Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
    • Gelezen tektsen en Onderrichtingen 2020-2021
    • Gelezen teksten en onderrichten 2019-2020
    • Gelezen teksten en onderrichten 2018-2019
    • Gelezen teksten en onderrichten 2017-2018
    • Gelezen teksten en onderrichten 2016-2017
    • Gelezen teksten en onderrichten 2015-2016
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2021-2022
    • Geschreven teksten en onderrichtingen 2022-2023
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2023-2024
    • Gelezen teksten en onderrichtingen 2024-2025
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging vrijdag 5 september

In het gebed ben je steeds op weg.

Karin SEETHALER

Karin SEETHALER



‘In stil zijn ligt een wonderbaarlijke kracht
voor opheldering, reiniging en gerichtheid op het wezenlijke.’ Dietrich Bonhoeffer Vele mensen verlangen tegenwoordig vurig naar stilte.
Peter Handke noemt het een ontbrekend mensenrecht van deze tijd.
Volgens enquêtes wordt lawaai als hoofdoorzaak bestempeld die afbreuk doet aan levenskwaliteit. De toegang tot stilte opent zich echter niet automatisch met het verstommen van extern lawaai.
Ook wanneer men thuis voor een uiterlijke stilte zorgt door telefoon, mobiel, radio en televisie uit te zetten, treedt daarom niet automatisch ook innerlijke stilte op.

Lees meer...

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

  
Mediteren is binnengaan in vergoddelijking via Jezus.
Langs hem om worden wij één met God. Met Hem overstijgen wij onszelf totaal en laten we onszelf achter om in Hem een nieuwe schepping te worden. In Hem is mediteren een proces van zelftranscendentie. In de mate dat we onszelf overstijgen delen we in de goddelijke natuur, omdat we leren één te worden met de kracht van de liefde. Onze groei in het mediteren kan niet gezien worden als een opstapeling van ervaringen, maar veeleer als een transcendentie  van alle ervaring. Wat we zo vaak “ervaring” noemen, is alleen maar een herinnering. Terwijl in de eeuwige scheppingsdaad die het leven van de trinitaire God is, alles aanwezig is. Toch wordt  ieder van ons, door zijn eigen kleine zelftranscendentie, in staat gesteld om één te worden met God. Dat mogen we nooit vergeten.
John Main (The Heart of Creation)


    
    

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Koning Filip: mediteren en piano spelen.


'Morning routine'. "Ik sta op om 7 uur", vertelt de koning. Daarna ontbijt ik met mijn vrouw en drink ik - erg belangrijk - koffie.
Vervolgens mediteert onze vorst elke ochtend 15 minuten lang. Daarna speelt hij even lang op zijn piano. "En dan is het tijd om naar het paleis te gaan."

 

 



Lees meer...

Quote


bt.orval

‘De langste weg is de weg naar binnen, de weg naar zelfkennis, groei en heel worden.’ 
Dag Hammarskjöld

 

 

 

Een ervaring

brief

 

Stille Abdijdagen Orval mei 2025 – getuigenis.
Aan mijn beurt om je mijn oprechte dank te betuigen voor de meditatie retraite in Orval,
vertrouwend op je goede organisatie kon men zorgeloos alle aandacht schenken aan het mediteren en onze aanwezigheid daar in die prachtige abdij.
Het was mijn eerste stille meditatie retraite buiten de voor mij vertrouwde vipassana meditatie retraites (de dagen in Oostende buiten beschouwing gelaten).

Lees meer...

paius 2

 

 

 

 

 

 

Laat deze vakantieperiode een tijd zijn van echte ontmoeting.

Vakantie, het zijn dagen waarin we wat meer tijd hebben – tijd voor bezinning, maar ook voor ontmoeting. Tijd om de drukte even achter ons te laten en rust te vinden. Tijd om op bezoek te gaan en de vreugde van samenzijn te beleven. Laten we deze periode aangrijpen om meer aandacht te hebben voor elkaar, om ervaringen te delen, ideeën uit te wisselen, elkaar raad en steun te bieden.
Dat doet ons goed. We voelen ons bemind en dat heeft iedereen nodig. Laten we dat met overtuiging doen. Zo geven we gestalte aan een cultuur van vrede, in solidariteit, in het delen van geloof en leven. Zo helpen we anderen om breuken te helen, vijandschap te overwinnen en bouwen we gemeenschap op: tussen mensen, tussen volkeren, tussen religies.
Paus LEO XIV
Uit de homilie van 20 juli 2025 van paus Leo XIV in de kathedraal van San Pancrazio in Albano

 

 

 

 






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Dorothee Sölle


 

 

Dorothee Solle

 

25 april 2017

Dorothee SÖLLE, Mystiek en verzet

“Wat wij nodig hebben is dat we ons prepareren, ons scholen in bidden, om andere verlangens te koesteren dan de gebruikelijke.”

Het mystieke één worden is dus nooit een onverliesbaar bezit.
Wat in de mystieke eenwording werkelijk gebeurt is niet een nieuw zicht op God,
maar een andere relatie tot de wereld – een relatie die de ogen van God heeft geleend.
Het is een wisseling die ontstaat uit het één zijn met alle leven.
God is geen privé aangelegenheid voor enkelen
die voldoende naïef aangelegd zijn of geluk hebben gehad. (…)
Wat gebeurt er werkelijk in de eenwording van de ziel met God – aan bevrijding, aan heling?
Het is een oefenen in de wijze van zien zoals God ziet,
het is de waarneming van het kleine, van het onbeduidende,
het luisteren naar het jammeren van Gods kinderen, die in Egypte in slavernij zijn.
God roept de ziel op om de eigen oren en ogen weg te geven
en zich Gods oren en ogen te laten schenken.
Alleen wie met andere oren hoort, kan spreken met de mond van God.
God ziet datgene wat gewoonlijk onzichtbaar gemaakt wordt en geen rol speelt.

