tekst en onderricht oktober 2025
Onderricht op 7 oktober 2025
Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso,
Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.
De Amerikaanse franciscaan Richard Rohr noteert in zijn boek
Het Christusmysterie op verschillende plaatsen en op diverse wijzen dat liefde en ook ware religie, godsdienstigheid en spiritualiteit
niet starten vanuit een initiatief van de mens, maar starten bij ‘het trekken van de Vader’.
Op het einde van de broodrede in het Johannesevangelie zegt Jezus dat ook op een onomwonden wijze aan mensen
die zich gelovig noemen en hun gelovig zijn als hun verdienste beschouwen: Johannes 6, 65 Hij voegde er aan toe: “Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij kan komen, als het hem niet door de Vader gegeven is.”
66 Tengevolge hiervan trokken velen van zijn leerlingen zich terug en verlieten zijn gezelschap.
Tekst en Onderricht op 16 september 2025
Onderricht op 16 september 2025
Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso,
Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.
Mediteren is op het vlak van ‘gebedstechniek’ zeer eenvoudig:
zoek een rustige plek, zit rechtop maar ontspannen en laat je lichaam tot rust komen;
kies een woord dat je helpt om je te richten op Gods aanwezigheid
(zoals “Maranatha”, “Abba”, “Vrede”, “Jezus”, “Kom Heer, kom” ….); adem rustig in en uit;
laat gedachten komen en gaan, zonder oordeel; keer steeds terug naar je heilig woord, je mantra. Toch is mediteren moeilijk en vraagt het moed.
Het vraagt moed en trouw om te beginnen en te volharden.
Tekst en Onderricht september 2026
“IK GELOOF IN…”
BIJBELSE GRONDSLAGEN VAN ONZE GELOOFSBELIJDENIS
Bijbelteksten:
Genesis 15, 1-6
1 Na deze gebeurtenissen klonk het woord van Jahwe in een visioen tot Abram:
`Gij moet niet vrezen, Abram, Ik zal uw schild zijn. Uw loon zal zeer groot zijn!' 2 Toen zei Abram: `Jahwe, mijn Heer, wat baten mij uw gaven?
Want ik blijf maar kinderloos en de Damasceen Eliezer zal de bezitter van mijn huis worden.'
3 Abram zei: `Gij hebt mij toch geen nakomelingen geschonken, en een onderhorige zal mijn erfgenaam zijn.'
4 Toen werd het woord van Jahwe tot hem gericht:
`Niet hij wordt uw erfgenaam,
uw erfgenaam zal iemand zijn die gij zult verwekken.' 5 Hij leidde hem naar buiten en zei:
`Kijk naar de hemel en tel de sterren, als ge kunt.'
En Hij verzekerde hem: `Zo talrijk wordt uw nageslacht.
6 Abram geloofde Jahwe, en deze rekende hem dat als gerechtigheid aan.
tekst en Onderricht op 2 september 2025
Onderricht op 2 september 2025
Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar o.a. geput uit Michael CASEY, ocso, Naar God. Inleiding tot de praktijk van het gebed, Lannoo-Tielt, Abdij Bethlehem, 2007.
In de proloog van het Johannesevangelie lezen we dat het Woord bij
God is.
In het Grieks staat er pròs, en dat betekent zowel bij als naar.
Er wordt eenheid uitgedrukt,
niet alleen een toestand van eenheid, maar ook een beweging van vereniging.
Als de evangelist Johannes als iconografisch attribuut een arend heeft, dan verbeeldt die arend in zijn vlucht naar en cirkelend in de hemel
die beweging van vereniging en die toestand van eenheid. Zowel het één zijn met God als het één worden met God
- het opgaan naar de Vader – kenmerken de mens Jezus. We zijn geroepen om in die relatie en dynamiek te delen. Beide zijn genadegaven.
We zijn één met God, niets kan ons van zijn liefde scheiden. Door de stuwing van de Geest, worden we één met God.
Het één zijn behoort tot ons wezen, ons ware zelf.
Tekst en onderricht septemebr 2025
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS
LEERHUIS VAN DE CONTEMPLATIEVE DIALOOG 2025-2026
23 september 2025
Echte vriendschap is (als) een geschenk.
‘Het kenmerk van echte vriendschap is: innerlijke vrijheid. Ik mag zeggen wat ik voel zonder te berekenen.’
Het WOORD ‘VRIENDSCHAP’ komt van het Oudhoogduitse begrip ‘frija’, dat zowel ‘vrij’ alsook liefhebben betekent.
In het begrip ‘vriendschap’ komen de woorden ‘vrijheid’ en ‘liefde’ samen. Voor Germanen is een vriend iemand die jij beschermt en die jij bijstaat, die jij graag mag en van wie je houdt.
Een vriend is vrij. Hij leeft zijn eigen leven.
En toch weet hij dat zijn vriend of vriendin van hem houdt. De liefde beperkt hem niet in zijn bewegingsvrijheid.
Ze verplicht hem niet om de gunstbewijzen van zijn vriend terug te betalen. Wat hij voor zijn vriend doet, doet hij uit liefde en uit vrije wil.
En hij bindt zijn vriend niet door zijn gunstbewijzen en door zijn liefde, maar hij laat hem vrij.