Tekst en onderricht januari 202
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS
LEERHUIS VAN DE CONTEMPLATIEVE DIALOOG 2023-2024
MONASTIEKE WIJSHEID VOOR MENSEN VAN DE 21STE EEUW
Inspiratiebron voor een zinvol en gelukkig leven.
23 januari 2024
SERENITEIT, over in vrede zijn met onszelf.
Innerlijke rust – het vermogen om boven onszelf uitgetild te worden door een leven te leven waarbij we God zoeken – maakt de kern uit van het monastieke leven. Stil, trouw, liefdevol en vreedzaam, leren we stukje bij beetje dat het leven in seizoenen verloopt, dat geduld de basis vormt van rijpheid, dat ernstige reflectie een rijkere manier is om in het leven te staan dan voor altijd impulsieve tieners te blijven.
In de monastieke wereld steunen de beslissingen op de onderscheiding vanuit het gebed en niet op de persoonlijke emoties die nu eens dit en dan dat eisen, veranderlijk als de wind. Gelijkheid en de keuze voor de gemeenschap, uitgedrukt in respect en de zorg voor elkaar, vormen de toegangspoorten tot een vredevolle
wereld, tot het werkelijke bestaan van een wereld die in staat is in harmonie te leven, waarbij we mogen rekenen op elkaars steun.
Persoonlijke vrede wordt gecultiveerd door ons erin te oefenen. Ze wordt beleefd door in het leven open te staan voor het leven zelf, door vertrouw vol ontvankelijk te blijven en ons in moeilijke momenten niet af te sluiten. Er bestaan specifieke dimensies van vrede, die afhankelijk van het seizoen zich meer in de ziel verankeren. We zetten ze hier op een rij:
Ten eerste cultiveert het monnikendom de rust in ons. We moeten een brede kijk hebben op het leven. De monnik gelooft erin dat het goede dat nog niet bestaat, komende is, en wel nu al, op dit moment. Dit weten zorgt ervoor dat we onze harten voorbereiden om ontvankelijk te zijn.
Ten tweede vereist eerlijke reflectie over belangrijke thema’s – wat de kern uitmaakt van het monastieke leven – diep nadenken en serieuze analyse. Het is een teken van wijsheid niet op een idee te reageren alvorens er te hebben over nagedacht. Als persoon alles kunnen controleren is niet mogelijk te midden van de maalstroom van veranderingen die de wereld op zijn kop zet. Wanneer een antwoord zich niet duidelijk aandient, dan zal het monastieke hart er in rust en vertrouwen op wachten.
Ten derde is innerlijkheid iets wat ons in het monastieke leven ondersteunt. Ze behoedt ons ervoor dat we ons laten meeslepen in ondoordachte reacties.
Ten slotte is contemplatie – het overstijgen van het aardse om de geest van het leven op het spoor te komen – eenvoudigweg te omvattend om te worden afgezwakt door ons te concentreren op het bijkomstige, het onmiddellijke, het oppervlakkige, het vluchtige. Maar wat zijn de consequenties van dat alles? Het houdt in dat om vrede te bezitten, om een werkelijke monastieke vredestichter te zijn, je niet kan doen alsof. Er is geen tussenpositie mogelijk. In je familie, in de stad, op het werk, overal waar de wereld uitziet naar vrede, waar ze een bewijs wil van vrede en hoopt op vrede, is er maar een mogelijkheid: zelf vrede te worden. In plaats van op vrede te hopen, te treuren omdat ze er niet is, kwaad te zijn op de wereld omdat de vrede ontbreekt, moet je zelf twee dingen doen: vrede brengen en vrede zijn. Het model van de benedictijnse abdijen leeft verder als
een voorbode van de vrede, zowel vanbinnen als vanbuiten, zowel op het persoonlijke vlak als in het publieke forum. Waar abdijen zich vandaag ook bevinden, dit soort grenzeloze vrede is het bewijs van de authenticiteit van hun gerichtheid naar binnen.
