Bonnevaux, nieuwe wegen dienen zich aan
INZEGENING VAN DE ABDIJ VAN BONNEVAUX 15.6.2019
A Place for Peaceful Transformation (WCCM Bonnevaux)
Geloof en geloofsoverdracht zijn van alle tijden. De essentie van het ‘echte, puur’ geloof blijft hetzelfde, maar de tijden veranderen. Ze vragen om reflectie (de Dalai Lama spreekt over het belang van meditatieve reflectie bij de mens), een nieuwe aanpak, een hertaling, een uitzuivering tot de essentie, vooral om meer aandacht voor persoonlijke beleving, ervaring en vorming.
We stellen vast dat de tijden die wij thans beleven uitdagend, maar ook soms verwarrend tot geestelijk en lichamelijk overrompelend zijn. De wetenschap gaat vooruit, we leven langer, rijkdom wordt iets beter verdeeld, we mogen alles, ‘the sky is the limit’ … en toch zien en horen we iedere dag opnieuw dat ‘onze wereld, de mensheid in crisis is’. Na de gouden jaren zestig, van de vorige eeuw, zijn we in een stagnatie terecht gekomen van alles wat met ‘welzijn’ te maken heeft. Oorlog, onveiligheid, veel mensen op de vlucht, depressie, burn out … eenzaamheid! We kunnen er niet naast kijken.
Onderricht op 3 juni 2020
In alle religies, die op de transformatie van mens en wereld gericht zijn,
zijn het meditatieve gebed en het aandachtig verrichten van rituelen dé wegen
die de mens leiden tot dé transformerende ervaring:
de ervaring van bemind worden zonder tegenprestatie.
Deze ervaring kan men ook een ontwaken, een verlichting, een bewustwording noemen.
Het is het bewust worden van Gods aanwezigheid in ons, in ons leven,
als de meest integrale en intieme aanwezigheid in ons leven.
Dit bewust worden en bewust zijn is dé ontbrekende intimiteit
in het leven van de meeste mensen.
onderricht april 2020
Bron: Metropoliet Anthony (Bloom) van Sourozh, De weg naar binnen. School van het gebed, Tilburg, 2010, blz. 87-95
Dit is het laatste onderricht waarvoor ik put
uit het werk van Anthony Bloom.
Voor de volgende onderrichten van april, mei en juni
zal ik mij niet baseren op één werk, maar her en der grasduinen
in boeken en artikels over het meditatieve en contemplatieve gebed.
Vanaf september 2020 volgen we dan Laurence Freeman
in zijn boek Goed werk. Hoe meditatie je persoonlijk en professioneel leven verandert.
Onderricht mei 2020
Bron: Dietrich BONHOEFFER, Navolging, Ten Have, Baarn, 1972, blz. 140 e.vv.
Reeds enkele maanden verdiep ik mij terug
in het boek Navolging van Dietrich Bonhoeffer (1906-1945).
Dit reeds voor de derde keer en daarbij geldt de wijsheid
dat, als de leerling klaar is, de meester komt.
In dit geval ben ik zover om het boek met geduld te lezen.
En nu begrijp ik beter wat Bonhoeffer wil zeggen.
Wat een waarheid schuilt er in vele bladzijden van dat boek!!
Nog altijd actueel na meer dan 80 jaar!!!!!
Zijn boek Nachfolge schreef hij vanuit een redactie van conferenties en cursussen
als directeur van het protestantse predikantenseminarie in Finkenwalde (nu Zdroje in Polen)
in de jaren 1935-1937 en het was drukklaar toen de Gestapo er in september 1937 binnenviel en het seminarie sloot,
maar het manuscript was al bij de drukker (Kaiser Verlag München)
Onderricht 17 maart
Bron: Metropoliet Anthony (Bloom) van Sourozh, De weg naar binnen. School van het gebed, Tilburg, 2010, blz. 81-86
Dat we op zondag nu samen geen eucharistie meer mogen vieren
is jammer, maar niet dramatisch,
hoewel samenkomen wezenlijk is voor onze geloofsbeleving.
Maar daarvan zijn velen nu precies niet overtuigd..
En toch, hoe wezenlijk de zondagse eucharistieviering in een gemeenschap
voor onze geloofsbeleving is (daar ben ik wel van overtuigd),
deze geloofsbeleving staat of valt niet
met het al of niet kunnen bijwonen van een zondagsviering,
hoezeer dit gegeven ook door velen
als dé argumentatie voor ‘zondagsverzuim’ kan gebruikt worden.
Nu kunnen we ook niet samen mediteren,
hoewel ook dit van tijd tot tijd zo wezenlijk is
voor het verder gaan op onze contemplatieve weg.
En toch…..