Tekst en Onderricht 19 december 2023


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 19 december 2023


De taal waarmee John Main ons hier toespreekt klinkt wat ‘dogmatisch’:
“je moet verdergaan”; “De discipline van de meditatie richt deze eis op een absolute manier tot ons”; “Dit is de eis die de mantra ons stelt”; “onwrikbare trouw”….
Dit is eigenlijk de taal van alle spirituele raadgevers,
uitgenomen van diegenen, die al rekening willen houden met de gevoeligheid van mensen, die dogmatisch verankerd zijn in de autonomie van het “ik”.
Meteen valt ook op te merken dat hetgeen ‘geëist” wordt
vrijheid, een zinvol leven of – om het met Jezus’ woorden te zeggen – volkomen vrede en vreugde voor ogen houdt.
Er is bovendien een immens onderscheid en verschil
tussen wat mensen als eis en plicht en wet anderen opleggen, en hetgeen God als gebod of plicht voorhoudt als weg ten leven.
Er is een immens onderscheid en verschil
tussen de normen van de wereld, de mode en de publieke opinie en hetgeen de liefde voor de medemens van mij vereist.
Er is een immens onderscheid en verschil tussen de dwang van een sociaal keurslijf
en de verplichtingen die voortvloeien uit een vrij gekozen engagement.


Wie zeer goed piano wil kunnen spelen, moet dagelijks oefenen en moet dus daarvoor tijd nemen.
Morton Kelsey stelt dat het wat tijd neemt om te komen tot een leven

waarbij men in de wereld en bij mensen aanwezig is met een bewuste en diep aanvoelende ingesteldheid, om te komen tot een leven met diepgang.
Men moet tijd nemen voor wat tijd neemt.
Haast en spoed is zelden goed
en Jung stelde dat haast niet van de duivel is, maar de duivel zelf is. Kwaliteitsvol leven heeft nood aan of vereist bewust omgaan met de tijd, en vereist tijd voor stilte.
Waarom heeft men daar geen tijd voor of geeft men geen tijd aan stilte? Volgens Kelsey is angst daar de reden van, angst om stil en alleen te zijn, eigenlijk om in die stilte en eenzaamheid geconfronteerd te worden
met onze schaduw, met onze innerlijke demonen.
Velen durven de confrontatie met zichzelf en hun persoonlijkheid niet aan, ze willen niet dat deze in stilte in vraag gesteld wordt,
maar confronteren wel voortdurend anderen met deze persoonlijkheid zonder dat ze stilstaan bij deze confrontatie.
Dat is ook een oorzaak van ergernis bij slapeloosheid, terwijl die een signaal zou kunnen zijn
dat we zo dikwijls nagelaten hebben dingen te overwegen
en in diepere verbondenheid met mensen, met onszelf en God te leven. Vele mensen denken dat ze tijd hebben om de tijd stil te zetten.
Maar een absoluut minimum van 15 minuten stilte per dag is voor Kelsey noodzakelijk, ook voor de diepgang
van liturgisch gebed of sociaal engagement.
Die kunnen pas vruchtbaar zijn als we ze in relatie brengen met de Levende en bewust worden van zijn aanwezigheid,
als we – zoals in de aanhef van de prefatie gezegd wordt – “met ons hart bij de Heer” zijn.
Daarom vereist de rubriek van het Romeins missaal ook terecht gebedsstilte voor het uitspreken van het openingsgebed in de eucharistieviering.
Tijd nemen voor stilte doen we best niet op het allerlaatste van de dag ‘als er toch niets meer te doen is’.
Stilte betekent niet niets meer te doen hebben, maar ophouden iets te doen. Dat is de betekenis van het Hebreeuwse werkwoord ‘sjabath’
en de zinvolheid van de Sabbat.
Voor iedere mens is van tijd tot tijd een Sabbatsperiode noodzakelijk, niet alleen iedere week een dag,
niet alleen enkele keren op een jaar enkele dagen,
niet alleen om de zoveel jaren een behoorlijk aantal weken, maar ook iedere dag,

om alleen nog maar na te gaan of de dingen die we doen zin hebben of alleen maar gedaan worden omdat we niet durven weigeren.

https://www.youtube.com/watch?v=msLqQf4P3Yo&ab_channel=KingsPlace