten, maar stil worden en zo lang stil zijn tot je God hoort.”(Sören Kierkegaard)

Leerhuis Christelijke Meditatie

(aangesloten bij de Wereldgemeenschap voor Christelijke Meditatie)

Je kunt spiritualiteit, het daadwerkelijk beleven van je geloof, beschouwen als een weg van transformatie: de angstige en zelfzuchtige mens wordt liefdevol, vredevol en vreugdevol. Ook alle vormen van gebed en liturgie streven deze omvorming na. Daarbij is het ‘sterven aan jezelf’, het ‘leeg worden van jezelf’, ‘het loslaten’ van angst en zelfzucht – of hoe je dat ook noemt een noodzakelijk gegeven. Meditatie is de zuiverste beleving en beoefening daarvan.

“Mediteren is gewoon een weg naar de vrijheid. Die vrijheid kan ieder van ons bereiken, als hij de discipline van de reis maar op wil brengen. Ieder van ons kan die vrijheid vinden in zijn eigen hart. Maar als ik het woord “discipline” laat vallen, voelen we iets als “betekent dat geen verlies van vrijheid”? We kunnen het niet helpen dat we ook de meditatie benaderen met onze moderne ongedisciplineerdheid en zeggen: “Goed, ik wil het wel eens proberen. Ik zie wel of het iets voor mij is. Dan ga ik ermee door, maar in het andere geval geef ik het op en kies ik voor jogging of zo.” Maar zo kunnen we niet omspringen met mediteren. Zelfs ermee beginnen brengt de uitdaging van de discipline met zich mee., omdat we als moderne mensen niet gewend zijn om iets te doen dat ons niet snel en zichtbaar iets opbrengt.” (John Main)

JAAR 2024-2025

Meditatie met inleidend onderricht.
Inspiratie voor dit onderricht wordt, in dit werkjaar 2024-2025, geput in het werk Laurence FREEMAN, Sprekende stilte. Over christelijke meditatie, Lannoo, Tielt.

Wanneer:  iIedere vierde dinsdag van de maand (september – juni, behalve december en mei) 19.00 uur
Waar: Kerk  Onze-Lieve-Vrouw Koningin Oostende (ingang Lijsterbeslaan)
Nieuw: het onderricht van de samenkomsten kan telkens ook digitaal ontvangen worden via een videofilmpje.
Info en inschrijving: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Kalender

3 september 2024
Een keerpunt in het leven
“Hoe de ontmoeting met een levende spirituele traditie ook tot stand komt, altijd gaat het om een keerpunt in het leven. (…) Het komt er niet op aan alles te willen ervaren of te kennen, maar om alles lief te hebben.”
(L. Freeman)

17 september 2024
Het vinden van een weg
“Het betreden van het pad van meditatie staat gelijk aan het vinden van een weg die in direct contact staat met het ontwaken van het menselijk bewustzijn.”
(L. Freeman)

1 oktober 2024
Een weg naar grotere liefde
“Meditatie leidt de christen niet naar esoterische kennis. Het is een weg naar grotere liefde. Geen weg van speculatie, maar van beoefenen. Al oefenend voeren we een nederig, eenvoudig en kinderlijk werk uit. De mantra opent het oog van wijsheid bij hen die het in geloof beoefenen: het opent het diepste centrum, om de kracht van Christus te laten stromen.”
(L. Freeman)

15 oktober 2024
Meditatie maakt ons vrij
“Meditatie maakt ons vrij van de vooronderstelling dat geluk te maken heeft met het krijgen van wat we wensen, het helpt ons die houding af te leren. Die vooronderstelling is ons namelijk dermate diep ingeprent dat we ons er nauwelijks van bewust zijn en dus niet in staat blijken dit ter discussie te stellen.”
(L. Freeman)

5 november 2024
Afwezigheid van angst en onszelf zijn
“Vrijheid is de afwezigheid van angst en werkt op de juiste manier wanneer we onszelf kunnen zijn. We zijn pas onszelf wanneer we niet een ander zelf zijn. Dat is nogal voor de hand liggend en eenvoudig omdat we nu eenmaal niet iemand anders kunnen zijn. We kunnen slechts onszelf zijn. Ondanks de onmogelijkheid om iemand anders te zijn, is het wel mogelijk om te doen alsof we iemand anders zijn. Vanuit verwerping of projectie handelen we anders dan we zijn.”(L. Freeman)

