Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Christelijke Meditatie The other side of silence
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
    • Uit het onderricht van John Main en Laurence Freeman
    • Inleidingen T. Keating Leven uit Liefde /Open Mind Open Heart
    • God is er al
    • Filokalia. Het innerlijk gebed
    • De weg naar binnen 2019
    • Goed Werk 2000-2021
    • Het pad van inwendig gebed.
    • Christelijke manier van bidden (Pennington)
    • The other side of silence
    • Sprekende stilte 2024-2025
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging dinsdag 1 juli

Het is goed vertoeven in de schaduw van een boom.

Karin SEETHALER

Karin SEETHALER



‘In stil zijn ligt een wonderbaarlijke kracht
voor opheldering, reiniging en gerichtheid op het wezenlijke.’ Dietrich Bonhoeffer Vele mensen verlangen tegenwoordig vurig naar stilte.
Peter Handke noemt het een ontbrekend mensenrecht van deze tijd.
Volgens enquêtes wordt lawaai als hoofdoorzaak bestempeld die afbreuk doet aan levenskwaliteit. De toegang tot stilte opent zich echter niet automatisch met het verstommen van extern lawaai.
Ook wanneer men thuis voor een uiterlijke stilte zorgt door telefoon, mobiel, radio en televisie uit te zetten, treedt daarom niet automatisch ook innerlijke stilte op.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

  
Ontmoeting met Hem, binnengaan in Hem, … de weg naar de Vader!
Het christelijk gebed heeft de essentieel dynamische kwaliteit van het mysterie van Jezus zelf, omdat het een ontmoeting is met zijn persoon en een binnengaan in Hem, die de Weg is naar de Vader.

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Koning Filip: mediteren en piano spelen.


'Morning routine'. "Ik sta op om 7 uur", vertelt de koning. Daarna ontbijt ik met mijn vrouw en drink ik - erg belangrijk - koffie.
Vervolgens mediteert onze vorst elke ochtend 15 minuten lang. Daarna speelt hij even lang op zijn piano. "En dan is het tijd om naar het paleis te gaan."

 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

'Op mijn weg naar stilte, laat ik alles gebeuren wat zich in mij voordoet'.
Karen Seethaler

 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 
Oproep tot gemeenschap en hoop.
Het is belangrijk om aandacht te hebben voor Gods aanwezigheid in je hart, voor dat verlangen naar liefde, voor het zoeken dat in je leeft – het verlangen om iets te betekenen voor anderen met je leven.

Lees meer...

Tekt en Onderricht 6 februari 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 6 februari 2024


Als we het contemplatieve leven als een leven van stilte aanduiden en als we het dan hebben over de cultuur van de stilte,
dan behoort tot dat leven en tot die cultuur
zeker de stilte als een quasi materieel en fysiek gegeven, namelijk, het ontbreken van enig geluid.
Wij weten dat dit geen natuurlijk gegeven is.
In de natuur is het nooit stil
en zelfs als er geen dier is dat enig geluid maakt is er nog altijd het suizen van de wind
en daardoor ook het ritselen van grassen en bladeren of zand in de woestijn. Er zijn wel plaatsen waar het in die zin stiller is dan op andere plaatsen.
Sarah Maitland heeft er treffend op gewezen
dat verschillende plaatsen in de natuur een verschillende stilte in zich dragen, of dienen we te zeggen, de mens ervaart er de stilte anders.
De stilte van het strand is een andere dan deze van de woestijn, en deze van het hooggebergte is anders dan deze van het bos.
De stilte van de prille morgen is anders dan deze van de valavond
en heel anders dan deze van de nacht, als de stilte ook nog benadrukt wordt door de afwezigheid van licht en een zichtbaar teken van leven.

Lees meer...

Tekst en onderricht 16 januari 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 16 januari 2024


Wat John Main ons hier aanreikt is de wijsheid, de ‘wetenschap’
dat we om tot eenheid met God te komen
in de diepere dimensies van ons bestaan door te dringen, anders uitgedrukt, om te verinnerlijken,
we niets hebben aan ‘logica’, in de zin van eigen ‘woorden’ (Gr. logoi’), en beelden, aan ons eigen geredeneer.
Ingaan tot de gemeenschap met God, tot de werkelijkheid van God in ons, vereist een stopzetten van het denken en spreken van de ‘logica’,
van het bewust redenerend denken en spreken van ons ‘ik’,
van leven vanuit een bewustzijn dat gevuld is met dat denken en spreken en dus met de realiteit die ik denk, benoem en uitspreek
en denkend en sprekend wil beheersen en be-grijpen.
Dezelfde wijsheid reikt Morton Kelsey aan als hij het heeft over het stappen
in de spirituele dimensie van de werkelijkheid,
een dimensie die we niet kunnen vermoeden en intreden als ons op het zichtbare en op onszelf gerichte bewustzijn niet ophoudt actief te zijn, al is het maar voor even.

