Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit

Bijbels met bril



Christelijke spiritualiteit is altijd Bijbels en is altijd ‘biddend’. Anderen drukken het als volgt uit: christelijke spiritualiteit is altijd ‘in-gebed’. En bidden is in de eerste plaats een houding van aandachtig luisteren naar Gods woorden, woorden waarvan de apostel Petrus zegt dat ze ‘eeuwig’ - dat is echt en waarachtig - leven geven, liefdevol, vredevol en vreugdevol (Johannes 6,68). De Bijbel is dus voedsel voor dit leven, tenminste als we die Bijbel met aandacht lezen.

2023-2024: 30ste  werkjaar


JAARTHEMA:

“DE HEER HEEFT NAAR U ZIJN DIENAARS DE PROFETEN GEZONDEN” (Jeremia 25, 4)
DE BOODSCHAP VAN DE PROFETEN VAN ISRAËL VOOR DE MENS VAN DEZE TIJD.





“De geest die de profeten bezielt, is niet anders dan de geest van alle mensen want allen zijn begiftigd met Gods Geest. Alle mensen zijn dus virtuele profeten. Maar enkelen zijn meer begenadigd met deze gave van inspiratie en voelen zich daarom geroepen om als profeten te spreken. Dit surplus in de begenadiging beschrijven de profeten zelf in hun roepingsverhalen als een ontmoeten met God als levend wezen. De God die zij ontmoeten, is een levende God die hen inspireert (letterlijk in-spirit). Ze worden bekleed met de geest Gods; ze worden gegrepen door de geest Gods; de geest Gods overvalt hen. Hun kennis van God en zijn openbaring beschrijven zij als ervaringen van het goddelijke. (…) Het is die ervaring die de profeet doet volhouden ondanks tegenkanting en mishandeling.”
(Erik Eynikel in: Erik EYNIKEL en Archibald VAN WIERINGEN (red.), Toen zond de Heer een profeet naar Israël. Het voor-exilische profetisme van het Oude Testament, Altiora-Averbode, Gooi en Sticht-Baarn, 1996.

De samenkomsten van het Leerhuis grijpen ook dit werkjaar plaats op de tweede dinsdag van de maand. Het Leerhuis komt samen in de weekkapel van Onze-Lieve-Vrouw Koningin (Lijsterbeslaan, Oostende). De samenkomsten vangen aan om 19.30 uur en eindigen rond 20.30 uur. Ze zijn telkens opgebouwd uit twee elementen: lezing van een Bijbeltekst en duiding en een gebedsmoment.
De teksten van het gebedsmoment en de duiding kunnen op vraag ook doorgemaild worden.
Info en inschrijving voor digitale deelname: Hubert Debeuckelaere 059 70 37 97 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

12 september 2023
Jeremia 1, 1-18; 20, 7-18
ROEPING EN LOT VAN EEN PROFEET
“Maar dan laait er een vuur op in mijn hart.”
“De durf van Jeremia blijft evenwel de durf van een mens en is daarom niet zo vanzelfsprekend. We vinden het ook elders, namelijk ‘de poging van de profeten om te ontkomen aan de ondragelijke last van hun zien, om het gebod zich te uiten af te schudden.’ (Paul de Maat)


10 oktober 2023
WAT GOD WERKELIJK WIL
Jesaja 1, 1-29; 5, 1-7
“Brengt Mij niet langer nutteloze meeloffers!”
“Dat het helemaal niet om vroomheid gaat, maar dat hier in plaats van vroomheid niets anders overblijft dan geleefde menselijkheid als uitdrukking van een ware verhouding met God, dat is vernietigend. Er is maar één enkele rechtvaardiging voor: alles moet instorten om een nieuw begin te maken.” (Eugen Drewermann)

14 november 2023
EEN LANGE WEG NAAR VREDE
Micha 4, 1-5
“Geen volk heft het zwaard meer tegen een ander.”
“Micha verwerpt iedere vorm van schuilen in Sion op grond van Gods tegenwoordigheid. Vertrouwen op het dogma van Sions onkwetsbaarheid zonder moreel goed gedrag is een zinloze ‘godsdienstige’ oefening.” (Jan Holman)

