Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging vrijdag 5 september

In het gebed ben je steeds op weg.

Karin SEETHALER

Karin SEETHALER



‘In stil zijn ligt een wonderbaarlijke kracht
voor opheldering, reiniging en gerichtheid op het wezenlijke.’ Dietrich Bonhoeffer Vele mensen verlangen tegenwoordig vurig naar stilte.
Peter Handke noemt het een ontbrekend mensenrecht van deze tijd.
Volgens enquêtes wordt lawaai als hoofdoorzaak bestempeld die afbreuk doet aan levenskwaliteit. De toegang tot stilte opent zich echter niet automatisch met het verstommen van extern lawaai.
Ook wanneer men thuis voor een uiterlijke stilte zorgt door telefoon, mobiel, radio en televisie uit te zetten, treedt daarom niet automatisch ook innerlijke stilte op.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

  
Mediteren is binnengaan in vergoddelijking via Jezus.
Langs hem om worden wij één met God. Met Hem overstijgen wij onszelf totaal en laten we onszelf achter om in Hem een nieuwe schepping te worden. In Hem is mediteren een proces van zelftranscendentie. In de mate dat we onszelf overstijgen delen we in de goddelijke natuur, omdat we leren één te worden met de kracht van de liefde. Onze groei in het mediteren kan niet gezien worden als een opstapeling van ervaringen, maar veeleer als een transcendentie  van alle ervaring. Wat we zo vaak “ervaring” noemen, is alleen maar een herinnering. Terwijl in de eeuwige scheppingsdaad die het leven van de trinitaire God is, alles aanwezig is. Toch wordt  ieder van ons, door zijn eigen kleine zelftranscendentie, in staat gesteld om één te worden met God. Dat mogen we nooit vergeten.
John Main (The Heart of Creation)


    
    

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Koning Filip: mediteren en piano spelen.


'Morning routine'. "Ik sta op om 7 uur", vertelt de koning. Daarna ontbijt ik met mijn vrouw en drink ik - erg belangrijk - koffie.
Vervolgens mediteert onze vorst elke ochtend 15 minuten lang. Daarna speelt hij even lang op zijn piano. "En dan is het tijd om naar het paleis te gaan."

 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

‘De langste weg is de weg naar binnen, de weg naar zelfkennis, groei en heel worden.’ 
Dag Hammarskjöld

 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 

 

 

 

 

Laat deze vakantieperiode een tijd zijn van echte ontmoeting.

Vakantie, het zijn dagen waarin we wat meer tijd hebben – tijd voor bezinning, maar ook voor ontmoeting. Tijd om de drukte even achter ons te laten en rust te vinden. Tijd om op bezoek te gaan en de vreugde van samenzijn te beleven. Laten we deze periode aangrijpen om meer aandacht te hebben voor elkaar, om ervaringen te delen, ideeën uit te wisselen, elkaar raad en steun te bieden.
Dat doet ons goed. We voelen ons bemind en dat heeft iedereen nodig. Laten we dat met overtuiging doen. Zo geven we gestalte aan een cultuur van vrede, in solidariteit, in het delen van geloof en leven. Zo helpen we anderen om breuken te helen, vijandschap te overwinnen en bouwen we gemeenschap op: tussen mensen, tussen volkeren, tussen religies.
Paus LEO XIV
Uit de homilie van 20 juli 2025 van paus Leo XIV in de kathedraal van San Pancrazio in Albano

 

 

 

 






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Tekst en onderricht september 2017

2 september 2017:
HET RIJK GODS EN HET VOLK VAN GOD
“De tijd is vervuld en het Rijk Gods is nabij.” (Marcus 1, 14-15)

Bijbellezing uit het evangelie van Marcus:

14 Nadat Johannes was gevangengenomen,
ging Jezus naar Galilea
en verkondigde er Gods Blijde Boodschap.
15 Hij zei: 'De tijd is vervuld en het Rijk Gods is nabij.
Bekeert u en gelooft in de Blijde Boodschap.'
(Marcus 1, 14-15)

Lezing uit: Gerhard LOHFINK,
Jezus van Nazaret. Wat wou Hij? Wie was Hij?

Het ‘nu’ van het evangelie werd niet alleen in Nazaret niet aanvaard. Ook later in de geschiedenis van de kerk werd het telkens weer ontkend en gebagatelliseerd. En dit om dezelfde reden als in Nazaret. Blijkbaar zit het de mens dwars, als God in zijn leven concreet wil worden. Dan lopen de verlangens en voorkeuren van de mens gevaar. Ook zijn tijdschema’s. Het kan toch niet vandaag zijn, want dan zouden wij vandaag al ons leven moeten veranderen. Daarom wordt Gods heil liever naar de toekomst verschoven. Daar rust het hygiënisch goed verpakt, gespalkt, zonder gevolgen. Vaak intensiveert dit verdringingsproces het geloof in het hiernamaals. Maar het kan zich ook concreet tegen de kerk keren. Er bestaat een bepaalde vorm van minachting ten aanzien van de kerk die rechtstreeks voorkomt uit de weigering van het ‘vandaag’ dat Jezus verkondigt. Hier bedoelen we niet de scepsis of de haat van de buitenstaanders. Hier bedoelen we een minachting van de kerk die uit de binnenste kring van de kerk zelf komt en die daardoor zo vernietigend werkt, omdat gedoopten, die eigenlijk geroepen zijn om te getuigen van Gods tegenwoordigheid, niet langer geloven dat God in het hier en nu van de concrete aanstootgevende kerk zijn heil wil schenken.