Lees meer...

Tekst en Ondeericht januari 2024


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 2 januari 2024


In een contemplatief leven zijn we bewust dat ons gebed en ons actief leven innig met elkaar verbonden zijn, omdat ze dezelfde krachtbron hebben, dezelfde oorsprong.
Het liefdevol en respectvol omgaan met medemensen
is een wezenlijk aspect van ons gelovig leven, van ons contemplatief leven. Paus Franciscus drukt dat heel kernachtig uit:
We hebben nood aan een contemplatieve ingesteldheid die ons iedere dag opnieuw in staat stelt te ontdekken dat we dragers zijn van een goed dat ons tot mens maakt, en ons in staat stelt een nieuw leven te leiden.
(De Vreugde van het Evangelie 264)
Het mediteren dat wij betrachten heeft als enig doel mens te worden, een nieuw leven te leiden, een leven van liefde.
Liefdevol omgaan met anderen is evenzeer noodzakelijk om een zinvol leven te leiden.
En een liefdevol leven maakt ons gebed en mediteren zoveel zinvoller en intenser.
Het verbond, de verbondenheid met de God van liefde
beleven en onderhouden is trouwens uiteindelijk alleen maar mogelijk in en door een liefdevol leven, een leven van zorg, verantwoordelijkheid, inzet en dienstbaarheid aan de medemens, vooral aan de medemens
die op onze liefde, zorg en verantwoordelijkheid een appel doet.

Lees meer...

Tekst en onerricht 16 januari


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 16 januari 2024


Wat John Main ons hier aanreikt is de wijsheid, de ‘wetenschap’
dat we om tot eenheid met God te komen
in de diepere dimensies van ons bestaan door te dringen, anders uitgedrukt, om te verinnerlijken,
we niets hebben aan ‘logica’, in de zin van eigen ‘woorden’ (Gr. logoi’), en beelden, aan ons eigen geredeneer.
Ingaan tot de gemeenschap met God, tot de werkelijkheid van God in ons, vereist een stopzetten van het denken en spreken van de ‘logica’,
van het bewust redenerend denken en spreken van ons ‘ik’,
van leven vanuit een bewustzijn dat gevuld is met dat denken en spreken en dus met de realiteit die ik denk, benoem en uitspreek
en denkend en sprekend wil beheersen en be-grijpen.
Dezelfde wijsheid reikt Morton Kelsey aan als hij het heeft over het stappen
in de spirituele dimensie van de werkelijkheid,
een dimensie die we niet kunnen vermoeden en intreden als ons op het zichtbare en op onszelf gerichte bewustzijn niet ophoudt actief te zijn, al is het maar voor even.
Denk aan het gegeven dat als we slapen dat bewustzijn stilvalt.
En dan kan zich door beelden in dromen een andere dimensie
van ons bestaan zich openbaren: het onbewuste, het onderbewuste.

Lees meer...

Tekst en Onderricht 19 december 2023


Bron van het onderricht:
John MAIN - Morton KELSEY, The Other Side of Silence. Meditation for the Twenty-First Century
Onderricht op 19 december 2023


De taal waarmee John Main ons hier toespreekt klinkt wat ‘dogmatisch’:
“je moet verdergaan”; “De discipline van de meditatie richt deze eis op een absolute manier tot ons”; “Dit is de eis die de mantra ons stelt”; “onwrikbare trouw”….
Dit is eigenlijk de taal van alle spirituele raadgevers,
uitgenomen van diegenen, die al rekening willen houden met de gevoeligheid van mensen, die dogmatisch verankerd zijn in de autonomie van het “ik”.
Meteen valt ook op te merken dat hetgeen ‘geëist” wordt
vrijheid, een zinvol leven of – om het met Jezus’ woorden te zeggen – volkomen vrede en vreugde voor ogen houdt.
Er is bovendien een immens onderscheid en verschil
tussen wat mensen als eis en plicht en wet anderen opleggen, en hetgeen God als gebod of plicht voorhoudt als weg ten leven.
Er is een immens onderscheid en verschil
tussen de normen van de wereld, de mode en de publieke opinie en hetgeen de liefde voor de medemens van mij vereist.
Er is een immens onderscheid en verschil tussen de dwang van een sociaal keurslijf
en de verplichtingen die voortvloeien uit een vrij gekozen engagement.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Tekst en Onderricht december 2023
  2. Tekst en onderrricht 21 november 2023
  3. Tekst en onderricht november 2023
  4. Onderricht op 19 september 2023

Pagina 3 van 4

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top