12 december 2023
WAT ALS GOD MACHT VERLEENT AAN MENSEN: DE MESSIAS
Jesaja 9, 1-6; 11, 1-9
“De geest van de Heer rust op Hem”
“Zo zal de koning van wie sprake is, handelen. Hij volgt niet de uiterlijke schijn, niet de drogredenen die men hem voorhoudt en het minste wat er gezegd wordt. Wat iedereen zegt, hoeft echt nog niet de waarheid te zijn. Dat wat eruitziet alsof het echt is, is niets anders dan fictie of schijn, een illusie die men als een deken over de werkelijkheid gespreid heeft.” (Eugen Drewermann)

13 februari 2024
WOORDEN TEGEN SOCIAAL ONRECHT
Amos 2, 1-16
“Omdat zij de rechtvaardige voor geld verkopen, de arme voor een paar schoenen.”
“Voorwaarde voor elke keer ten goede is wel dat wij de geest van liefde ‘kennen’ en een intieme relatie aangaan met die geheimzinnige en veelbelovende geest van gerechtigheid en solidariteit. De oriëntatie op deze Geest kan het centrum van een nieuwe spiritualiteit worden, die ons verlost van onze eenzaamheid en ons eigenbelang, individueel en als groepering.” (Herman Wiersinga)

12 maart 2024
EEN WOORD VOOR WIE AAN GODS ZIJDE GAAT STAAN
Jesaja 42, 1-4; 49, 1-6; 52, 13-53
“Wees niet bevreesd, want Ik ben met u.”
“Aan mensen die in hun lijden geen weg een geen toekomst meer zien, durft hij verkondigen dat het lijden zelf de weg is die leidt naar een nieuwe toekomst. Geweldig is dat! Op het eerste gezicht lijkt leiden verlies, een stap achteruit. Maar dat is niet zo. Voor Deuterojesaja is het lijden een stap vooruit.” (Sylvester Lamberigts)

9 april 2024
TRANSFORMATIE VAN MENS EN WERELD
Ezechiël 36, 22-37, 14
“Ik schenk u mijn geest, zodat ge weer leeft.”
“Een mens moet zijn plaats en tijd weten. Ezechiël laat zien dat wat God betreft de nood deze natuurwet kan breken. De door God geschapen mens is meer dan mest op de akker van de geschiedenis. De door God ingeblazen levensgeest is een geest die zich niet zonder meer neerlegt bij de inbreuk die de dood maakt in het leven.” (Meindert Dijkstra)

14 mei 2024
EEN NIEUW DENKEN OVER GOD
Jesaja 40, 1-31
“Met wie zoudt gij God vergelijken en welke voorstelling zoudt gij u van Hem maken?”
“Deuterojesaja heeft het niet gemakkelijk om zijn volk in ballingschap opnieuw in Gods helpende nabijheid te doen geloven. Hij probeert dit allereerst door zelf nabij te komen, luisterend en troostend, vol liefde en tederheid. Zo kan het volk alvast zeggen: ze laten ons niet allemaal in de steek. Er zijn mensen die zich om ons bekommeren en die begaan zijn met onze problemen. In dezelfde helpende menselijke nabijheid zullen zij dan misschien ook Gods mysterieuze aanwezigheid op het spoor komen.”
(Sylvester Lamberigts)

11 juni 2024
“IK BEN GOD, IK BEN GEEN MENS”
Hosea 11, 1-11
“Toen Israël nog jong was, kreeg Ik hem lief.”
“In de bijbel ontbreekt in ieder geval de suikerlaag van romantiek, zwijmelen en sentiment. Men moet de betekenis van het Hebreeuwse woord ahav niet alleen zoeken in de sfeer van de emotie. Liefde in bijbelse zin heeft te maken met inzet. (…) Liefde is in de bijbel een werkwoord. Soms is het zelfs een gebod. De sfeer eromheen is dus nuchter – het is niet primair een gevoel maar een kwestie van houding en gedrag. (Richtsje Abma)


 


Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog

Afbeelding2

Het Leerhuis van de Contemplatieve Dialoog wijdt zijn samenkomsten aan meditatie met indleidend onderricht


JAARTHEMA 2023-2024

MONASTIEKE WIJSHEID VOOR MENSEN VAN DE 21STE EEUW
Inspiratiebron voor een zinvol en gelukkig leven.