Mag in u en mij al een rustige en stille geest het voortouw nemen? Door zowel de eigen buitensporigheden te leren controleren als door anderen te helpen kalmte en vrede in hun leven te brengen, zorgt de monastieke vrede ervoor een centrum te zijn in elke storm die het leven in petto heeft. Het is dat wat de wereld van ieder van ons verwacht.
Teksten en Onderrichtingen
“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN”
(Jeremia 25, 4)
De boodschap van de profeten van Israël voor de mens van deze tijd
Gebed:
Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt
om scheppend en verrijkend in het leven te staan, liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk. Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.
Bijbellezing uit de profetie van Jesaja:
9, 1 Het volk dat ronddwaalt in het donker, ziet dan een helder licht,
over hen die wonen in een land vol duisternis gaat dan een stralend licht op. 2 Uitbundig laat Gij hen juichen en overstelpt hen met vreugde.
Zij verheugen zich voor uw aanschijn zoals er vreugde is bij de oogst en gejuich bij het verdelen van de buit.
3 Want het drukkende juk, de stang op hun schouders, de stok van de drijver, Gij breekt ze stuk als op de dag van Midjan.
4 Want alle dreunend stampende laarzen en met bloed doordrenkte mantels worden verbrand en verteerd door het vuur.
5 Want een kind wordt ons geboren, een zoon wordt ons gegeven. De heerschappij rust op zijn schouders.
Men noemt hem: Wonder van beleid, Sterke God, Vader voor eeuwig, Vredevorst.
Bijbellezing uit de profetie van Jesaja:
Bijbellezing uit de profetie van Jesaja:
1, 1 Visioen van Jesaja, de zoon van Amos, over Juda en Jeruzalem, in de tijd van Uzzia, Jotam, Achaz en Hizkia, koningen van Juda.
2 Hoort hemelen! luister, aarde! want Jahwe neemt het woord.
Ik heb zonen grootgebracht en opgevoed, maar zij zijn tegen Mij in opstand gekomen.
3 Een os kent zijn eigenaar, een ezel de krib van zijn meester, maar Israël weet van niets, mijn volk heeft geen begrip.
4 Wee die zondige natie, dat volk, beladen met schuld, dat geslacht van boosdoeners, die verdorven zonen!
Zij hebben Jahwe verlaten, Israëls Heilige veracht, zij hebben Hem de rug toegekeerd.
5 Waarom wilt gij verder nog worden geslagen, dat gij voortgaat met uw verzet?
Uw hoofd is helemaal ziek, uw hart helemaal uitgeput.
6 Van uw voetzool tot uw schedel is er geen plek meer gaaf, het is niets dan builen, striemen en open wonden,
die niet zijn uitgedrukt en niet zijn verbonden, noch met olie verzacht. 7 Uw land is een woestenij, uw steden zijn platgebrand,
uw akkers worden voor uw ogen door vreemden leeggegeten. Het is een woestenij, als bij de verdelging van Sodom.
8 Sion alleen bleef over, als een hut in een wijngaard,
als een slaaphok op een komkommerveld, als een belegerde stad.
9 Had Jahwe van de machten ons geen rest gelaten,
dan waren wij als Sodom geworden, en aan Gomorra gelijk.
Tekst en onderricht november 2023
“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN”
(Jeremia 25, 4)
De boodschap van de profeten van Israël voor de mens van deze tijd
Jevgeni Voetsjetitsj (1959)
Gebed:
Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt
om scheppend en verrijkend in het leven te staan, liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk. Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.
Tekst en onderricht oktober 2023
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS
LEERHUIS VOOR BIJBELSE SPIRITUALITEIT
30ste jaargang
“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN”
(Jeremia 25, 4
De boodschap van de profeten van Israël voor de mens van deze tijd
Gebed:
Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt
om scheppend en verrijkend in het leven te staan, liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk. Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.