Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zaterdag 7 juni

Steun niet op uzelf, maar stil uw hoop op God. Doe wat in uw vermogen lis   en God zal uw goede wil te hulp komen. (Thomas a Kempis)

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  
Meditatie heeft te maken met beminnen en bemind worden.   
Christelijk leven is altijd dieper de waarheid exploreren dat God ons liefheeft en dat Jezus in ons hart woont, in de diepe kern van ons zijn. Nog meer verbazingwekkend is het te weten dat wij in zijn hart wonen, ‘in Hem’. Daar kan het verstand niet bij. Alleen het hart kan het vatten, omdat deze kennis alleen uit liefde voortkomt.

We weten onszelf bemind en daarom beminnen we. Meditatie heeft ook te maken met  het voltooien van die cyclus van liefde. Door onze openheid voor de Geest die in ons hart woont en die ons allemaal in stilte liefheeft, beginnen we de reis van het geloof. En we eindigen in geloof, omdat de eeuwige dans van de liefde steeds opnieuw begint.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

paius 2

 Paus Leo XIV
Communiceer met waarheid en vrede

In de bergrede zegt Jezus: “Zalig die vrede brengen” (Mat 5,9). Die zaligspreking daagt ons allemaal uit. Ze roept op tot een vernieuwde manier van communiceren : één die niet koste wat kost naar bijval zoekt, die geen agressieve taal gebruikt, die geen concurrentiespel speelt en waarin waarheid steeds gezocht wordt met liefde en nederigheid. Vrede begint bij ieder van ons: in hoe we naar anderen kijken, hoe we luisteren, hoe we over anderen spreken.

Gesprek met journalisten op 12 mei 2025






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Tekst en onderricht 4 juni 2024

OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2023-2024
Onderricht op 4 juni 2024


Meditatie is niets anders dan oefenen in loslaten,
een innerlijk vereenvoudigen en is vooral een oefenen in aandacht. Simonne Weil stelde dat aandacht de eerste beweging van de liefde is. Aandacht is ook het wezen van iedere vorm van eerbied.
Ook alle vormen van gebed en liturgie
zijn een oefenen in of een be-oefenen van aandacht,
‘met ons hart bij de Heer zijn’,
zoals dit in de aanhef van een prefatie gezegd wordt.
Deze aandacht is bij meditatie
nog altijd een genadevolle houding het willende en verlangende ‘ik’. Het gebed van de stilte, dat uit meditatie kan volgen,
wordt echter niet verricht, maar is gegeven.
Er is geen inspanning meer, de concentratie is zelfwerkend. Het denkend, plannend en fantaserend ik is totaal verdwenen. Er is puur aanwezig zijn zonder gescheidenheid,
hoewel het bewustzijn van zichzelf blijft.
Maar is er rust en een diepe ervaring van eenheid
in een overgaan van een natuurlijk naar een bovennatuurlijk bewustzijn, waarbij zelf ook het mediterende gebedswoord kan wegvallen.
Men treedt binnen in de wolk van het niet-weten.

Lees meer...

Tekst en onderricht 22 mei 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 21 mei 2024


De weg van het geloof is het ontwikkelen van een persoonlijkheid, een omvorming van de persoonlijkheid
waardoor wij meer en meer de goddelijke werkelijkheid weerspiegelen, beeld van God worden, beeld en gelijkenis van God worden,
de nieuwe mens, Christus.
Deze omvorming begint met een reorganisatie van het bewustzijn, dus anders zien en anders denken.
De omvorming start met ‘contemplatie’ in de zin van bewust worden van Gods aanwezigheid, hetzij door een genadevolle inspiratie, aanraking, een genadevol inzicht,
hetzij als de vrucht van een spirituele discipline.
Deze wordt door meerdere spirituele tradities aangereikt als een oefening in aandacht of concentratie.
Vol overgave, aandacht en zelfvergetelheid gaat men op in wat men hoort of ziet.
Men vergeet daarbij zichzelf,
er is geen aandacht en gerichtheid meer op het ‘ik’. Dit is eigenlijk de kunst van de echte waarneming, van het echte luisteren en kijken,
het luisteren met een zuiver oor, het kijken met een zuiver oog.

Lees meer...

Tekst en onderricht april 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century


Meditatie is ons openen voor een ander aspect van de realiteit
dan het materiële alledaagse en de zorg om in de wereld te overleven. Ouders waarschuwen hun kinderen voor de gevaren van de wereld, maar toch laten ze hen enthousiast aan die triviale wereld deelnemen. Daarnaast zijn ze meestal wat terughoudend, angstig en wantrouwig om kinderen in contact te laten komen met hun innerlijke wereld,
met de spirituele en mystieke dimensie van het bestaan.
In veel gevallen gaat men daarom deze dimensie infantiliseren, bagatelliseren of demoniseren.
En daardoor gaat men zo snel mogelijk de mystieke en spirituele aanleg, die kinderen nu eenmaal hebben, vernietigen.
En toch is het voor iedereen nodig onze innerlijke wereld te leren kennen, een wereld die zich vooreerst openbaart in gedachten en emoties,
vooral als men verstilt en de triviale wereld even on hold zet. Dit is weliswaar niet altijd zonder gevaar.
Keating wijst er duidelijk op dat in de stilte van de meditatie
het onbewuste als een ongedierte uit een kerker kan losgelaten worden.
Maar ook kennismaking met dat onbewuste blijft noodzakelijk
al is het maar om te ontdekken hoe onze innerlijke wereld, ons onbewuste,

het resultaat is van een verinnerlijking van geleefd worden,
van allerhande onware en ondoelmatige ideeën, emoties en noden, die ons opgedrongen worden.

Lees meer...

Tekst en onderricht mei 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 7 mei 2024


Als we de weg van de meditatie bewandelen
en dagelijks trouw blijven aan onze meditatiepraktijk dan doen we dat best vanuit een eerlijk verlangen.
We zijn op zoek naar innerlijke stilte
en naar een bewust zijn van Gods aanwezigheid in ons leven. Dat doen we niet om ongestoord te genieten van innerlijke rust, noch om te ontsnappen aan innerlijke onrust
en zeker al niet om ons gaande te houden met een spiritueel bezig zijn waarbij we verantwoordelijkheden ontlopen
en ons niet dienstbaar opstellen ten opzichte van medemensen.

Lees meer...

Tekst & Onderricht op 2 april 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 2 april 2024


Geworteld zijn in je centrum, in je eigenlijke identiteit,
is het gevolg van een aangeraakt zijn door datgene of beter, Diegene, die je die identiteit verleent, want je eigenste identiteit en zin
is niet iets wat je voor jezelf kunt bepalen, realiseren of verwerven. Geworteld zijn in je centrum is dus het gevolg van een relatie met, van het gegrond zijn in de grond van je bestaan,
in het transcendente Heilige, in de transcendente Heilige, in God. Geworteld en gegrond zijn is een bewustworden en een bewust zijn dat we geroepen zijn in ons bestaan, dat we daarin gedragen zijn en dat we fundamenteel en onvoorwaardelijk bemind zijn.
Meditatie is ons openen voor dat bewustworden.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Tekst en onderricht maart 2024
  2. Tekst en onderricht 5 maart 2024
  3. Tekst en Onderricht op 20 februari 2024
  4. Tekst en Onderricht 20 februari 2024

Pagina 144 van 155

  • Start
  • Vorige
  • 139
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 148
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top