Het monnikendom in al haar verschijningsvormen – hindoe, boeddhisme, soefi en christelijk – heeft de maatschappij al honderden, duizenden jaren geïnspireerd en gediend. Een constante aanwezigheid in een leefwereld die in continu beweging is. Het beleeft de diepte van de geest als een bron. Het drinkt uit deze diepe bron. De geest van contemplatie is er de woonplaats van.
Het trekt de aandacht door de kwaliteit van zijn aanwezigheid in een wereld waar materiële waarden hoger scoren dan spirituele waarden. Het zorgt ervoor dat de christelijke traditie blijft leven en het weet op die manier zelfs de moderne ziel in haar diepste diepten te beroeren. Het omarmt de nieuwe mogelijkheden die de tijd aanreikt om het over het spirituele leven te hebben op een manier die het leven weet aan te spreken in welke tijd dan ook. Het christelijke monnikendom heeft zijn traditie uitgedragen door de eeuwen heen, ze in elke generatie opnieuw geplant, ze vernieuwt in elk tijdperk. Hieruit is een bron van een onmetelijke wijsheid ontloken.

Iedere maand wordt een aspect van die monastieke wijsheid benaderd met een tekst uit het boek van Joan CHITTISTER, osb, Het monastieke hart, 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven.  “In elk kloppend hart bevindt zich een onderstroom die ons uitnodigt naar een plaats te gaan die we nog niet kennen, te leven vanuit een diepe wijsheid en te worden wie we aanvoelen te moeten zijn.”

Wanneer:
Iedere vierde dinsdag van de maand (september – juni, behalve december en mei) 19.00 uur tot 21.00 uur.

Waar?
Monasterium Zonnelied (zusters Clarissen), Mariakerkelaan 212 Oostende
Info/inschrijving:
059 70 37 97  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  (voor de 8 samenkomsten is er een bijdrage van €10.00)

De tekst voor de Contemplatieve Dialoog en de werkmethodiek kunnen ook via e-mail ontvangen worden. Info daarover: 059 70 37 97 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dinsdag 26 september 2013  (19.00u – 21.00u)
Stilte   Over innerlijke rust   
Juist door twintig minuten per dag uit te trekken om in stilte te zitten – zoals wij doen – begint de stilte ons te vormen: eerst zal onze hartslag lichtjes dalen. Dan daalt onze geest af in een gevoel van eenheid met het leven.
Joan Chittister
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 57 – 59 Halewijn.


Dinsdag 24 oktober 2023    (19.00u – 21.00u)
Metanoia    Over groei
 Eenmaal je je masker aflegt en je ophoudt je naar jezelf en naar anderen anders voor te doen dan je werkelijk bent, dan kom je terecht op de weg naar een nieuw leven.
Joan Chittister
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 75 - 76  Halewijn.

Dinsdag 28 november  2023    (19.00u – 21.00u)
Eenzaamheid    Over de ontdekking van kalmte en helderheid  
Eenzaamheid staat gelijk aan een spirituele vakantie voor de ziel. We voelen ons eindelijk geestelijk vrij om diep na te denken over de oneindige reeks onbeantwoordbare vragen die ons achtervolgen, zowel op persoonlijk als op spiritueel vlak, zowel wat onszelf als wat de wereld aangaat.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 96 –  98  Halewijn.

Dinsdag 23  januari 2024     (19.00u – 21.00u)
Sereniteit    Over innerlijke vrede    
Toen en nu, nu en toen, is er achter alle dagelijkse schema’s en de oogsten van het seizoen, de liturgische gastvrijheid en de dienst aan velen, een ontegensprekelijk facet dat altijd overeind blijft: de noodzaak om in vrede te zijn met onszelf, als we ooit vrede willen brengen aan anderen.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 115 - 117   Halewijn.

Dinsdag 27 februari 2024    (19.00u – 21.00u)
Luisteren    Over aandachtig zijn
Luisteren naar een ander kan je kijk op je eigen leven wijzigen. Je eigen vooronderstellingen worden in vraag gesteld en je gaat dieper nadenken over wat het betekent voluit te leven. Je leert inzien hoe gevaarlijk het is om veralgemenend te denken over gelijk wat.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 137-139  Halewijn.

Dinsdag 26 maart 2024    (19.00u – 21.00u)
Contemplatie    Over zien zoals God ziet                                      
Contemplatie bestaat niet in de praktijk van het opzeggen van gebeden. Het is een groeiend, overweldigend bewustwordingsproces van Gods aanwezigheid in ons, rondom ons, voor ons en achter ons. We worden wakker voor Gods ingebed zijn in onze ziel en beseffen hoe Hij aan het roer staat van ons hart.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 185 – 186  Halewijn.