Lees meer...

Hernri Nouwen, (zie ook voorbije lezingen 2015-2016)

 Henri Nouwen

28 maart 2017
Henri NOUWEN, Nederigheid en dienstbaarheid. Het neerwaartse pad van Christus

De basis van alle dienstbaarheid is de ervaring
dat God ons onbegrensd en grenzeloos aanvaardt als zijn  geliefde kinderen,
een aanvaarding zo volledig, zo allesomvattend,
dat wij daardoor bevrijd worden van ons dwangmatig verlangen
om te worden gezien, geprezen en bewonderd.
Die ervaring maakt ons vrij om Christus te volgen op het pad van de dienstbaarheid.
Dit weten, dat we aanvaard worden door God, bevrijdt ons van ons behoeftige zelf
en creëert daardoor nieuwe ruimte,
waarin we belangeloos aandacht kunnen geven aan anderen.
Die nieuwe vrijheid stelt ons in staat om, vrij van dwangmatig handelen,
de wereld open en actief tegemoet te treden,
zelfs als we worden uitgelachen of afgewezen,
zelfs als onze woorden en daden uiteindelijk leiden tot onze dood.

Lees meer...

Clive Staples LEWIS

Foto CS Staples def

 

 

 

 

 

 

 

 

24 januari 2017

Clive Staples LEWIS, De vier liefdes

“Maar Goddelijke gevende liefde maakt het de mens mogelijk lief te hebben wat van nature onze liefde juist niet opwekt: melaatsen, misdadigers, vijanden, gestoorden, sjacherijnen, hooghartige of hatelijke mensen.”

C.S. Lewis, De vier liefdes

God, als Schepper van de natuur, plant bij ons zowel gevende als vragende liefde in.
De gevende liefdes zijn natuurlijk beelden van Hemzelf.
Zij vertonen een verwantschap met Hem door gelijkenis
die niet noodzakelijkerwijs ook een nabijheid-door-benadering inhoudt.
Een gevende moeder, een weldoende vorst of onderwijzer,
kan geven en nog eens geven en zo voortdurend die gelijkenis vertonen,
zonder in afstand een stap dichter bij God te komen.

Lees meer...

André LOUF

Foto Andre Louf def

 

 

 

 

 

 

 

28 februari 2017

André LOUF, Inspelen op genade. Over God-zoeken

“Is voor ons vandaag ook niet een vroomheid mogelijk die weinig of niets uit te staan heeft met het handelen van de Geest in ons… en waarop de genade dan ook weinig vat heeft.”
Diep in ons is een liefdeband, waarvan de band
die we vroeger mochten ontdekken met vader en moeder slechts een teken was.
Een band met de Vader, in de Zoon en door de Geest.
Want de Geest is het die ons voorstamelt: “Abba, Vader” (Rom. 8, 15).
Hetzelfde woord, dat ons eerste woord was als mensenkind,
stamelen we nu weer uit, over de stilte heen, die nu slechts volheid van liefde is.
Nu ontstaat er een wisselspel tussen de stilzwijgendheid, die we ons van buitenaf opleggen,
en de innerlijke stilte, of inkeer, waarvan we nu beginnen te vermoeden
dat ze diep in ons een onuitsprekelijk gebeuren is.
Met dit spel zijn we niet onmiddellijk klaar.

Lees meer...

Anselm GRÜN en Meinrad DUFNER



27 december 2016


Anselm GRÜN en Meinrad DUFNER, Spiritualiteit van beneden

Spiritualiteit van beneden betekent dat we luisteren
naar Gods stem in onze gedachten en gevoelens, in onze hartstochten en behoeften. (…)
Slechts als wij daarop attent zijn,
kunnen wij het beeld dat God zich van ons gemaakt heeft ontdekken.
We moeten zelf geen waardeoordelen vellen over onze emoties en hartstochten. (…)
Veel mensen veroordelen zichzelf omdat ze negatieve gevoelens hebben,
bijv. boosheid, ergernis, naijver of lusteloosheid.
Ze proberen  - dikwijls “met Gods hulp” – tegen deze gevoelens in te gaan,
om er vrij van te raken.
Spiritualiteit van beneden zou betekenen
dat ik mij verzoen met alle hartstochten, met alle emoties.
Ze zouden me allemaal tot God moeten kunnen brengen.
Voor de spiritualiteit van boven zijn de hartstochten er enkel
om beheerst en overwonnen te worden.
Het ideaal van kalmte, naastenliefde, vriendelijkheid, verlangt
dat ik toorn en woede beheers.
Maar dikwijls genoeg wil God mij iets zeggen in mijn woede
en mij wijzen op de schat die in mij verborgen ligt.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Jean Monbouquette
  2. Bruno Barnhart
  3. Herwig ARTS
  4. Uitnodiging nieuw boek Gabriël Quicke

Pagina 37 van 84

  • Start
  • Vorige
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top