Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Christelijke Meditatie Sprekende stilte 2024-2025
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
    • Uit het onderricht van John Main en Laurence Freeman
    • Inleidingen T. Keating Leven uit Liefde /Open Mind Open Heart
    • God is er al
    • Filokalia. Het innerlijk gebed
    • De weg naar binnen 2019
    • Goed Werk 2000-2021
    • Het pad van inwendig gebed.
    • Christelijke manier van bidden (Pennington)
    • The other side of silence
    • Sprekende stilte 2024-2025
    • Naar God
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Getuigenis


image003JONGEREN staan in deze tijd open en ontdekken de waarde en de kracht van verstilling, vrij komen van teveel dat moet, tijd maken voor zichzelf en wat meditatie daartoe kan bijdragen.
Een jonge dame getuigt …
Ik leerde meditatie drie jaar geleden kennen tijdens stille abdijdagen in de schitterende abdij van Orval. De abdij straalt op zichzelf stilte, rust en schoonheid uit. Dit raakt je en zo kom je tot innerlijke verstilling. In die sacrale sfeer, met ook de getijden gebeden met de monniken, leerde ik de christelijke meditatie kennen. Ik hoorde over de wijsheid die John Main en Laurence Freeman (her)ontdekten, uit de vroegste tijden van het christendom, en thans overal ter wereld doorgeven en daarbij mensen aanbevelen de meditatiepraktijk in hun leven in te bouwen. De twee volgende jaren nam ik opnieuw deel en zo kwam ik, stap per stap met vallen en opstaan, tot een dagelijkse meditatie praktijk. Een groeiproces in mijn spiritueel bewustzijn. Een nieuwe deur ging open.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

   

Wie zijn we? Waarom zijn we?
Meditatie is het proces waarin we de tijd nemen om ons bewust te worden van onze oneindige mogelijkheden in het licht van het Christusgebeuren. Zoals Paulus het zegt (Rom. 8,30): “Wie Hij riep, heeft Hij gerechtvaardigd, en wie Hij rechtvaardigde, heeft Hij verheerlijkt.”
    In de meditatie openen we onszelf voor die luister. Dat betekent met andere woorden dat we in de meditatie erachter komen wie we zijn en waarom we zijn. Als we mediteren, gaan we niet op de loop voor onszelf, maar vinden we onszelf; verwerpen we onszelf niet maar bevestigen we onszelf. Augustinus heeft dat heel beknopt en knap uitgedrukt: “Eerst moeten we voor onszelf worden hersteld, zodat we als het ware een stapsteen worden vanwaar we kunnen opstaan en naar God worden gebracht”.
John Main


    
    

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

 Ik kan wel iets met gebed … als bidden het stil maken is, even loskomen …
Het kan niet de bedoeling zijn dat het geloof al te concretistisch wordt, waarbij mensen bidden voor hun beursgenoteerde aandelen, bij wijze van spreken. Ik heb niet over de advent geschreven, maar wel over bidden. Als bidden is: het stil maken, even loskomen van alle toestanden in de wereld rondom u, stilstaan bij wat wezenlijk is, zitten we weer bij het open wachten en dan kan ik er wel iets mee. Religare is Latijn voor ‘verbinding’. 
Dirk De Wachter. Psychiater van Vlaanderen

 

 



 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

 

‘Je houdt jezelf niet in leven. Je wordt gedragen. Je wordt ondersteund.’
Timothy Radcliffe: 
 


 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 

 

 

 

 

 

 God kiest de zijde van de hemel


Vandaag lijken oorlogssituaties, helaas aanwezig in verschillende delen van de wereld, vooral te bevestigen dat wij machteloos zijn. Maar die mondialisering van machteloosheid komt voort uit een leugen: de gedachte dat de geschiedenis altijd zo geweest is en niet kan veranderen. Het evangelie herinnert ons eraan dat juist in de omwentelingen van de geschiedenis de Heer komt om ons te redden. En vandaag moeten wij, als christelijke gemeenschap, samen met de armen, een levend teken zijn van deze redding.
.
Paus Leo XIV

 

 

 

 






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Onderricht op 1 oktober 2024


Onderricht op 1 oktober 2024 Een weg naar grotere liefde
Als een wereld getekend is door angst, is er in die wereld geen vrijheid. Ook in ons innerlijk kan er een wereld van angst zijn.
In de praktijk van de meditatie
kan men met die wereld geconfronteerd worden
in de storende en verstrooiende onware en ondoelmatige gedachten. We gaan deze gedachten niet ontkennend wegduwen,
maar ze erkennen als onwaar en ondoelmatig
en door onze aandacht opnieuw op ons gebedswoord te richten hen zachtjes leren loslaten.
Zo worden we innerlijk vrijer.
Maar niet alleen angstige gedachten en gevoelens storen ons en beroven ons van innerlijke vrijheid.
Ook de emoties en gedachten die in ons opborrelen
vanuit het verlangende ik als plannen, fantasieën en wensdromen.
Waar het plannen betreft kunnen die ons voorkomen als spontaan en creatief en vaak als goede ingevingen.
Maar ze hebben dezelfde bron als de angstige gedachten
en zijn er eigenlijk zeer verwant mee. En dat blijkt als naast het verlangen ook de vrees voor niet erkenning of mislukking van onze plannen opdaagt.

