Tekst en onderricht 7 februari 2023
Basil PENNINGTON, o.c.s.o., Inwendig gebed. Herontdekken van een oude christelijke manier van bidden. (Engelse titel: Centering Prayer. Renewing an Ancient Christian Prayer Form)
Onderricht op 7 februari 2023
In onze prestatiegerichte maatschappij is er een tendens
om veel menselijke bezigheid te beschouwen als een te realiseren project.
Dat zou ook durven gelden voor het gebed en vooral als men de traditionele lijn van lectio, meditatio, oratio en contemplatio
ziet als een progressieve voortgang waarin contemplatie
dan als hét te realiseren doel voorop gesteld zou kunnen worden. Eenheid met God wordt dan ook een te realiseren ideaal.
Uiteraard willen we allen wel eens
van een diepe ervaring van eenheid met God genieten.
En dus kunnen we deze verwachting heel intens koesteren
als we ons op het pad van spirituele oefeningen en meditatie begeven.
Maar het gevaar dat hier opduikt is
dat we een bepaalde ervaring identificeren met een evolutiestadium en ons mediteren en contemplatief bidden ook zien
als een meer geëvolueerd spiritueel bezig zijn.
Tekst en onderricht 17 januari 2023
Bron van het onderricht:
Basil PENNINGTON, o.c.s.o., Inwendig gebed. Herontdekken van een oude christelijke manier van bidden. (Engelse titel: Centering Prayer. Renewing an Ancient Christian Prayer Form)
Onderricht op 17 januari 2023
Het vermogen tot denken en nadenken heeft de mens de mogelijkheid gegeven
zich een wereld te creëren en de natuur te beheren. Wetenschappelijk, economisch, politiek, sociaal en cultureel denken wordt dan ook zeer gewaardeerd en ‘denkers’ staan in groot aanzien. Ook theologische en spirituele denkers genieten waardering.
En in vele vormen van gebed
nemen het denken en de verbeelding een voorname plaats in. Dit is niet het geval in meditatie.
Is er hier weliswaar geen sprake van ontkennen of onderdrukken van het denken,
maar wel van loslaten van denken, gedachten en verbeelding. Pennington somt vijf soorten gedachten op.
Vooreerst zijn er de simpele en eenvoudige gedachten
die de constante gedachtestroom in ons bewustzijn voeden en vullen.
Tekts en onderricht december 2022
Bron van het onderricht:
Basil PENNINGTON, o.c.s.o., Inwendig gebed. Herontdekken van een oude christelijke manier van bidden. (Engelse titel: Centering Prayer. Renewing an Ancient Christian Prayer Form)
Onderricht op 6 december 2022
Basil Pennington stipt een verschil aan
tussen het meditatie-onderricht van John Main
en de Wereldgemeenschap voor Christelijke Meditatie en dat van Centering Prayer en Contemplative Outreach. Uiteraard sluit John Main aan bij de traditie,
die een aanvang nam met de woestijnvaders en Johannes Cassianus.
Maar vervolgens dient opgemerkt te worden
dat de door John Main verspreide methode van de mantra-meditatie ook aansluit bij oosterse technieken die John Main zelf ontdekte tijdens een verblijf in India.
In zijn onderricht dringt hij erop aan
als gebedswoord de mantra ‘maranatha’ te gebruiken.
Dit gebedswoord is volgens Pennington ideaal wat lengte, klank en ritme betreft
en ook laat het zich niet binden
aan affectieve of conceptuele associaties.
John Main benadrukt ook zeer sterk de noodzaak
om deze mantra voortdurend te herhalen tijdens de meditatietijd.
Tekst en onderricht 3 januari 2023
Bron van het onderricht:
Basil PENNINGTON, o.c.s.o., Inwendig gebed. Herontdekken van een oude christelijke manier van bidden. (Engelse titel: Centering Prayer. Renewing an Ancient Christian Prayer Form)
Onderricht op 3 januari 2023
In mijn nieuwjaarswensen heb ik een fragment opgenomen
van de bekende toespraak van Seattle, stamhoofd van de Dwamish-indianen, een toespraak die hij hield in 1854 als antwoord op de vraag
om de stamgronden te verkopen:
We kunnen inderdaad een mens pas begrijpen als we weet hebben van zijn of haar dromen,
hoop, verwachting, visioenen en diepste verlangens, dat alles wat meestal onuitgesproken
als een verborgen agenda ons leven bepaald. En wat onze diepste verlangens betreft,
mogen we niet aannemen dat God ze zelf in ons hart heeft gepland, en deze verlangens uiteindelijk allemaal uiting zijn
van het allerdiepste verlangen: bij, in God zijn?
In wat we actief gebed noemen spreken we onze dromen, hoop, verwachting, visioenen en verlangens uit
en daarbij zijn ons denken en onze verbeelding
grote deelnemers aan het gebed.
Tekst en onderricht november 2022
Onderricht op 15 november 2022
Verder bouwend op de traditie van contemplatief gebed brengt Centering Prayer twee nieuwigheden aan:
de naam en de wijze waarop de leer gepresenteerd wordt.
Mediteren is extreem eenvoudig
en toch is meditatie niet zomaar geheel vrij
van het gebruik van ‘symbolen’, van menselijke denken, van menselijke gevoelsstroming en van beelden.
Er is in de naam de idee of het beeld van het ‘centrum’.
Het gaat niet om een fysiek te localiseren en voorstelbare plaats. Toch spreken we erover als een plaats van ontmoeting.
En aldus wijst de naam ‘Centering Prayer’ op een geloofsrelatie
die zich in het bidden realiseert en ons aanwezig brengt bij de Aanwezige. Zoals in het anonieme werk ‘De Wolk van Niet-Weten’
zou ook de wolk een werkzaam symbool kunnen zijn, wijzend op de onzichtbaarheid van de Aanwezige.
Toch is dit symbool meer beeldend dan het concept ‘centrum’, een concept dat meer verwant is
met het cirkelsymbool van het Zenboeddhisme. ‘Centrum’ is ook minder beeldend dan ‘hart’,
hetgeen meer fysiek beeldend is en te zeer verwijst naar bepaalde vormen van emotierijke vroomheid.