Dinsdag 23 april  2024     (19.00u – 21.00u)
Nederigheid en gemeenschapsvorming    Over de opbouw van de gemeenschap
 Het is niet opbouwend voor de gemeenschap als we de gedachten en de mening van anderen willen domineren. Een gemeenschap wordt niet opgebouwd door ruzie te stoken, wel door deel te nemen aan een discussie met argumenten die ertoe doen. De aandacht opeisen, de ideeën van anderen opzij schuiven en de noodzaak om geduld te hebben met een groep niet respecteren, bouwen een gemeenschap niet op. Ze doen een interne oorlog ontkiemen.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 198 – 200 Halewijn.

Dinsdag 25 juni 2024     (19.00 – 21.00)
Zuiverheid van hart    Over een leven de moeite waard om geleefd te worden
   Zuiverheid van hart werkt als een katalysator die ons opvordert om Gods wil te doen. Eenmaal we ons leven richten op iets dat het de moeite waard maakt, wisten de woestijnvaders, dan verandert alles. We leven dan om een verschil te maken en de ontdekking van het gevoel wat belangrijk is, maakt verveling – acedia – onmogelijk.
Joan Chittister,
Het monastieke hart. 50 stappen naar een contemplatief en zinvol leven, p. 227-229  Halewijn.



 Voorbije lezingen :PROGRAMMA  2016-2017

27 september 2016, Herwig ARTS
25 oktober 2016, Bruno BARNHART
22 november 2016, Jean MONBOURQUETTE
27 december 2016, Anselm GRÜN, Meinrad DUFNER
24 januari 2017,  Clive Staples LEWIS
28 februari 2017, André LOUF
28 maart 2017, Henri NOUWEN
25 april 2017, Dorothee SÖLLE
23 mei 2017, Edith van den GOORBERGH
27 juni 2017, Antoon VERGOTE

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2016-2017

Voorbije lezingen :PROGRAMMA  2017-2018

27 september 2017, Augustinus VAN HIPPO
28 november 2017, Bénédicte LEMMELIJN
26 december 2017, Johannes CASSIANUS
23 januari 2018, Jan VAN RUUSBROEC
27 februari 2018, Franz JALICS
27 maart 2018, Maria DE GROOT

25 april 2018, Rowan WILLIAMS
22 mei 2018, Thomas HALIK
28 juni 2018, Thomas KEATING

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2017-2018

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2018-2019

25 september  CLARA VAN ASSISI door Zr. Trees Cooman, Claris.
23 oktober 2018  PAUS FRANCISCUS  door Pr. Dirk Masschelein.
27 november 2018  FRANCISCUS VAN ASSISI door P. Klaas Blijlevens, Kapucijn.
22 januari 2019  THERESIA VAN LISIEUX door Zr. Trees Cooman, Claris

26 februari 2019 TERESA VAN AVILA door P. Carlos Noyen, Karmeliet.
26 maart 2019  BERNARDUS VAN CLAIRVAUX  door Zr. Noëlla, overste Zrs. Bernardinnen.
23 april 2019 DON BOSCO  door P. Wilfried Wambeke sdb, provinciaal van de Salesianen van Don Bosco.
28 mei 2019 AUGUSTINUS  door mevrouw Anne Desmet, pastoraal medewerker COMPAZ
25 juni 2019  PAUS FRANCISCUS  door Pr. Dirk Masschelein.

Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezingen 2018-2019

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2019-2020

Dinsdag 24 september 2019, Herwig Arts
 Dinsdag 22 oktober 2019 
Aelred van Rievaulx  osc (1110-1167)
Dinsdag 26 november 2019 Anselm Grün
Dinsdag 24 maart 2020 
Karin Seethaler (naar Franz Jalics sj)
Dinsdag 28 april 2020 Herwig. Arts,
Dinsdag 28 april 2020, Libert Vander Kerken

 

Voorbije lezingen : PROGRAMMA 2020-2021

Dinsdag 22 september 2020 Bieke Vandekerckhoe
Dinsdag 27 oktober 2020  Erik Galle
Dinsdag 24 november 2020 John Main
Dinsdag 22 december 2020 Anselm Grün
Dinsdag 26 januari 2021 Bernardus Van Clairvaux
Dinsdag 23 februari  2021 Laurence Freeman
Dinsdag 23 maart  2021 Charles Vergeer
Dinsdag 27 april  2021 Karlfried von Durckheim
Dinsdag 25 mei 2021 Johan Verstraeten
Dinsdag 22 juni 2021 Meister Eickhart

 Voor de biografiën en de teksten van deze voorbije lezingen klik hier : voorbije lezeingen 2020-2021


 


 

Stille Abdijdagen

 

orvalabdij 10 0050

“Het is duidelijk dat het heden, waarin wij leven, lijnrecht tegen een cultuur van de stilte indruist. En toch hebben de mensen misschien nog nooit zo vurig naar stilte verlangd als nu. Ze waren nooit zo bereid om die stilte ruimte te geven – als ze maar wisten, waar die te vinden.”

