Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog Voorbije lezingen 2015-2016
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
    • Voorbije lezeingen 2020-2021
    • Voobije lezingen 2019-2020
    • Voorbije lezingen 2018-2019
    • Voorbije lezingen 2016-2017
    • Voorbije lezingen 2015-2016
    • Voorbije lezingen 2017-2018
    • Voorbije lezingen 2023-2024
    • Voorbije lezeingen 2024-2025
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Thomas Keating

Thomas Keating

Thomas Keating osco is geboren op 7 maart 1923 in New York, studeerde aan de Deerfield Academy , Yale University en Fordham University. Hij sloot deze studies af in december 1943. In januari 1944 werd Keating monnik en later ook priester bij de Orde van de Cisterciënzers van de Strikte Observantie in Valley Falls, Rhode Island. Hij werd in 1958 benoemd tot overste van St. Benedict's Monastery , Snowmass, Colorado , in 1958, and was elected abbot of St. Benedict's Monastery , Snowmass, Colorado, en in 1961 verkozen tot abt van Sint- Joseph's Abbey , Spencer, Massachusetts, in 1961.

Lees meer...

Ruth Burrows

Ruth Burrows

Over het leven van Ruth Burrows is er weinig bekend. Alleen de autobiografie, die zij op tweeënvijftigjarige leeftijd publiceerde, werpt licht op de roepingsgeschiedenis van deze slotzuster, karmelietes. Voor het overige zijn wij aangewezen op de vaststelbare evolutie die blijkt uit de zeven boeken die zij na haar autobiografie nog publiceerde.

Lees meer...

Bernardus Van Clervaux

bernardclairvaux

22 september 2015

Bernardus van Clairvaux

Bernardus van Clairvaux werd vermoedelijk in 1091 geboren te Fontaine-les-Dijon uit een adellijk geslacht. Zijn moeder was Aleth de Montbard; zij was reeds op vijftienjarige leeftijd gehuwd met Técelin, heer van Fontaine-les-Dijon, bijgenaamd 'de Blonde'. Als het aan moeder had gelegen, was zij zelf liever het klooster in gegaan, maar zij schikte zich in haar lot en volgde haar man naar zijn kasteel. Gelukkig was haar heer een deugdzaam man.

Lees meer...

Dorothee Sölle

Dorothee Solle

23 juni 2015: Dorothee Sölle

 
De Duitse theologe Dorothee Sölle werd in september 1929 in Keulen geboren als Dorothee Nipperdey. Ze studeerde Duits, filosofie en theologie. In 1954 werd ze lerares en trouwde met de kunstenaar Dietrich Sölle met wie ze drie kinderen kreeg. Het huwelijk werd tien jaar later ontbonden. In 1969 trouwde ze met de uitgetreden benedictijn en hoogleraar religieuze pedagogiek Fulbert Steffensky. Ook uit dit huwelijk werd een kind geboren.
Met Fulbert Steffensky startte ze in 1968 met de ‘Politischen Nachtgebete’. Hierin gingen politieke betrokkenheid en religie hand in hand. Deze avonden vonden in Nederland navolging. In de jaren zeventig en tachtig werd de protestante Dorothee Sölle zeer bekend door haar sociale en maatschappelijke betrokkenheid. In Nederland stond Sölle vooral bij politiek links georiënteerde gelovigen hoog aangeschreven.  Het christendom moest volgens Dorothee Sölle vooral in dienst staan van de bevrijding van de mensheid. De christelijke leer gaat niet alleen over de belofte van het eeuwige leven, maar roept ook op tot concreet handelen tijdens het leven. Haar belangrijkste doel was de ontmythologisering van de Bijbel.

Lees meer...

François Varillon

Francois Varillon

26
mei 2015: François Varillon

François Varillon, geboren op 28 juli 1905 te Bron (in de banlieu van Lyon) en gestorven op 17 juli 1978 te Lyon, was een Frans Jezuïet en theoloog en één van de markante figuren van het Franse katholicisme in de 20e eeuw. Eén van de grote projecten die zijn leven getekend hebben is de rijkdom en de essentie van het christelijke geloof over te brengen in een voor iedereen toegankelijke taal. Daarin zijn de uitspraken ‘dat God liefde is’ (Johannes) en ‘dat we geroepen zijn tot vrijheid’ (Paulus) de basisinspiratie van wat hij uiteindelijk wilde doorgeven. Doorheen zijn geschriften en zijn conferenties heeft hij verschillende generaties van christenen getekend. Hij nodigde hen doorheen zijn boeken uit tot het ontdekken van een nieuw gelaat van God. Ook zijn apostolaat bij jongeren en zijn begeleiding van gezinsgroepen hebben mee geleid tot de ontwikkeling van een lekenspiritualiteit, waarin hij hen leidt naar een geloof dat beleefd wordt als een levend geloof. Een geëngageerd katholicisme met aandacht voor de schoonheid van de wereld en het lijden van de mensen. In onze wereld die ook angst en miserie kent de smaak voor het schone, het goede hervinden. De ogen openen voor het goede waartoe de mens ook in staat is, en handelen samen met hen die werken aan een wereld met meer rechtvaardigheid, respect en liefde.

Lees meer...

Henri Nouwen

Henri Nouwen

28 april 2015: Henri Nouwen

Henri Nouwen (Nijkerk, 24 januari 1932 – Hilversum, 21 september 1996) was een Nederlandse katholieke priester van het aartsbisdom Utrecht, hoogleraar aan Amerikaanse universiteiten en schrijver van christelijke boeken. Na de priesteropleiding aan het kleinseminarie in Apeldoorn en aan het grootseminarie te Driebergen en Rijsenburg werd Nouwen op 21 juli 1957 priester gewijd. Nouwen studeerde psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en schreef talrijke spirituele werken in het Nederlands en het Engels. Hij was een tijd lang missionaris in diverse landen in Latijns-Amerika. Hij doceerde in de Verenigde Staten aan de University of Notre Dame, Yale University en Harvard University. Tijdens zijn studie was hij tevens aalmoezenier bij de Koninklijke Landmacht en voer hij als geestelijke mee op de Holland-Amerika Lijn. In maart 1965 nam Nouwen in de Verenigde Staten deel aan de Mars van Selma naar Montgomery, die werd geleid door Martin Luther King. Een ontmoeting met de Canadees Jean Vanier, grondlegger van de Arkgemeenschappen, opende zijn ogen voor de zorg voor en het leven met gehandicapten. In 1986 ging hij dan ook werken als pastor in een van de gemeenschappen van L'Arche, Daybreak in Richmond Hill, Canada. Hier wordt een thuis geboden aan mensen met een verstandelijke beperking.

Lees meer...

Pagina 2 van 4

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top