Tekst en onderricht 15 februari 2022
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
In het tweede deel van zijn boek
heeft David Frenette het over contemplatieve ingesteldheden.
Dé meest essentiële ingesteldheid is deze van openheid en ontvankelijkheid.
Meditatie en contemplatie is wezenlijk niets anders
dan ‘ja’, ‘amen’ zeggen tegen Gods aanwezigheid en werking in ons, is deze aanwezigheid en instemming be-amen, er mee instemmen, erkennen als de bron van je leven en van je bidden.
Deze instemmende ontvankelijkheid betekent dan ook dat we ophouden met het willen zoeken van God, maar dat we toelaten dat God ons vindt, dat Hij in ons zichzelf vindt en ontmoet.
En dat is niet het resultaat van een gebedsinspanning, in deze zin, een inspanning van een willend ‘ik’.
Het is genade, gave.
Je doet niet van alles om bemind te worden, om ‘gekust’ te worden. Je trekt geen aandacht. Je geeft er alleen maar.
Toch doen we wel degelijk iets als we mediteren. Maar dat is geen zelfrealiserend bezig zijn.
Het is je als een roos laten opengaan in en door het zonlicht.
Noch dat zonlicht, noch dat opengaan wordt door ons bewerkstelligd. Onze actie is ‘zitten’ en toelaten dat de zon over ons opgaat,
dat de zon in ons opgaat, dat we gezien, bemind en aanvaard zijn.
tekst en onderricht februari 2022
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
Onderricht op 1 februari 2022
Frenette noemt de meditatiemantra dus een ‘sacred symbol’.
Onze ademhaling of een voorwerp
waar we onze blik op richten kan dat ook zijn. Alles kan een ‘sacred symbol’ worden,
wanneer het onze aandacht richt op Gods aanwezigheid en onze aandacht van onszelf afbrengt,
ook van ons ‘ik’ dat zich van dat aandacht geven aan God bewust is, ons ‘vrome ik’.
Aldus kan eigenlijk op de duur niets nog als hinderlijk
bij het bidden beschouwd worden, niets scheidt me van de eenheid met God. Alles is een uitnodiging om met God op stap te gaan, een danspasje te wagen.
Frenette vergelijkt inderdaad contemplatie met dansen. Bedoeld wordt niet het solitaire eentonige bewegen op muziek, dat doet denken aan rocking behaviour.
Bedoeld wordt het gracieuze koppeldansen
dat mensen in een relatie met een partner brengt of ook uitdrukking kan zijn van een diepe relatie.
Tekst en onderricht 2 november 2021
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
David Frenette presenteert acht zgn. contemplatieve wijzen van omgaan met het gebedswoord of de mantra
die ons brengen naar een vrijere relatie ermee.
1. In de voorbereidende tijd moeten we ons openstellen voor God en ons oefenen in een houding van ontvankelijkheid. Dat doen we al bij de keuze van het gebedswoord, want met en door dat woord beleven we immers onze ontvankelijkheid en daarom wordt het voor ons een ‘heilig woord’. We moeten het niet beschouwen als een gereedschap dat we bij het begin van onze meditatietijd opnemen, als een verbindingsmiddel met God, als een sleutel die ons direct een te ervaren toegang tot God verleent, als een wapen tegen storende gedachten en emoties. We laten het eerder opborrelen uit onszelf als een ons gegeven woord.
2. In de voorbereidende tijd moeten we leren instemmen met God, toelaten dat Hij in ons aanwezig is en in ons werkt. Daarom kunnen we even beseffen wie Hij voor ons is, maar we kunnen ook bewust worden van zijn aanwezigheid los van ieder beeld van Hem, van ieder concept over Hem, van ieder gevoel
m.b.t. Hem, van iedere gedachte aan Hem. En belangrijk is daarbij en op dat moment het aannemen van een goede ontspannen lichaamshouding.
Tekst en onderricht januari 2022
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
Onderricht op 18 januari 2022
De navolging van Christus opent
voor ons de weg naar volmaaktheid en heiligheid.
Toch moeten we niet verlangen volmaakt of heilig te zijn. De navolging volstaat en daartoe zijn we geroepen.
De beleving of de realisatie ervan is gelegen op het pad van de liefde, maar dan wel liefhebben zoals God liefheeft,
een liefde waarin alle zelfbetrokkenheid verdwenen is
en er om zo te zeggen zelfs geen ‘ik’ meer is dat liefheeft. Er is gewoon liefde.
Maar alleen God is in staat lief te hebben zonder de minste zelfgerichtheid.
Toch is onze menselijke liefde
het beste en het enige wat ons ter beschikking staat om Gods liefde te beleven.
Onderricht op 5 oktober 2021
Bron van het onderricht:
David FRENETTE, The Path of Centering Prayer. Deepening Your Experience of God, Sounds True, Boulder, Colorado, 2017
Onderricht op 5 oktober 2021
Paus Franciscus definieert een contemplatieve ingesteldheid als de ingesteldheid die het ons iedere dag mogelijk maakt
te ontdekken dat we dragers zijn van een goed dat ons echt mens doet zijn en ons in staat stelt een nieuw leven te leiden.
Het is een leven dat niet gekenmerkt wordt door angst en zelfzucht, maar door liefde, zorg en mededogen voor iedere mens,
voor ieder levend wezen en voor de hele aarde.
Hoe verwerven we deze contemplatieve ingesteldheid?
Hoe worden we ons ieder dag opnieuw bewust
van Gods aanwezigheid in ons, van zijn werkzame aanwezigheid in ons, van zijn transformerende, herscheppende aanwezigheid?
Meditatie wekt in ons dat bewustzijn
en daarvoor hebben we nood aan iets wat daarbij helpt
en waarmee we ons instemmen met die goddelijke aanwezigheid en werkzaamheid uitdrukken.
Het is een kwestie van richten van instemmende aandacht. We hebben er een gebedswoord of mantra voor.
Maar ook de ademhaling of een icoon kan dienstbaar zijn. Of misschien gewoon niets.