Dit schreef Karlfried Graf von Dürckheim in 1960 (De cultuur van de stilte, Ankh-Hermes, Deventer). Zijn woorden hebben niets van hun waarheid verloren. Abdijen zijn vanouds plaatsen waar men de stilte kan vinden. Ook in de natuur die – in veel gevallen dankzij de abdijen – er rond te bewonderen is. Zonder te vluchten voor de verantwoordelijkheden die we in de ‘wereld’ op ons nemen, is een duik in het bad van rust, vrede en stilte van een abdij een herademing. En daarbij gedragen worden door een gastvrije en biddende gemeenschap maakt deze ervaring toch een her-scheppend, re-creatief gebeuren.

Onze Stille Abdijdagen bevatten volgende elementen die tot die ‘recreatie’ bijdragen:
- twee meditatiemomenten per dag
- twee conferenties per dag
- gezamenlijke maaltijden in stilte
- gebedstijden met de monnikengemeenschap
- kans tot individuele wandeling of wandeling in groep
- individuele stille tijd

Stille Abdijdagen in Orval

orval

 

04-LOGO OCH def

 

 

 
ABBAYE NOTRE DAME D'ORVAL

 

STILLE ABDIJDAGEN IN ORVAL 2024
van maandag 27 tot donderdag 30 mei 2024

 

MYSTIEK: DE ZOEKTOCHT NAAR EEN ZINVOL LEVEN

 



Aanbevolen lectuur om naar deze dagen toe te leven:
- De Vreugde van het mediteren  Laurence Freeman    €9.00
- Open geest Open hart    Thomas Keating    €10.00 Basiswerk meditatief gebed
- 366 dagen mediteren met John Main    €24.00

Deze boeken zijn belangrijke basiswerken over het contemplatief gebed en christelijke meditatie.


Abbaye Notre Dame d’Orval
Orval, n°1,
B-6823 Villers-devant-Orval
061 31 10 60
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
www.orval.be

 

 

in opbouw

dit item is in opbouw

Wie zijn wij ?

2008 05 22 002  MG 7940ORVAL mei John

 "De kerk kan niet van deze tijd zijn als ze niet contemplatief is."
(Laurence FREEMAN)

 

 “Wat kunnen wij op spiritueel vlak ondernemen om te begrijpen wat geloven vandaag inhoudt en om dat inzicht ten dienste te stellen van de noden van onze tijd?
Deze woorden uit het eerste hoofdstuk van het boek van Laurence FREEMAN, Ontwaken en zien. De ervaring van het geloof,Halewijn, Antwerpen, 2013, drukken onverbeterlijk uit wat het doel is van ons Open Contemplatief Huis en van de verschillende initiatieven die erin plaatsvinden. Bij het leren begrijpen wat geloven vandaag inhoudt gaat het om het herontdekken van de contemplatieve en de ware sociale dimensie van het geloof. Freeman beschrijft de contemplatieve dimensie als minder dogmatisch en minder ritualistisch. Ze is wezenlijk en het hart van religie en spiritualiteit. Haar herontdekken is weldadig voor ons en daarom ook voor mensen om ons heen. Want het gaat om de ‘grote transformatie’: de omvorming van een bang en ik-gericht wezen naar een liefdevol, vredevol en vreugdevol mens, een mens die zich engageert in de wereld. Het gaat om de omvorming van een harmonie-loze wereld naar een samenleving getekend door waarheid, rechtvaardigheid en vrede. Freeman herinnert er ons aan: “Het samengaan van contemplatie en actie, dat de kern uitmaakt van ieder levend geloof….”

Het herontdekken en beleven van de contemplatieve dimensie van ons geloof is datgene wat reeds velen, die aan de initiatieven van ons Open Contemplatief Huis in Oostende (onze thuisbasis), Orval of Chimay deelnemen, verbindt tot een gemeenschap, een “abdij zonder muren” (het begrip komt van John Main en slaat oorspronkelijk op de Wereldgemeenschap voor Christelijke Meditatie). Informeren over onze initiatieven en over het leven binnen deze “abdij zonder muren” is het doel van deze website. In de links verwijzen we echter graag naar websites van andere initiatieven die hetzelfde beogen.