Tekst en onderricht 4 juni 2024
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2023-2024
Onderricht op 4 juni 2024
Meditatie is niets anders dan oefenen in loslaten,
een innerlijk vereenvoudigen en is vooral een oefenen in aandacht. Simonne Weil stelde dat aandacht de eerste beweging van de liefde is. Aandacht is ook het wezen van iedere vorm van eerbied.
Ook alle vormen van gebed en liturgie
zijn een oefenen in of een be-oefenen van aandacht,
‘met ons hart bij de Heer zijn’,
zoals dit in de aanhef van een prefatie gezegd wordt.
Deze aandacht is bij meditatie
nog altijd een genadevolle houding het willende en verlangende ‘ik’. Het gebed van de stilte, dat uit meditatie kan volgen,
wordt echter niet verricht, maar is gegeven.
Er is geen inspanning meer, de concentratie is zelfwerkend. Het denkend, plannend en fantaserend ik is totaal verdwenen. Er is puur aanwezig zijn zonder gescheidenheid,
hoewel het bewustzijn van zichzelf blijft.
Maar is er rust en een diepe ervaring van eenheid
in een overgaan van een natuurlijk naar een bovennatuurlijk bewustzijn, waarbij zelf ook het mediterende gebedswoord kan wegvallen.
Men treedt binnen in de wolk van het niet-weten.
Tekst en onderricht 22 mei 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 21 mei 2024
De weg van het geloof is het ontwikkelen van een persoonlijkheid, een omvorming van de persoonlijkheid
waardoor wij meer en meer de goddelijke werkelijkheid weerspiegelen, beeld van God worden, beeld en gelijkenis van God worden,
de nieuwe mens, Christus.
Deze omvorming begint met een reorganisatie van het bewustzijn, dus anders zien en anders denken.
De omvorming start met ‘contemplatie’ in de zin van bewust worden van Gods aanwezigheid, hetzij door een genadevolle inspiratie, aanraking, een genadevol inzicht,
hetzij als de vrucht van een spirituele discipline.
Deze wordt door meerdere spirituele tradities aangereikt als een oefening in aandacht of concentratie.
Vol overgave, aandacht en zelfvergetelheid gaat men op in wat men hoort of ziet.
Men vergeet daarbij zichzelf,
er is geen aandacht en gerichtheid meer op het ‘ik’. Dit is eigenlijk de kunst van de echte waarneming, van het echte luisteren en kijken,
het luisteren met een zuiver oor, het kijken met een zuiver oog.
Tekst en onderricht april 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Meditatie is ons openen voor een ander aspect van de realiteit
dan het materiële alledaagse en de zorg om in de wereld te overleven. Ouders waarschuwen hun kinderen voor de gevaren van de wereld, maar toch laten ze hen enthousiast aan die triviale wereld deelnemen. Daarnaast zijn ze meestal wat terughoudend, angstig en wantrouwig om kinderen in contact te laten komen met hun innerlijke wereld,
met de spirituele en mystieke dimensie van het bestaan.
In veel gevallen gaat men daarom deze dimensie infantiliseren, bagatelliseren of demoniseren.
En daardoor gaat men zo snel mogelijk de mystieke en spirituele aanleg, die kinderen nu eenmaal hebben, vernietigen.
En toch is het voor iedereen nodig onze innerlijke wereld te leren kennen, een wereld die zich vooreerst openbaart in gedachten en emoties,
vooral als men verstilt en de triviale wereld even on hold zet. Dit is weliswaar niet altijd zonder gevaar.
Keating wijst er duidelijk op dat in de stilte van de meditatie
het onbewuste als een ongedierte uit een kerker kan losgelaten worden.
Maar ook kennismaking met dat onbewuste blijft noodzakelijk
al is het maar om te ontdekken hoe onze innerlijke wereld, ons onbewuste,
het resultaat is van een verinnerlijking van geleefd worden,
van allerhande onware en ondoelmatige ideeën, emoties en noden, die ons opgedrongen worden.
Tekst en onderricht mei 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 7 mei 2024
Als we de weg van de meditatie bewandelen
en dagelijks trouw blijven aan onze meditatiepraktijk dan doen we dat best vanuit een eerlijk verlangen.
We zijn op zoek naar innerlijke stilte
en naar een bewust zijn van Gods aanwezigheid in ons leven. Dat doen we niet om ongestoord te genieten van innerlijke rust, noch om te ontsnappen aan innerlijke onrust
en zeker al niet om ons gaande te houden met een spiritueel bezig zijn waarbij we verantwoordelijkheden ontlopen
en ons niet dienstbaar opstellen ten opzichte van medemensen.
Tekst & Onderricht op 2 april 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 2 april 2024
Geworteld zijn in je centrum, in je eigenlijke identiteit,
is het gevolg van een aangeraakt zijn door datgene of beter, Diegene, die je die identiteit verleent, want je eigenste identiteit en zin
is niet iets wat je voor jezelf kunt bepalen, realiseren of verwerven. Geworteld zijn in je centrum is dus het gevolg van een relatie met, van het gegrond zijn in de grond van je bestaan,
in het transcendente Heilige, in de transcendente Heilige, in God. Geworteld en gegrond zijn is een bewustworden en een bewust zijn dat we geroepen zijn in ons bestaan, dat we daarin gedragen zijn en dat we fundamenteel en onvoorwaardelijk bemind zijn.
Meditatie is ons openen voor dat bewustworden.