Tekt en Onderricht 6 februari 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 6 februari 2024
Als we het contemplatieve leven als een leven van stilte aanduiden en als we het dan hebben over de cultuur van de stilte,
dan behoort tot dat leven en tot die cultuur
zeker de stilte als een quasi materieel en fysiek gegeven, namelijk, het ontbreken van enig geluid.
Wij weten dat dit geen natuurlijk gegeven is.
In de natuur is het nooit stil
en zelfs als er geen dier is dat enig geluid maakt is er nog altijd het suizen van de wind
en daardoor ook het ritselen van grassen en bladeren of zand in de woestijn. Er zijn wel plaatsen waar het in die zin stiller is dan op andere plaatsen.
Sarah Maitland heeft er treffend op gewezen
dat verschillende plaatsen in de natuur een verschillende stilte in zich dragen, of dienen we te zeggen, de mens ervaart er de stilte anders.
De stilte van het strand is een andere dan deze van de woestijn, en deze van het hooggebergte is anders dan deze van het bos.
De stilte van de prille morgen is anders dan deze van de valavond
en heel anders dan deze van de nacht, als de stilte ook nog benadrukt wordt door de afwezigheid van licht en een zichtbaar teken van leven.
Tekst en onderricht 16 januari 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 16 januari 2024
Wat John Main ons hier aanreikt is de wijsheid, de ‘wetenschap’
dat we om tot eenheid met God te komen
in de diepere dimensies van ons bestaan door te dringen, anders uitgedrukt, om te verinnerlijken,
we niets hebben aan ‘logica’, in de zin van eigen ‘woorden’ (Gr. logoi’), en beelden, aan ons eigen geredeneer.
Ingaan tot de gemeenschap met God, tot de werkelijkheid van God in ons, vereist een stopzetten van het denken en spreken van de ‘logica’,
van het bewust redenerend denken en spreken van ons ‘ik’,
van leven vanuit een bewustzijn dat gevuld is met dat denken en spreken en dus met de realiteit die ik denk, benoem en uitspreek
en denkend en sprekend wil beheersen en be-grijpen.
Dezelfde wijsheid reikt Morton Kelsey aan als hij het heeft over het stappen
in de spirituele dimensie van de werkelijkheid,
een dimensie die we niet kunnen vermoeden en intreden als ons op het zichtbare en op onszelf gerichte bewustzijn niet ophoudt actief te zijn, al is het maar voor even.
Tekst en Ondeericht januari 2024
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 2 januari 2024
In een contemplatief leven zijn we bewust dat ons gebed en ons actief leven innig met elkaar verbonden zijn, omdat ze dezelfde krachtbron hebben, dezelfde oorsprong.
Het liefdevol en respectvol omgaan met medemensen
is een wezenlijk aspect van ons gelovig leven, van ons contemplatief leven. Paus Franciscus drukt dat heel kernachtig uit:
We hebben nood aan een contemplatieve ingesteldheid die ons iedere dag opnieuw in staat stelt te ontdekken dat we dragers zijn van een goed dat ons tot mens maakt, en ons in staat stelt een nieuw leven te leiden.
(De Vreugde van het Evangelie 264)
Het mediteren dat wij betrachten heeft als enig doel mens te worden, een nieuw leven te leiden, een leven van liefde.
Liefdevol omgaan met anderen is evenzeer noodzakelijk om een zinvol leven te leiden.
En een liefdevol leven maakt ons gebed en mediteren zoveel zinvoller en intenser.
Het verbond, de verbondenheid met de God van liefde
beleven en onderhouden is trouwens uiteindelijk alleen maar mogelijk in en door een liefdevol leven, een leven van zorg, verantwoordelijkheid, inzet en dienstbaarheid aan de medemens, vooral aan de medemens
die op onze liefde, zorg en verantwoordelijkheid een appel doet.
Tekst en onerricht 16 januari
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 16 januari 2024
Wat John Main ons hier aanreikt is de wijsheid, de ‘wetenschap’
dat we om tot eenheid met God te komen
in de diepere dimensies van ons bestaan door te dringen, anders uitgedrukt, om te verinnerlijken,
we niets hebben aan ‘logica’, in de zin van eigen ‘woorden’ (Gr. logoi’), en beelden, aan ons eigen geredeneer.
Ingaan tot de gemeenschap met God, tot de werkelijkheid van God in ons, vereist een stopzetten van het denken en spreken van de ‘logica’,
van het bewust redenerend denken en spreken van ons ‘ik’,
van leven vanuit een bewustzijn dat gevuld is met dat denken en spreken en dus met de realiteit die ik denk, benoem en uitspreek
en denkend en sprekend wil beheersen en be-grijpen.
Dezelfde wijsheid reikt Morton Kelsey aan als hij het heeft over het stappen
in de spirituele dimensie van de werkelijkheid,
een dimensie die we niet kunnen vermoeden en intreden als ons op het zichtbare en op onszelf gerichte bewustzijn niet ophoudt actief te zijn, al is het maar voor even.
Denk aan het gegeven dat als we slapen dat bewustzijn stilvalt.
En dan kan zich door beelden in dromen een andere dimensie
van ons bestaan zich openbaren: het onbewuste, het onderbewuste.
Tekst en Onderricht 19 december 2023
Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 19 december 2023
De taal waarmee John Main ons hier toespreekt klinkt wat ‘dogmatisch’:
“je moet verdergaan”; “De discipline van de meditatie richt deze eis op een absolute manier tot ons”; “Dit is de eis die de mantra ons stelt”; “onwrikbare trouw”….
Dit is eigenlijk de taal van alle spirituele raadgevers,
uitgenomen van diegenen, die al rekening willen houden met de gevoeligheid van mensen, die dogmatisch verankerd zijn in de autonomie van het “ik”.
Meteen valt ook op te merken dat hetgeen ‘geëist” wordt
vrijheid, een zinvol leven of – om het met Jezus’ woorden te zeggen – volkomen vrede en vreugde voor ogen houdt.
Er is bovendien een immens onderscheid en verschil
tussen wat mensen als eis en plicht en wet anderen opleggen, en hetgeen God als gebod of plicht voorhoudt als weg ten leven.
Er is een immens onderscheid en verschil
tussen de normen van de wereld, de mode en de publieke opinie en hetgeen de liefde voor de medemens van mij vereist.
Er is een immens onderscheid en verschil tussen de dwang van een sociaal keurslijf
en de verplichtingen die voortvloeien uit een vrij gekozen engagement.