19 november 2024
Heelheid zoeken
“We worden pas echte zoekers – waarlijk spiritueel en volledig menselijk – wanneer we doordrongen raken van de waarheid dat we de heelheid zoeken, en niet slechts dit of dat ding, deze persoon of gene ervaring, maar heelheid op zich.”
(L. Freeman)

3 december 2024
Leven zonder beelden
“Kon God maar door een beeld worden voorgesteld! De ware God kan echter nooit tot een beeld worden gereduceerd. Beelden van God zijn afgoden. Het maken van een beeld van God draait erop uit dat we naar een opgepoetst beeld van onszelf kijken. Waarlijk innerlijk zijn, het oog van het hart openen, betekent gelovig leven zonder beelden, een visie die ons toelaat om ‘God te zien’.”
(L. Freeman)

17 december 2024
Volledig aanwezig zijn bij en voor de ander
“Eeuwig leven betekent volledig leven in het huidige openblik. Eeuwigheid bestaat in een voortdurend nu en naarmate we eeuwig in het huidige moment leren te leven, ervaren we de waarheid over de liefde, die eveneens volledig tegenwoordig is. Liefhebben betekent volledig ‘present’ zijn bij en voor de ander, met een intensiteit en een eenheid die de verwoestingen van de tijd overstijgt.”
(L. Freeman)

7 januari 2025
Niet gedoemd om egoïst te blijven
“In de optiek van de spirituele traditie is egoïsme slechts een fase van de ontwikkeling. Die is noodzakelijk en onvermijdelijk, maar niet meer dan een overgangsfase. We zijn niet bedoeld om op dat niveau van de ontwikkeling te worden gefixeerd en hoeven daar bijgevolg niet aan vast te blijven kleven.”
(L. Freeman)

21 januari 2025
De persoon worden die God in gedachte heeft
“We weten dat we veranderen en we weten dit door de naaste, want we merken dat we meer gaan liefhebben. We merken dat we minder vanuit de vaste patronen van het ego gaan handelen en meer vanuit de zich voortdurend uitbreidende en daarom niet te definiëren vorm van het ware zelf. Naarmate we de unieke en oneindig liefdevolle identiteit (ons gegeven om te vinden en te realiseren) ontwikkelen, ontdekken we hoe we de persoon worden die God in gedachten had voor de wereld begon.”
(L. Freeman)

4 februari 2025
Pure, eenvoudige en totale aandacht
“We bereiken de eenheid door totaal en niet verstrooid te luisteren. Meditatie heeft niets te maken met denken of analyse, maar is een weg van aandacht: pure, eenvoudige en totale aandacht. De discipline bestaat erin te luisteren met het hele hart. Denk niet dat het gaat om het luisteren naar een boodschap.”
(L. Freeman)

18 februari 2025
Tempels van de goddelijke geest
“Het is geen klein geschenk, dat geloof dat we allen tempels van de goddelijke geest zijn. Vandaag in staat zijn om te geloven, heeft iets van een zeldzaam geschenk. We worden niet bepaald aangemoedigd om zoiets te geloven of dat in het gewone leven vol vuur te verkondigen. Het zeldzaamste aan dit voor iedereen toegankelijke geschenk is echter dat wij in staat zijn om het zelf te ervaren en de anderen als tempels te kunnen zien.”
(L. Freeman)

4 maart 2025
God in de anderen zien
“Het mysterie van Christus dat in ons leeft, geeft ons de kracht om God in de anderen te ervaren. Het ontsluiert misschien wel een van de meest verrassende en stralende aspecten van de realiteit: we vinden de diepste vreugde, niet door een egoïstische zoektocht naar God, maar door God in de anderen te zien. We zullen het meeste vrij en volledig zijn wanneer we vreugde beleven aan de groei en de heelheid van anderen.”
(L. Freeman)

18 maart 2025
Niet op zichzelf gericht zijn
“De eerste monniken stelden al dat je niet echt bidt als je je nog bewust bent dat je bidt. Een dergelijke uitspraak is beslist een hele uitdaging voor mensen uit onze cultuur, mensen die de hele tijd door willen weten wat ze doen en denken, en die de ervaring willen vastleggen terwijl die plaatsvindt. Het niet langer op zichzelf gecentreerd zijn is een uitdaging die de meditatie authentiek maakt.”
(L. Freeman)

