Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Homilies en Overwegingen Overwegingen Sim D'Hertefelt
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
    • Homilie van de maand
    • Homilies abt. Manu
    • Homilies broeder Geurric
    • Homilies priester Dirk
    • Overwegingen Bénédicte Lemmelijn.
    • Overwegingen Sim D'Hertefelt
    • Vastenmediteren met Laurence freeman
    • Homilie Monnik en bisschop Lode Van Hecke
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux

Dagoverweging donderdag 25 maart

,We zijn geschapen voor een vervulling die alleen in de liefde te vinden is.(FT 68)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 


    

Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
  Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren? De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken, zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.

Lees meer...

Ter inspiratie

 

De weg der meditatie.

Werk en leven zijn niet te scheiden. Samen geven ze betekenis aan onze menselijke conditie. Wanneer werk zijn verankering verliest in de menselijke goedheid, veroorzaakt dat diepe droefheid, omdat men dan zijn eigen essentiële goedheid over het hoofd dreigt te zien. Wanneer we ons bewust worden van deze ongelukkige toestand, start onze zoektocht naar wegen om de menselijke dimensie te herontdekken die een om zich heen grijpende technologie, hebzucht en verstrooiing ons hebben afgenomen. Meditatie gaat de confrontatie aan met deze ervaring, keert ze om, geneest ze op zachte en vaak verrassende wijze.
Laurence Freeman osb
(GOED WERK Hoe meditatie je persoonlijk en professioneel leven verandert) uitgever Halewijn.

Lees meer...

Quote


bt.orval

 

‘De woestijn is de school waar Jezus als mens in de wereld heeft leren bidden.’
Br. Guerric osc (kluizenaar in de Provence)

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Een ervaring

Afbeelding1

"Vergevingsgezindheid: het einde van wraak."
Een getuigenis vanuit het Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit van 9 februari 2021:
“Een aantal lessen werden mij duidelijk:
1)  Het moeilijke tot onmogelijke in een vergevingsproces is de juiste woorden vinden. Het onder woorden brengen  van wat moet vergeven worden en van de vergeving zelf. Zeker van het kwaad, niet geschied uit onwetendheid, maar met opzet, met voorbedachtheid.
2)  Vergeving door de benadeelde aan de pleger (wie vergeving geeft, wie vergeving krijgt) biedt aan beiden richting naar herstel, verdringt de spanningen van het verleden en opent  perspectief voor de toekomst.
3)  Vergeven gaat samen met zich bekeren. Door zich eerst zelf te wenden tot Gods Woord, waarin Hij zich openbaart krijgen wij  de kracht en het recht te vergeven. Het versterkt ons geloofsfundament van de onvoorwaardelijkheid van liefde en barmhartigheid.
Vanuit mijn fascinatie voor de Goddelijke Schepping zie ik iets analoogs gebeuren in het heelal. De voortdurende evolutie creëert vernieuwende ruimte voor een entropische (uit)zuivering waarbij niets verloren gaat en alles een nieuwe plaats en functie krijgt, onophoudelijk en oneindig. Wanneer dit alles bezinkt word ik stil en luister naar de stilte.”
Guy VC


Nu Stille Abdijdagen niet kunnen doorgaan …
De vraag van pr. Dirk beantwoordend, wat ik het meeste mis. Eerst dacht ik aan jullie en de andere vertrouwde namen en gezichten.
Ik denk dat ik vooral de Stilte van de Abdij, de stille gangen en de diepte van de stilte in de abdijkerk mis, dat laatste schreef ik eigenlijk al in het begin stilte met een hoofdletter S.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Let us dream … de weg naar een betere toekomst.
In de beproevingen van het leven openbaar je je eigen hart, hoe stevig het is, hoe genadig, hoe groot of klein.                                                  Normale tijden zijn als formele sociale situaties: je hoeft  jezelf nooit te openbaren. Je glimlacht, je zegt de juiste dingen, en je komt er ongeschonden door, zonder ooit te hoeven laten zien wie je echt bent. Maar als je in een crisis zit, is het het tegenovergestelde. Je moet kiezen. En bij het maken van je keuze, openbaar je je hart.

paus Franciscus






 

Lees meer...

