Homilie voor de 3 de zondag van de Advent

Jezus 160





Derde zondag van de Advent C-jaar  

Sef 3, 14-18a   Fil 4, 4-7   Lc 3, 10-18

 ‘Wat moeten wij doen?’ klinkt het vandaag tot driemaal toe in het evangelie. Wie of wat kan ons redden? Wanneer wij ons zo’n vraag stellen zitten wij met een probleem. We zijn ergens vastgelopen. We zitten klem in een bepaald denken, in een stereotiep gedrag, in een mist die niet wil optrekken, in een kluwen dat onontwarbaar lijkt. We gaan misschien te rade bij een goede vriend, bij een psycholoog, een deskundige of gewoon een wijs mens, en we verwachten een oplossing, of minstens een hint die ons op dreef helpt, en die in de lijn ligt van onze eigen intuïtie. Want de oplossing van het probleem is eigenlijk al diep in ons hart gegrift, maar we hebben een zetje nodig, een stimulans om in beweging te komen.

Lees meer...

Homilie voor de 32 ste zondag door het jaar

Mc. 12, 38-44 (8.11.2015)

Velen onder u, lieve mensen, weten ongetwijfeld dat de eerste lezing van de zondagse Eucharistie gekozen wordt in functie van de derde, het Evangelie. De bedoeling is om op die manier dat Evangelie te belichten vanuit zijn oudtestamentische achtergrond. Ook op deze ‘zondag van de arme weduwe’ is dit het geval: de eerste lezing brengt ons het verhaal van de profeet Elia die door een arme weduwe te Sarefat een maaltijd krijgt aangeboden waar ze haar laatste bezit in investeert. Dit in verband plaatsen van twee of meer teksten is een joodse methode van Schriftuitleg, midrasj genaamd.

Lees meer...

Homilie voor het feest van het Heilig Hart van Jezus

GEEN VERLOSSING ZONDER LICHAAM

  12 juni 2015

 

In de Heilige Schrift worden bijna alle gemoedstoestanden met lichaamstaal weergegeven. Het lichaam is pertinent aanwezig in het grote epos van schepping en verlossing. Zo wordt ‘woede’ in het Hebreeuws met ‘kortheid van adem’ vertaald. En over ‘geduld’ spreekt de bijbel als over ‘vergrote neusgaten’. Ook lever, nieren en ingewand, de tong, het voorhoofd en de ogen, de handen en voeten, geven in bijbels spraakgebruik aanleiding om psychische toestanden fysiek uit te drukken. Geen orgaan kreeg echter zoveel registers mee om menselijke gezindheden uit te drukken als het hart.

Lees meer...

Homilies voor de 13de zondag door het jaar

Alles wat wij zien is vergankelijk, onvolmaakt en gedoemd om te sterven, broeders en zusters, en toch houden de heilige vaders van ons geloof, de kerkvaders van Oost en West, niet op de volkomenheid van de natuur, Gods schepping, te benadrukken. Zij doen dit overeenkomstig de Heilige Schrift waarin, zoals vandaag in de eerste lezing gezegd wordt dat God niet de dood heeft gemaakt maar alles heeft geschapen om te leven, om gezond te zijn en de afspiegeling te zijn van zijn eigen Wezen. Oorspronkelijk, d.w.z. naar Gods bedoeling, was de schepping goed en volkomen, paradijselijk schoon en vol harmonie. God zag dat het goed was, lezen we als keervers in het scheppingsverhaal.

Lees meer...

Homilie voor het Hoogfeest van de Heilige Drie-eenheid

Homilie voor het Hoogfeest van de Heilige Drie-eenheid

Geloof jij in UFO’s? Geloof jij in marsmannetjes? Nogal wat mensen schijnen de eerste woorden van ons credo ‘ik geloof in God’ op die manier te verstaan: het voor waar aannemen dat er iets bestaat, een buitenaardse macht of kracht, iets waarvan het bewijs omstreden is maar dat er wel is, zoals UFO’s of marsmannetjes er wel eens zouden kunnen zijn. Toch betekent die eerste zin van onze geloofsbelijdenis totaal iets anders. ‘Ik geloof in God de Almachtige Vader’ wil namelijk uitdrukking geven aan ons vertrouwen dat God de Heer is van ons leven, Iemand die het goede met ons voorheeft, Iemand bij wie we toevlucht vinden, een Vader waar we ons veilig en thuis voelen.

Lees meer...