Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Homilies en Overwegingen Homilies priester Dirk
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
    • Homilies abt. Manu
    • Homilies broeder Geurric
    • Homilies priester Dirk
    • Overwegingen Bénédicte Lemmelijn.
    • Overwegingen Sim D'Hertefelt
    • Vastenmediteren met Laurence freeman
    • Homilie Monnik en bisschop Lode Van Hecke
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging vrijdag 6 juni

Bijna altijd is de juiste weg de moeilijkste

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  
Meditatie heeft te maken met beminnen en bemind worden.   
Christelijk leven is altijd dieper de waarheid exploreren dat God ons liefheeft en dat Jezus in ons hart woont, in de diepe kern van ons zijn. Nog meer verbazingwekkend is het te weten dat wij in zijn hart wonen, ‘in Hem’. Daar kan het verstand niet bij. Alleen het hart kan het vatten, omdat deze kennis alleen uit liefde voortkomt.

We weten onszelf bemind en daarom beminnen we. Meditatie heeft ook te maken met  het voltooien van die cyclus van liefde. Door onze openheid voor de Geest die in ons hart woont en die ons allemaal in stilte liefheeft, beginnen we de reis van het geloof. En we eindigen in geloof, omdat de eeuwige dans van de liefde steeds opnieuw begint.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

paius 2

 Paus Leo XIV
Communiceer met waarheid en vrede

In de bergrede zegt Jezus: “Zalig die vrede brengen” (Mat 5,9). Die zaligspreking daagt ons allemaal uit. Ze roept op tot een vernieuwde manier van communiceren : één die niet koste wat kost naar bijval zoekt, die geen agressieve taal gebruikt, die geen concurrentiespel speelt en waarin waarheid steeds gezocht wordt met liefde en nederigheid. Vrede begint bij ieder van ons: in hoe we naar anderen kijken, hoe we luisteren, hoe we over anderen spreken.

Gesprek met journalisten op 12 mei 2025






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Homilie voor de 24ste zondag door het jaar B 15 september 2024

Homilie voor de 24ste zondag door het jaar B 15 september 2024
Grondtoon-viering
bij de start van een nieuw pastoraal werkjaar
PELGRIMS VAN HOOP





Op 24 december e.k. begint het jubeljaar 2025
met de opening van de heilige deur van de Sint-Pietersbasiliek in Rome. In het oude Israël werd, naar een gebod in het boek Leviticus,
een jubeljaar om de 50 jaar gevierd.
Slaven en gevangenen werden vrijgelaten, schulden kwijtgescholden en land aan de rechtmatige eigenaar teruggegeven.
Het was een jaar van een nieuw begin. Van hoop.
In de Rooms Katholieke Kerk wordt een jubeljaar om de 25 jaar gevierd.
Ook hier is het de bedoeling schoon schip te maken en met nieuwe energie de toekomst tegemoet te gaan.

Lees meer...

Homilie voor de 23ste zondag door het jaar B 8 september 2024

Homilie voor de 23ste zondag door het jaar B 8 september 2024


Toch ‘charmerend’ hé!    Ook veranderend ‘aanrakend’?

Een ontmoeting met of een aangeraakt worden door Jezus doet iets met de mens, zoals iedere ontmoeting met een echt liefdevol mens ons iets doet.
Dan word je geconfronteerd met een kracht, die in die persoon aanwezig is, een kracht, die heelt en vreugde schenkt. Een bevrijdende kracht.
In het Grieks, de taal waarin het Nieuwe Testament geschreven is, heet die kracht charma,
waarvan onze Nederlandse woorden ‘charme’, ‘charmeren’ en ‘charmant’ afkomstig zijn. Ook het Engelse ‘to charm’. En dat betekent ‘betoveren’,
mensen van gedaante doen veranderen.
Een ontmoeting met Jezus is eveneens een veranderend gebeuren. De verandering die dan plaats grijpt is echter geen betovering maar een genezing, een heling,
een hersteld worden in oorspronkelijke heelheid, in de oorspronkelijke ongeschonden staat.
Het is een leven waarin we in eenheid met God leven,
een paradijselijk mens zijn, waarachtig beeld en gelijkenis van God. Dus een mens ontdaan van alle angst, schaamte en egoïsme,
vol van liefdevolle aandacht, eerbied en zorg voor het geschapene en de medemens. Het tegenovergestelde van die liefdevolle aandacht is geslotenheid:
verlamd, verstomd of verblind teruggeplooid leven op jezelf. Daardoor is een juiste kijk op de werkelijikheid,
op jezelf en je medemensen onmogelijk.
Daardoor men ook niet echt kan luisteren naar wat een ander zegt, kan men een ander ook niet goed begrijpen,
is men niet in staat naar anderen toe te gaan.

Lees meer...