Lees meer...

God is er al

Laurence Freeman maakt ons duidelijk dat vasten niet alleen “zaken loslaten” is maar dat de veertigdagentijd ook de tijd is om nieuwe zaken te god is er al 2 origbeginnen of die te verdiepen. In zijn boek reikt Laurence Freeman de lezer telkens een bezinning aan bij de lezing van de dag.
Het heeft me ertoe aangezet om, naast de discipline van het mediteren, meer aandacht te besteden aan de Bijbel.
Na 40 dagen elke dag een Bijbeltekst te lezen met duiding, kreeg ik honger naar meer. Ik ben dit dagelijks blijven doen als inleiding op een meditatiemoment.
Wat voor mij begon als vasten – meer tijd vrij maken voor God en voor de verdieping van mijn geloof – werd een dagelijkse behoefte.

Lut

Onderricht 15 mei


Bron: Alla SELAWRY, Filokalia. Het innerlijk gebed, Ankh-Hermes, Deventer.

We zetten de verkenning van de vruchten van een volgehouden
meditatief en contemplatief gebed verder.
In de opsomming daarvan vermeldt de Filokalia “vertrouwen en blijde smart”.
Onder vertrouwen als vrucht kan gerust begrepen worden:
het groeien van een innerlijk zelfvertrouwen
vanuit een weten, een bewustzijn van bemind en aanvaard zijn.
Het is gewoon al een duidelijk menselijk psychologisch gegeven,
een gegeven uit de ontwikkelingspsychologie van een kind:
zelfvertrouwen bij kinderen komt tot ontwikkeling
vanuit een ervaring en een bewust worden door die ervaring
van bemind, aanvaard en geborgen zijn,
van een bemind en aanvaard zijn zoals men is
en niet omdat men beantwoordt aan reële of denkbeeldige verwachtingen.

Lees meer...

Onderricht 19 juni 2018


Bron: Alla SELAWRY, Filokalia. Het innerlijk gebed, Ankh-Hermes, Deventer.

De uiteindelijke vrucht van het innerlijk gebed,
van het contemplatieve gebed, van meditatie,
is het ontstaan van de ‘innerlijke mens  van het hart’,
de mens die verborgen leeft in Christus,
ook, de mens in wie Christus verborgen mag leven,
de mens die leeft in eenheid met Christus.
Het is een begenadigde toestand.
Laten we hier er nog even aan herinneringen dat Keating noteert
dat die begenadigde mens zich niet altijd bewust is van die begenadiging,
dat God de heiligheid van zijn heiligen
vooral voor de heiligen zelf verborgen houdt.
Die begenadigde toestand uit zich in het denken, spreken en handelen,
dat liefdevol, vredevol en vreugdevol is
en verder gekenmerkt door een grote vrijheid en moed.
Het denken, spreken en handelen wordt niet meer geleid
door het angstige en begerige ik-gerichte denken.
Er is innerlijke rust en vrede, wijsheid en inzicht,
een grote graad van zelfbeheersing en verdraagzaamheid,
er is deemoed en nederigheid
en de voortdurende gerichtheid op inkeer, bekering, goedheid en gebed,
en een verlangen naar stilte,
een verlangen dat geen teken is van een drang tot wereldvlucht,
maar tot meer leven in plaats van geleefd worden.
In dit begenadigd bestaan is bidden geen kwestie meer van denken,
van vroom nadenken en bezinnen, van woordformuleringen,
van zoeken naar passende, eigentijdse, goed klinkende zinnen,
maar een kwestie van het hart, van een bewustzijn van aanwezigheid,
van een verlangen ook van aanwezig zijn bij God, niet alleen bij God
omdat die me innerlijke rust en comfort dient te verstrekken,
maar een innerlijk aanwezig zijn met God,
een aanwezigheid die zich ook zal vertalen in de wijze
waarop men bij mensen aanwezig is: met God.

Lees meer...

Onderricht 1 mei 2018


Bron: Alla SELAWRY, Filokalia. Het innerlijk gebed, Ankh-Hermes, Deventer.

Hoewel we in het mediteren zelf geen aandacht besteden
noch aan ervaringen noch aan effecten van ons mediteren
en ook geen meditatietijd ingaan om ervaringen te hebben
of om de effecten van het mediteren te ervaren,
toch besteedt de Filokalia meerdere bladzijden aan wat ze
‘de vruchten van het gebed’ noemt.
Een volgehouden meditatiepraktijk
levert een groeiend vermogen tot aandacht op
en dit niet alleen een aandacht die tijdens het mediteren aanwezig moet zijn,
maar ook een aandacht in het luisteren naar mensen.
Het is die aandacht waarvan Simonne Weil beweerde
dat ze in haar hoogste vorm gebed is
en dat het bevorderen van het vermogen ertoe
het eigenlijke doel van alle onderwijs dient te zijn.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Tekst en onderricht april 2018
  2. Onderricht 7 november 2017
  3. Tekst en onderricht juni 2019
  4. tekst en onderricht mei 2019

Pagina 43 van 83

  • Start
  • Vorige
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top