Tekst en onderricht mei 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 7 mei 2024


Als we de weg van de meditatie bewandelen
en dagelijks trouw blijven aan onze meditatiepraktijk dan doen we dat best vanuit een eerlijk verlangen.
We zijn op zoek naar innerlijke stilte
en naar een bewust zijn van Gods aanwezigheid in ons leven. Dat doen we niet om ongestoord te genieten van innerlijke rust, noch om te ontsnappen aan innerlijke onrust
en zeker al niet om ons gaande te houden met een spiritueel bezig zijn waarbij we verantwoordelijkheden ontlopen
en ons niet dienstbaar opstellen ten opzichte van medemensen.


En al blijft het waar en juist
dat mediteren als biddend aanwezig zijn in de wereld een engagement en een offer vereist,
een zelfgave door het geven van tijd en aandacht
en door het loslaten van een ik-gericht denken en handelen, toch is dit bidden niet hét spirituele bezig zijn
noch de enige en ultieme vroomheid die Jezus van ons, zijn volgelingen, verwacht en eist.
Dat is de liefde die zich uit en zich laat beleven in concrete daden.

Maar als we dat liefhebben aan ons laten geschieden met een contemplatieve ingesteldheid,
dan krijgt onze liefde de kans om vruchtbaar te zijn, én onvoorwaardelijk en onverdeeld,
omdat we ons dan bewust zijn van de goddelijke bron van liefde die in ons aanwezig is.
Het biddend aandachtig herhalen van ons gebedswoord
zou er toe kunnen leiden dat we het leren voortdurend herhalen, dat het als het ware gaat wonen in ons onderbewustzijn,
dat het daar leidt tot een voortdurend toewenden tot de Aanwezige, en dus tot een voortdurend bewust zijn van de Aanwezige.
Het doet ons denken aan de oproep en de vermaning
die Mozes tot het volk richt met betrekking tot Gods aanwezigheid in zijn tot leven roepende voorschriften:
Dt 6, 5 Gij moet Jahwe uw God beminnen met heel uw hart, met heel uw ziel en met al uw krachten.
6 De geboden die ik u heden voorschrijf, moet ge in uw hart prenten. 7 Ge moet er met uw kinderen telkens opnieuw over spreken, wanneer ge thuis zijt en onderweg, als ge slapen gaat en opstaat.
Het doet ons ook denken aan hetgeen Paulus schrijft aan de christenen van Tessalonica:
1 Tess 5, 17 Bidt zonder ophouden.
Dit bidden leidt dus, nogmaals, tot een biddend aanwezig zijn in de wereld, ook in de zogenaamde seculiere wereld met zijn vele activiteiten
waarvan niet weinige ons niet onmiddellijk op God richten. Maar dan leren we geen strikt onderscheid meer te maken tussen ‘werken en bidden’ en maken we ook
geen scrupuleus onderscheid meer tussen gebedstijden en tijden
waarin we ons aan wat we noemen ‘wereldse’ bezigheden dienen te wijden,
bezigheden die eigenlijk zeer spiritueel zijn
als ze een dienst betekenen aan medemensen
of als ze een deelnemen betekenen aan Gods creativiteit.
Het meditatieve gebed kan ons ertoe brengen dat we op elk moment bewust worden en zijn
van de aanwezigheid en spirituele realiteit in ons van de Verrezene. Dit gebed kan iedereen doen en het brengt niet alleen rust,
maar het kan ons precies daardoor ook altijd herscheppen, de innerlijke chaos van gedachten en emoties terugdringen.
Het stelt ons in staat in een leven met zijn drukte en met een veelheid van verantwoordelijkheden,

of ook met het ontbreken daarvan en een ervaring van leegte, een diepere rust en evenwicht te bewaren,
waardoor we ons beter kunnen toewijden aan onze taken, aan onze dienst aan mensen,
of beter leren omgaan met stilte en eenzaamheid.

https://www.youtube.com/watch?v=MPlkHxFA- Qg&ab_channel=NeoclassicalHD