Vrijheid is afwezigheid van angst

Lees meer...

Onderricht op 15 oktober 2024


Onderricht op 15 oktober 2024 Meditatie maakt ons vrij
“Nu komt de tijd dat men naar binnen ziet”
In deze versregel van Felix Timmermans wordt met ‘de tijd’
de herfst of de prille winter bedoeld, of de tweede levenshelft.
Het is dus de tijd van ‘ingekeerdheid’.
Ingekeerdheid, naar binnen zien, kan men ook duiden als het ononderbroken bewustzijn van Gods aanwezigheid,
het bewustzijn dat de heilige Augustinus ook ‘het oog van het hart’ noemde. ‘Voortdurend gebed’ is eveneens een goede aanduiding.
En ons ‘oog’, ons bewustzijn dat voortdurend op God gericht is
en dus voortdurend een eenheid met Hem tot stand brengt,
richt ons hart en onze geest ook op al het andere en op de anderen. De gerichtheid op onszelf houdt op,
de fixatie op onszelf waarin we gevangen zitten,
in dat ‘zelf’ met zijn angsten, problemen, verwachtingen, frustraties, met zijn verlangen ook naar een vorm van innerlijke rust,
deze van het ‘gerust gelaten worden’,
dat ‘zelf’ dat ons psychologisch kwetsbaar maakt
en ons vervreemdt van ons ware zelf en van anderen en van God. Ingekeerdheid heeft dus niets te maken met een angstig introvert zijn. Maar daaruit kunnen we onszelf niet verlossen.

Lees meer...

Tekst en Onderricht op 3 september 2024


Onderricht op 3 september 2024* Een keerpunt in het leven
Het leven als een pelgrimstocht beschouwen is ons een bekend gegeven. Gedurende deze tocht kan zich een verandering voordoen,
namelijk de wording van een nieuwe mens,
eigenlijk de ontwikkeling van de mens die we in wezen zijn.
Het is een mens wiens ingesteldheid ontdaan is van alle angst en zelfzucht en wiens geest en hart vervuld zijn van liefde.
In geloofstaal: de mens die waarlijk
beeld en gelijkenis van God geworden is, de gelijke van Christus. Die mens is uniek en tegelijk verbonden met alles en allen.
Want alles en allen hebben dezelfde oorsprong en alles dient hetzelfde doel
en allen zijn we drager van hetzelfde wezen,
waarvoor we weliswaar op een unieke wijze transparant worden, dat we op een unieke wijze in ons leven ver-wezen-lijken.
De spirituele mens is de mens die zich dat alles meer en meer bewust wordt.
Het begin van dit bewust worden is een keerpunt in het leven.

Lees meer...

tekst en Onderricht op 17 september 2024*


Onderricht op 17 september 2024* Feestdag van Hildegard von Bingen

Het vinden van een weg

Mensen willen de rationaliteit van de wetenschap aanhangen. Maar velen willen ook religiositeit niet loslaten.
In wijsheid zoekt men een rationele religiositeit. En die wijsheid zoekt men soms ver.
Daarvan getuigen in boekhandels de vele uitgaven over esoterie.
Dit wijst én op een spirituele honger én op religieuze ontworteling
en ook op het falen en het onvermogen van het kerkelijk christendom om op die spirituele honger een antwoord te geven.
Toch heeft het christendom zich altijd willen aanpassen
aan de noden van de wereld, zoals ook nu vele vormen van spiritualiteit zich richten op en zich willen aanpassen aan de psychologische
en therapeutische noden van deze tijd. Men brengt zo veel kennis van wijsheid,
men zorgt voor ervaringen op het emotionele vlak,
maar dat is nog niet het ervaren van datgene waarop wijsheid gericht is. Men kan veel weten over iets en claimen iets te weten.
Maar echte kennis is meer dan weten,
meer dan een rationele verrukking en een emotionele genoegdoening. Dat geldt zeker voor de christelijke wijsheid,
die bovendien niet gelegen is in iets kennen, maar iemand kennen, zoals gezongen wordt:
U kennen, uit en tot u leven. (ZJ 728)
Christus kennen is ervaring en beleving, de beleving van de liefde.
Het is die ervaring en beleving
waaraan meditatie ons deelachtig wil maken. Meditatie is geen weg naar esoterische kennis, maar een weg naar grotere liefde.

Lees meer...

Pagina 4 van 4

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top