Tekst en onderricht juni 2025

OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE

Onderricht op 3 juni 2025

Christus is de geïncarneerde Logos, Gods bezielende wijsheid.
Deze wijsheid is eeuwig, onveranderlijk en universeel als Gods wezen zelf. Maar die wijsheid drukt zich universeel uit in historische, particuliere, tijdelijke en veranderlijke wijzen.
Willen we echter naar de bron zelf terugkeren en bij die bron vertoeven, dan moeten we in en door maar ook achter dat veranderlijke, particuliere en tijdelijke leren zien en horen.
En hoewel het eeuwige wel degelijk in dat alles aan bod komt, moeten we het dan even het zwijgen opleggen en loslaten.
Dat is wat we doen als we mediteren en in alle eenvoud leren zwijgen, stil zijn en ons gebedswoord herhalen.
Toch ondervinden we dat deze eenvoudige weg moeilijk is.


Het niet kunnen loslaten van het veranderlijke, tijdelijke en particuliere is een reële ervaring die ons afsluit van de ervaring van een zijn
dat we met alle mensen delen: het thuishoren bij de bron van alle leven. Onze eigen complexiteit is daar de oorzaak van.
Om dit simpel uit te drukken:
we maken van alles een probleem, we denken over alles na, we willen alles bedenken, over alles praten,
van alles een gespreksonderwerp maken, alles overwegen. Zelfs over alles wat met mediteren te maken heeft.
Details kunnen geanimeerde en emotioneel geladen discussies opwekken. Maar dat is nu wat we niet mogen doen als we mediteren.
Toch steekt het probleem voortdurend de kop op. Het kan als een ‘mislukking’ aanvoelen.
Maar het is een terugkerende ervaring waar me moeten leren mee omgaan, zoals met alle onvolmaaktheden van onszelf en anderen.
Mediteren is altijd dus verder doen ‘ondanks’.
Ondanks het falen van de aandacht en ondanks het falen in het volharden. Dat laatste omdat we hier een rampzalige opvatting van succes behouden, nl., het volmaakt beheersen van een techniek.
De oosterse meesters van de martiale kunsten wijzen er echter op, dat naast het beschikken over kracht (ki)
en het beheersen van techniek (wasa)
het hebben van de juiste ingesteldheid of geest (shin)

het meest noodzakelijke is en dat je jezelf voor die geest opent als je leert verliezen, mislukking aanvaarden en weer herbegint. Altijd opnieuw herbeginnen.
Zo is het ook in een relatie, waar de liefde stil is waar het nooit waait
en men nooit de ervaring durft ontvangen en hebben van een nieuw begin, die steeds een verdieping en wijsheid met zich meebrengt.
Het enige ernstige offer dat we te bieden hebben als we willen leren mediteren is het geven van tijd.

https://www.youtube.com/watch?v=9YzqwUXYjEI&ab_channel=baroqer2 010


* Inspiratie voor het onderricht wordt in dit werkjaar geput in het werk Laurence FREEMAN,
Sprekende stilte. Over christelijke meditatie, Lannoo, Tielt.