tekst en onderricht november 2022
“ZOZEER HEEFT GOD DE WERELD LIEF”
Een verkenning van het Johannesevangelie
Bijbellezing uit het Johannesevangelie:
3, 1 Er was onder de Farizeeën iemand die Nikodémus heette. Hij behoorde tot de voornaamsten van de Joden.
2 Eens kwam deze in de nacht bij Hem en zei:
“Rabbi, wij weten dat Gij van Godswege als leraar gekomen zijt,
want niemand kan die tekenen doen die Gij verricht, als God niet met hem is.”
3 Jezus gaf hem ten antwoord:
“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:
als iemand niet wedergeboren wordt kan hij het Rijk Gods niet zien.”
4 Nikodémus zei tot Hem:
“Hoe kan een mens geboren worden als hij al oud is? Kan hij soms in de schoot van zijn moeder terugkeren en opnieuw geboren worden?”
5 Jezus antwoordde:
“Voorwaar, voorwaar, Ik zeg U: als iemand niet geboren wordt uit water en geest, kan hij het Rijk Gods niet binnengaan.
6 Wat geboren is uit het vlees is vlees, en wat geboren is uit de Geest is geest.
Tekst en Onderricht september 2022
Bijbellezing uit het Johannesevangelie:
1, 1 In het begin was het Woord en het woord was bij God en het Woord was God.
2 Dit was in het begin bij God.
3 Alles is door Hem geworden
en zonder Hem is niets geworden van wat geworden is.
4 In Hem was leven, en dat leven was het licht der mensen.
5 En het licht schijnt in de duisternis maar de duisternis nam het niet aan. 6 Er trad een mens op, een gezondene van God; zijn naam was Johannes. 7 Deze kwam tot getuigenis, om te getuigen van het Licht,
opdat allen door hem tot geloof zouden komen.
8 Niet hij was het Licht, maar hij moest getuigen van het Licht. 9 Het ware Licht, dat iedere mens verlicht, kwam in de wereld. 10 Hij was in de wereld. De wereld was door Hem geworden, en toch erkende de wereld Hem niet.
11 Hij kwam in het zijne, maar de zijnen aanvaardden Hem niet.
Tekst en onderricht 4 juni 2024
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2023-2024
Onderricht op 4 juni 2024
Meditatie is niets anders dan oefenen in loslaten,
een innerlijk vereenvoudigen en is vooral een oefenen in aandacht. Simonne Weil stelde dat aandacht de eerste beweging van de liefde is. Aandacht is ook het wezen van iedere vorm van eerbied.
Ook alle vormen van gebed en liturgie
zijn een oefenen in of een be-oefenen van aandacht,
‘met ons hart bij de Heer zijn’,
zoals dit in de aanhef van een prefatie gezegd wordt.
Deze aandacht is bij meditatie
nog altijd een genadevolle houding het willende en verlangende ‘ik’. Het gebed van de stilte, dat uit meditatie kan volgen,
wordt echter niet verricht, maar is gegeven.
Er is geen inspanning meer, de concentratie is zelfwerkend. Het denkend, plannend en fantaserend ik is totaal verdwenen. Er is puur aanwezig zijn zonder gescheidenheid,
hoewel het bewustzijn van zichzelf blijft.
Maar is er rust en een diepe ervaring van eenheid
in een overgaan van een natuurlijk naar een bovennatuurlijk bewustzijn, waarbij zelf ook het mediterende gebedswoord kan wegvallen.
Men treedt binnen in de wolk van het niet-weten.
Tekst en Onderricht 18 juni
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2023-2024
Onderricht op 18 juni 2024
Er is een onlosmakelijk en wezenlijk verband
tussen gebed, meditatie en onze daden en ons sociaal gedrag, het gedrag waarin de liefde zichtbaar wordt waarmee God ons allen liefheeft.
Onze gebed en onze daadwerkelijke liefde
zijn producten van dezelfde ‘fabriek’, gemaakt met dezelfde grondstof,
namelijk het bewustzijn van Gods liefde voor en in mij.
En we kunnen gerust ook stellen
dat mediteren een liefdevoller mens van ons maakt, maar ook dat het goede doen voor anderen bijdraagt tot het creëren van een innerlijk
waardoor we echter en beter bidden en mediteren. Het één kan dus gewoonweg niet zonder het ander.
Uiteindelijk komt het in het leven van een christen op liefde aan, liefde die zich uit in concrete daden van zorg
voor het leven en welzijn van anderen.
In de Bijbel is liefde niet zozeer een emotie,
maar een houding van zorg en verantwoordelijkheid voor de medemens, een houding die ons bidden ook vitaal maakt.
Maar die houding ontstaat vanuit een bewust worden en bewust zijn van Gods liefde, waarvan onze liefde een uiting is.
Bewust worden en zijn van Gods liefde en deze aanvaarden betekent deze doorgeven en deze niet doorgeven
betekent dat we Gods liefde niet willen of kunnen aanvaarden.
Tekst en onderricht 22 mei 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 21 mei 2024
De weg van het geloof is het ontwikkelen van een persoonlijkheid, een omvorming van de persoonlijkheid
waardoor wij meer en meer de goddelijke werkelijkheid weerspiegelen, beeld van God worden, beeld en gelijkenis van God worden,
de nieuwe mens, Christus.
Deze omvorming begint met een reorganisatie van het bewustzijn, dus anders zien en anders denken.
De omvorming start met ‘contemplatie’ in de zin van bewust worden van Gods aanwezigheid, hetzij door een genadevolle inspiratie, aanraking, een genadevol inzicht,
hetzij als de vrucht van een spirituele discipline.
Deze wordt door meerdere spirituele tradities aangereikt als een oefening in aandacht of concentratie.
Vol overgave, aandacht en zelfvergetelheid gaat men op in wat men hoort of ziet.
Men vergeet daarbij zichzelf,
er is geen aandacht en gerichtheid meer op het ‘ik’. Dit is eigenlijk de kunst van de echte waarneming, van het echte luisteren en kijken,
het luisteren met een zuiver oor, het kijken met een zuiver oog.