Film Thomas Merton

merton

In jezelf de wonden van de wereld helen ~ Thomas Merton

Een film over Thomas Merton. Klik op de foto.

Mediteren is je oefenen in 4 helende levenshoudingen

sin

 

 

 

 

 

 

 

 


Kerknet-redactie
Je ontdekt ze in ‘De kracht van contemplatie: in stilte genezing vinden’ van Karin Seethaler. Een praktische handleiding voor christelijke meditatie.
De Duitse sociaalpedagoge en theologe volgt de methode van de Hongaarse jezuïet Franz Jalics met wie ze 5 jaar samenleefde en -werkte.
karin seethaler

 

 

 

Karin Seethaler © Karin Seethaler
Vanuit haar praktijkervaring beschrijft Seethaler concrete voorbeelden en mogelijke misverstanden. Een realistische gids voor wie met meditatie in de christelijke traditie wil beginnen.
Interessant is dat Seethaler meditatie niet als een techniek opvat, maar wel als een beoefening van 4 helende levenshoudingen.

#1 Aandacht voor wat is
Mindfulness is geen nieuwe behoefte of uitvinding. Jezus vraagt om waakzaam te zijn (Mc13,35) en verbindt waakzaamheid met gebed (Mt26,41).
Ontmoeting met jezelf, met anderen en met God begint altijd op de bodem van jouw menselijke realiteit in dit moment. De schat is in de akker van je bestaan verborgen (Mt13,44).
Hoe maak je ruimte voor aandacht in jouw drukke bestaan?
* Wees vastbesloten om aandachtig te zijn en begin altijd opnieuw.
* Neem je lichaam waar, van je voetzolen tot je schedel. Adem eens bewust goed door.
* Kom thuis bij jezelf, stem je af op wat er op dit moment in jou omgaat.
* Neem afstand van beoordelingen van jezelf, anderen of situaties. Laat heilzame onzekerheid toe.
* Verwonder je over het oergeheim van de tijd: elk moment is éénmalig.
* Stop de prestatiedruk die je blik verengt.

Lees meer...

Over het verschil tussen behoeften en verlangen

 

 

Kerknet-redactie
Behoeften worden bevredigd, maar laten ons leeg achter. Verlangen vervult als het openblijft. Een onmisbaar onderscheid voor duurzaam geluk.
Altijd meer behoeften bevredigen, maakt niet gelukkiger. We blijven altijd meer willen.

Het lijkt wel of we met een gat in onze ziel geboren zijn.

Het fenomeen dat meer niet gelukkiger maakt, zie je zelfs op de schaal van landen. Daar heet dat de Easterlin Paradox. Gelukseconoom Richard Easterlin onderzocht het verband tussen welvaart van een land en het geluk van de inwoners. Evolueert een land van arm naar rijk, dan stijgt het geluk van de inwoners. Maar evolueert een land van rijk naar nog rijker, dan neemt geluk nauwelijks toe..grafiek 1
Easterlin Paradox

Hebben we dan als rijke westerlingen de top van de geluksboog bereikt? Waarom zijn we dan toch nog ongelukkig? Depressie, burn-out, angst, verveling, chronische vermoeidheid, existentiële twijfel en onmacht, verzuring, zelfmoord. Wanneer voegen we ze officieel toe aan het lijstje welvaartsziekten?

Lees meer...

Omvorming: de typisch christelijke manier van veranderen

 

Kerknet-redactie
Veranderen heeft iets gewelddadigs. Omvorming is milder, vindt Alselm Grün. Met Bijbelse beelden verheldert hij wat persoonlijke omvorming betekent.
Verandering, persoonlijk en van organisaties, is enorm belangrijk voor onze tijdgeest. Denk op persoonlijk vlak maar aan zelfhulpboeken en op zakelijk vlak aan de verheerlijking van disruptieve innovatie, vernietigende vernieuwing.
Volgens de Duitse Benedictijn en bestsellerauteur Anselm Grün kleeft aan het woord ‘veranderen’ een overdreven optimisme, zelfs iets gewelddadigs. Zoals ik ben, ben ik niet goed.
Omvorming vindt hij een milder woord. Het veronderstelt dat alles wat er is, goed is, gewenst, voedingsbodem voor wat komt. Ook al is dat komende nog bedekt.

Lees meer...

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top