Homilie voor de 22ste zondag door het jaar B 1 september 2024

Homilie voor de 22ste zondag door het jaar B 1 september 2024
Eerste zondag van de Scheppingsperiode

Ontdekken, leren kennen, verwonderen, bewonderen, respecteren, zorg dragen…


Het Rijk Gods is aanwezig overal waar mensen Gods wil volbrengen.
Jezus citeert de profeet Jesaja die duidelijke stelde
dat niet alles wat religieuze leiders als de wil van God voorhouden

de wil van God is, maar in veel gevallen louter mensenwet.
Wat God van ons wil is dat we zijn beeld en gelijkenis zijn
door onze onvoorwaardelijke liefde en onze onverdeelde goedheid, door ons rechtvaardig en vredevol handelen,
door een leven bevrijd van alle angst en zelfzucht,
een leven waarin we zorg dragen voor het leven en geluk van anderen. Ook de apostel Jakobus wijst daarop als hij schrijft:
Zuivere en onbevlekte vroomheid in de ogen van onze God en Vader is dit: wezen en weduwen opzoeken in hun nood.

Lees meer...

Homilie voor de 20ste zondag door het jaar B 18 augustus 2024

Homilie voor de 20ste zondag door het jaar B 18 augustus 2024


Het mithraïsme, ook wel de Mithrascultus genoemd, was een mysteriecultus rond de
god Mithras, die van de late eerste eeuw tot de late vierde eeuw beoefend werd in grote delen van het Romeinse Rijk. De ‘liturgie’ van deze cultus vertoonde veel gelijkenissen met de
eucharistie in die zin, dat de geïnitieerden het vlees van een offerstier aten en zijn bloed dronken om kracht en vruchtbaarheid te verwerven

Jezus stelt zichzelf voor als brood dat moet gegeten worden
en ook als vlees dat moet gegeten en bloed dat moet gedronken worden. Voor ons, die vertrouwd zijn met de instellingswoorden van de eucharistie, klinkt dat alles niet zo vreemd, maar voor Jezus’ Joodse geloofsgenoten was dit wellicht zeer ergerlijke taal.

Lees meer...

Homilie voor de 19de zondag door het jaar B 11 augustus 2024

Homilie voor de 19de zondag door het jaar B 11 augustus 2024


Dead Man Walking

Het aanvankelijke enthousiasme over Jezus bij de mensen ebt weg en daarmee ook Jezus’ succes en aantrekkingskracht.
Het gejuich verandert in gemor.
En dat gemor vindt zijn oorzaak in ergernis:
'Is dit niet Jezus, de zoon van Jozef, en kennen wij zijn vader en moeder niet? Hoe kan Hij dan zeggen: Ik ben uit de hemel neergedaald?'
Deze ergernis hangt samen met onbegrip. Zijn streekgenoten kunnen of willen
Jezus niet erkennen als iemand van hemelse afkomst, als iemand die wel degelijk door God gezonden is.
Want Hij is iemand van hen, ze kennen Hem van kindsbeen aan. Ze zien alleen Jezus als de mens die ze kennen,

en aanvaarden als waarheid over wie Hij is alleen wat ze weten, weten uit eigen beperkte ervaring of weten van horen zeggen.
Ze kennen alleen Jezus’ aardse vader: Jozef.
Ook ons kennen van wie mensen eigenlijk zijn is beperkt.
Onze kennis van wie mensen zijn, hun zgn. identiteit, beperkt zich gewoonlijk tot hun afkomst, hun huidskleur, hun geaardheid, hun opvoeding,
hun woonplaats, hun beroep, hun relaties, hun aardse prestaties,
of hun misdaden….
Maar meestal erkennen we niet dat mensen ‘eigenlijk’ meer zijn dan dat.
Dat kunnen we trouwens ook alleen maar
als we met een gelovig oog naar mensen kijken.
Dan kunnen we ook het goddelijke in hen ontdekken.
Maar eerst moeten we dat wellicht in onszelf leren waarnemen.

Lees meer...

Homilie voor de 14de zondag door het jaar B 7 juli 2024

Homilie voor de 14de zondag door het jaar B 7 juli 2024



Het ongeloof van Jezus’ stadgenoten contrasteert met het geloof waarover we in het evangelie van vorige zondag hoorden,
het geloof waartoe Jezus Jaïrus opriep en waarvan de zieke vrouw blijk gaf. Dat ongeloof wordt mooi omschreven in de profetie van Ezechiël:
niet weten – eigenlijk niet willen weten - dat er een profeet in hun midden is, die profeet niet erkennen en aanvaarden,
de bijzondere band die deze mens met God heeft niet inzien, niet aanvoelen, niet dulden, niet willen. Waarom niet?

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie voor de 13de zondag door het jaar B 30 juni 2024
  2. Homilie voor de 12de zondag door het jaar B 23 juni 2024
  3. Homilie voor de 11de zondag door het jaar B 16 juni 2024
  4. Homilie voor de 10de zondag door het jaar B 9 juni 2024

Pagina 4 van 32

  • Start
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top