1 april 2025
Vinden door te verliezen
“Meditatie verkondigt ons de grote en universele spirituele wijsheid dat we die zo verlangde volledigheid niet vinden door wat dan ook te verwerven, maar door iets te verliezen. We verliezen door eenvoudig het woord te herhalen, we overstijgen het ego met al zijn complexiteit en zucht naar bezit, we evolueren. De mantra komt overeen met de wezenlijke leer van Jezus: wie zijn leven wil redden moet het verliezen.”
(L. Freeman)

15 april 2025
Beperkingen aanvaarden
“Wanneer we onszelf zien vanuit de beperkte visie van het ego, zien we alleen beperking. Maar wanneer we onszelf in Christus gaan zien, zien we oneindige mogelijkheden. Deze ervaring spreekt ook uit de woorden van Simone Weil die stelt dat ‘de enige manier om onze beperkingen te overstijgen, bestaat in de aanvaarding ervan’.”
(L. Freeman)
6 mei 2025
Zich bekleden met Christus
“Aangezien de weg een persoon is, komt het volgen van de weg overeen met het volledig bewust in contact komen met die persoon. Paulus spreekt over ‘eenheid’ over ‘zijn in Christus’, over ‘zich bekleden met Christus’. Zijn taal staat veraf van koele waarneming, maar heeft alles van hartstochtelijke liefde. We kunnen de gestorven Jezus ontmoeten, omdat hij ook uit de dood terugkwam en als persoon in het hart van ieder van ons woont. Zijn menselijk bewustzijn leeft in ons.”
(L. Freeman)

3 juni 2025
Een andere levensstijl
“Niemand vindt het prettig om ‘materialistisch’ te worden genoemd. Toch moeten we erkennen dat onze levensstijl, persoonlijkheid en mentale gewoonten in een grote mate bepaald worden door het overdreven belang dat de maatschappij aan voordeel, productiviteit en efficiëntie hecht.”
(L. Freeman)

17 juni 2025
Wat onze tijd in beslag neemt
“De ‘realiteit zoals ik die zou willen’ legt in hoge mate beslag op onze tijd, en levert heel wat stof aan een industrie die in volle expansie is. Als dit bijzonder overtuigende geloof voldoende verspreid raakt, bestaat de kans dat een hele gemeenschap, persoonlijke levensstijlen en hele levens zich baseren op hard werken voor de fee van de fantasie.”
(L. Freeman)

Lees verder een uitstekende inleiding over meditatie en Meditatie vanuit de Christelijke Traditie verder op:
www.wccm.nl/mediteren/wat-is-mediterenOp de website www.christmed.be maak je kennis met de Vlaamse Gemeenschap en de verschillende meditatiegroepen in Vlaanderen.
Op  de website www.wccm.org maak je kennis met de Wereldgemeenschap voor christelijke meditatie.

Homilie

IMG 0466

HOMILIE

Er moet veel losgelaten en genezen worden
willen wij in staat zijn de sublieme communicatie van God te beantwoorden.
De volledige overdracht van goddelijk leven
bereikt ons niet en kan niet helemaal gehoord worden
als de stoorzender van het Schijnzelf nog te luid aan staat.
Wanneer we eenmaal begonnen zijn met de geestelijke reis,
staat God geheel aan onze kant.
Alles werkt samen voor ons welzijn.
Als we dit kunnen geloven, besparen we onszelf een enorme hoeveelheid problemen. Zuivering van het onbewuste is een belangrijk onderdeel van de reis.
Het besluit te kiezen voor de waarden van het evangelie
raakt onze onbewuste motivatie niet
die stevig gegrondvest is op drie- of vierjarige leeftijd
en in de jaren van verstand zich helemaal heeft ingegraven.
Zolang het Schijnzelf met zijn emotionele geluksprogramma’s er nog is,
neigen we ertoe iedere vooruitgang op de reis aan onszelf toe te schrijven.
Het ervaren van Gods liefde en het ervaren van onze zwakheid hangen samen.
Het zijn de twee polen waar God mee werkt om ons geleidelijk te bevrijden
van onze onvolwassen manier van onze omgang met Hem.
De ervaring van onze wanhopige behoefte aan Gods genezing
is de maat waarin we zijn onbegrensde barmhartigheid ondervinden.
Hoe dieper de ervaring van Gods barmhartigheid,
hoe meer mededogen wij met anderen zullen hebben.”
Thomas Keating