Tekst en onderricht mart 2022
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
De in 1990 overleden componist Leonard Bernstein
was de zoon van Oekraïense Joodse ouders.
Hij is bekend van de musical West Side Story,
maar hij componeerde ook Mass, een muzikaal theaterstuk
gebaseerd op de Latijnse katholieke mis.
Daarin zingt de priester:
Sing God a simple song,
God loves all simple things, For God is the simplest of all.
God is eenvoud en nederigheid.
Zo eenvoudig en direct als het nu-moment.
Zo eenvoudig en simpel is ook de praktijk van het contemplatieve gebed
en het openbaart ook meteen de eenvoud van God en diens aanwezigheid,
namelijk, dat God er zoals het nu-moment altijd is en steeds en altijd er zal zijn.
Zo zingen we ook de psalmen besluitend:
Eer zij de heerlijkheid Gods:
Vader, Zoon en heilige Geest.
Zo was het in den beginne
zo zij het thans en voor immer,
tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.
De eeuwigheid van God is gelegen
in zijn immer presente aanwezigheid nu.
Contemplatie is zich daar eenvoudig van bewust worden,
anders geformuleerd: ontwaken in Gods aanwezigheid.
Dit ontwaken geeft ons een ervaring van directheid,
van eenvoud en vrijheid,
en het opent de weg naar directer en meer inzicht, creativiteit,
dienstbaarheid en relatiebekwaamheid.
Dit bewust worden of ontwaken geschiedt op een directe wijze,
niet op een “bedachte” wijze.
Onderricht Maart 20200
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2021-2022
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
Onderricht op 1 maart 2022
Op de vooravond van Aswoensdag,
bij het begin van de veertigdagentijd van 2022,
nu onze gedachten niet alleen meer vervuld zijn van alle Covid-ellende, maar meer nog door de invasie van Oekraïne door Rusland
en door deze grove schending van de vrede en het volkerenrecht, nodigt David Frenette ons uit om open en ontvankelijk te zijn
voor de aanwezigheid van God in alle omstandigheden van ons leven.
Meditatie is een oefening voor die openheid
en brengt ons in eenheid met de goddelijke natuur in ons.
We worden niet alleen tot die eenheid gebracht
als we alle moeilijkheden en obstakels achter ons gelaten hebben, maar midden erin.
Want we kunnen God vinden, beter, God laat zich vinden, vindt ons, in het leven, het ware leven, met alles wat dat leven meebrengt
aan moeilijkheden.
tekst en onderricht februari 2022
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
Onderricht op 1 februari 2022
Frenette noemt de meditatiemantra dus een ‘sacred symbol’.
Onze ademhaling of een voorwerp
waar we onze blik op richten kan dat ook zijn. Alles kan een ‘sacred symbol’ worden,
wanneer het onze aandacht richt op Gods aanwezigheid en onze aandacht van onszelf afbrengt,
ook van ons ‘ik’ dat zich van dat aandacht geven aan God bewust is, ons ‘vrome ik’.
Aldus kan eigenlijk op de duur niets nog als hinderlijk
bij het bidden beschouwd worden, niets scheidt me van de eenheid met God. Alles is een uitnodiging om met God op stap te gaan, een danspasje te wagen.
Frenette vergelijkt inderdaad contemplatie met dansen. Bedoeld wordt niet het solitaire eentonige bewegen op muziek, dat doet denken aan rocking behaviour.
Bedoeld wordt het gracieuze koppeldansen
dat mensen in een relatie met een partner brengt of ook uitdrukking kan zijn van een diepe relatie.
Tekst en onderricht 15 februari 2022
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
In het tweede deel van zijn boek
heeft David Frenette het over contemplatieve ingesteldheden.
Dé meest essentiële ingesteldheid is deze van openheid en ontvankelijkheid.
Meditatie en contemplatie is wezenlijk niets anders
dan ‘ja’, ‘amen’ zeggen tegen Gods aanwezigheid en werking in ons, is deze aanwezigheid en instemming be-amen, er mee instemmen, erkennen als de bron van je leven en van je bidden.
Deze instemmende ontvankelijkheid betekent dan ook dat we ophouden met het willen zoeken van God, maar dat we toelaten dat God ons vindt, dat Hij in ons zichzelf vindt en ontmoet.
En dat is niet het resultaat van een gebedsinspanning, in deze zin, een inspanning van een willend ‘ik’.
Het is genade, gave.
Je doet niet van alles om bemind te worden, om ‘gekust’ te worden. Je trekt geen aandacht. Je geeft er alleen maar.
Toch doen we wel degelijk iets als we mediteren. Maar dat is geen zelfrealiserend bezig zijn.
Het is je als een roos laten opengaan in en door het zonlicht.
Noch dat zonlicht, noch dat opengaan wordt door ons bewerkstelligd. Onze actie is ‘zitten’ en toelaten dat de zon over ons opgaat,
dat de zon in ons opgaat, dat we gezien, bemind en aanvaard zijn.
Tekst en onderricht januari 2022
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
Onderricht op 18 januari 2022
De navolging van Christus opent
voor ons de weg naar volmaaktheid en heiligheid.
Toch moeten we niet verlangen volmaakt of heilig te zijn. De navolging volstaat en daartoe zijn we geroepen.
De beleving of de realisatie ervan is gelegen op het pad van de liefde, maar dan wel liefhebben zoals God liefheeft,
een liefde waarin alle zelfbetrokkenheid verdwenen is
en er om zo te zeggen zelfs geen ‘ik’ meer is dat liefheeft. Er is gewoon liefde.
Maar alleen God is in staat lief te hebben zonder de minste zelfgerichtheid.
Toch is onze menselijke liefde
het beste en het enige wat ons ter beschikking staat om Gods liefde te beleven.