Tekst en onderrricht 21 november 2023
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 21 november 2023
John Main geeft in deze korte tekst het voornaamste doel van meditatie aan: ons open en beschikbaar maken voor Gods kracht in ons,
die natuurlijk de kracht van de liefde is.
Morton Kelsey drukt dezelfde idee uit als hij noteert:
“Een van de belangrijkste doelstellingen van meditatie is ons openstellen voor de realiteit van de Vader op zo’n wijze dat we mensen worden, die in staat zijn om lief te hebben.” De band tussen meditatie en liefhebben is onlosmakelijk.
Mediteren is niet te scheiden van tot liefde bekwaam worden en zijn. Meditatie leidt tot liefdebekwaamheid,
en liefdevolle inzet voor en liefdevolle omgang met medemensen leidt tot een echter en dieper gebedsleven.
Innerlijke groei heeft nood aan én meditatie en gebed én aan een liefdevolle relatie met medemensen.
Tekst en onderricht november 2023
OPEN CONTEMPLATIEF HUIS OOSTENDE LEERHUIS VOOR CHRISTELIJKE MEDITATIE
werkjaar 2023-2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 7 november 2023
We hebben inderdaad geen bemoediging nodig om vooruitgang te maken in ons gebedsleven,
maar wel om verder de weg van het geloof te gaan, of als je wil,
de contemplatieve weg, waarvan meditatie een essentieel aspect is.
Er van tijd tot tijd aan herinnerd worden dat we op weg zijn
om een nieuw mens te worden en het goddelijke in ons te ontmoeten, en dat de hele onderneming dus inderdaad de moeite waard is,
is al heel bemoedigend.
Belangrijk is ook de bemoediging die uitgaat van een gemeenschap, van een groep reisgezellen die dezelfde tocht ondernemen,
en soms de bemoediging van iemand die ons bijstaat
als we duisternis en moeilijkheden ondervinden, zoiets als een geestelijk leider.
Nederigheid houdt hier dan in dat je beseft
dat je de weg niet op je eentje tot een goed einde kunt brengen,
dat je nood hebt aan een gemeenschap en soms aan individuele begeleiding.
Tekst en Onderricht juni 2024
“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN”
(Jeremia 25, 4)
De boodschap van de profeten van Israël voor de mens van deze tijd
Gebed:
Geef ons Uw Woord, Heer,
en maak ons voor Uw Woord open en aandachtig.
Uw Woord waarin Gij U openbaart en wij ons ware wezen herkennen.
Uw Woord dat ons verruimt en verrijkt, ons inspireert tot het hoogste,
het meest menselijke, het goddelijke.
Uw Woord dat ons leidt
om scheppend en verrijkend in het leven te staan, liefdevol, vredevol en vreugdevol.
Uw Woord dat ons oproept om Uw Zoon te volgen
en deel te nemen aan het Koninkrijk. Geef dat wij er nooit verstoken van zijn. Amen.
Onderricht op 19 september 2023
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 19 september 2023
Hoe kunnen we, eenmaal we er toe gekomen zijn in min of meerdere mate de stilte,
de waakzaamheid en de aandacht te realiseren,
weten dat we tot een ervaring van het goddelijke zijn gekomen? Dit is een begrijpelijke vraag,
maar mediteren doen we niet om tot een ervaring te komen!
Als er dan toch over ervaringen van het goddelijke gesproken kan worden dan kan verwezen worden naar iets als
een vaag vermoeden van een aanwezigheid,
een inzicht dat ons innerlijk verlicht en troost schenkt, een innerlijke vreugde en vervulling.
Maar de ontmoeting met het goddelijke realiseren we niet door ons bidden en omdat die ontmoeting precies meestal niet
op een bevredigende manier ervaren wordt
haken de meesten af van het gebed en de gebedspraktijk. Ook vele ‘professionele’ religieuzen – dus de ‘geprofesten’ – verwaarlozen vaak gebed en meditatie.
tekst en onderricht maand mei 2024
“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN”
(Jeremia 25, 4)
De boodschap van de profeten van Israël voor de mens van deze tijd
Onderricht
De hoofdstukken 40 tot en met 55 van het boek Jesaja
worden al een lange tijd toegeschreven aan een anonieme profeet die werkzaam was op het einde van de Babylonische ballingschap,
dus in de periode voor 538, toen Kores of Cyrus, de koning van de Perzen, in opstand kwam tegen zijn leenheer Astyages, de koning van de Meden, het land van de Meden veroverde, koning werd van Meden en Perzen
en nog andere kleinere staten innam
vooraleer hij in 539 zegevierend Babel binnentrok en zo het Babylonische rijk ten val bracht.
In 538 maakte Cyrus ook effectief een einde aan de ballingschap.
De profetieën van die anonieme profeet
werden aan deze van de pre-exilische Jesaja toegevoegd, maar worden dus reeds geruime tijd
de profetieën van de tweede Jesaja, de Deuterojesaja genoemd.