Homilie voor de 6de zondag door het jaar B 2021

dirk



Jezus komt tegemoet aan het grote verlangen van de melaatse: weer mogen leven onder de mensen,
weer volop en ten volle mogen leven, zijn wie hij is,
een einde van een levenslange en uitzichtloze quarantaine.
- Het is God die in Jezus aan het verlangen van de melaatse tegemoet komt. - Maar de melaatse komt niet tegemoet aan het verlangen van Jezus:
zwijgen in de pers en de media en voor het grote publiek over wat er met hem gebeurd is en dus over Jezus.
Het hoeft zelfs niet in Kerk&Leven.

Lees meer...

Homilie voor de 5de zondag door het jaar B 7 februari 2021

Vroeg, nog diep in de nacht, stond Hij op,
ging naar buiten en begaf zich naar een eenzame plaats waar Hij bleef bidden.

Laten we wat aandacht besteden aan de informatie, die Marcus ons bezorgt, over het gebedsleven van Jezus.
We vernemen iets over ‘wanneer’ en ‘waar’. Niet over het ‘hoe’ en ‘waarom’.
Maar dat kunnen we wellicht uit dat ‘wanneer’ en ‘waar’ en uit de context van Marcus’ informatie gissen.

Jezus bidt op een eenzame plaats. Misschien om niet gestoord te worden.
In zijn gebedsonderricht van de Bergrede
raadt Hij zijn leerlingen ook aan voor hun gebed de eenzaamheid op te zoeken:
Maar als gij bidt, ga dan in uw binnenkamer,
sluit de deur achter u en bidt tot uw Vader die in het verborgene is en uw Vader die in het verborgene ziet, zal het u vergelden. (Mt 6, 6) De motivatie is hier evenwel niet het ongestoord zijn:

Lees meer...

homilie 4 zondag jaar B 2021

dirk



“Er zijn steeds predikanten geweest wie het weliswaar gelukte een geïnteresseerd publiek om zich heen te verzamelen, maar een gemeente hebben zij daarmee juist niet opgebouwd. Wij willen echter geen publiek, maar gemeente zijn. Wie zich zomaar wat wil laten inspireren, die zoeke dat niet in de kerk. Wie niets in de kerk mee naar binnen brengt, zal er ook niets uit meekrijgen. Maar wie er iets aan gelegen is te weten dat er een plek is waar niet over de samenleving, niet over allerlei dagelijkse dingen, niet over economie en politiek, maar alleen en uitsluitend over Christus en zijn wil en zijn troost gesproken wordt, die kome naar de kerk. Het komt er feitelijk weinig op aan of een kerkdienst door velen of door weinigen bezocht wordt. Het zogenaamde succes van een predikant ligt waarachtig in de laatste plaats in het getal.”
Alweer Bonhoeffer….

In onze tijd waarin gezag zo in vraag gesteld wordt en gezag-dragers zo gewantrouwd worden,
valt bij de lezing van ons zondagsevangelie natuurlijk het woord ‘gezag’ op. Jezus onderrichtte met gezag. De Schriftgeleerden van zijn tijd blijkbaar niet. En hoe graag vergelijken sommige christenen, die zichzelf ‘kritisch’ achten, deze Schriftgeleerden met de kerkelijke gezag-dragers van vandaag
waarbij ze aan hun kritiek het gezag van de waarheid toekennen
en hun spreken al even dogmatisch klinkt als dat van het kerkelijke leer-gezag. De woorden van Jezus bezaten niet alleen gezag,
maar ze waren blijkbaar ook ‘nieuw’.

Lees meer...

Homilie 3 zondag door het jaar 2021

Judea was het actiedomein van Johannes.
Waarom Jezus na zijn doopsel en verblijf in de woestijn naar Galilea terugkeerde en daar een begin maakte van zijn zgn. ‘openbaar leven’ is niet duidelijk.
Achtte Hij Galilea veiliger, of wou Hij in Galilea een woord van Jesaja in vervulling te doen gaan:
Het volk dat ronddwaalt in het donker, ziet dan een helder licht,
over hen die wonen in een land vol duisternis gaat dan een stralend licht op. (Jesaja 9,1)
Hoe dan ook, met zijn oproep tot bekering zette Jezus de verkondiging van Johannes verder, een verkondiging die een oproep tot bekering was,
eerder dan het uiteenzetten van dogmatische geloofswaarheden.

De tijd is vervuld en het Rijk Gods is nabij. Bekeert u en gelooft in de Blijde Boodschap.
Het is best mogelijk dat dit vers
niet zomaar een korte samenvatting is van Jezus’ verkondiging,
maar dat deze woorden werkelijk een soort openingsvers waren van Jezus’ verkondiging. In de verbeelding van sommigen stapte Jezus dan door de velden,
door de straten en over de pleinen en herhaalde Hij als een gebedswoord, een mantra, zijn aankondiging en oproep tot ieder die Hij er ontmoette of voorbijging.
Het is echter best mogelijk dat Hij zijn publiek meteen opzocht in de synagogen en er zijn uiteenzetting begon met die korte mededeling.
Zo schetst de evangelist Lucas het:
In de kracht van de Geest keerde Jezus terug naar Galilea en men sprak over Hem in heel de streek.
Hij trad nu op als leraar in hun synagogen en werd algemeen geprezen. (Lucas 4, 14-15)

Lees meer...

Homilie voor het feest van het doopsel van de Heer 10 januari 2021

Homilie voor het feest van het doopsel van de Heer 10 januari 2021


We hebben graag dat onze vormelingen bij de zalving
voor de priester staan in wat we de ‘geaarde’ houding noemen:
de voeten iets uit elkaar, het lichaam goed recht maar ontspannen,
ook het hoofd (fier) rechtop, de armen heel los en ontspannen naast het lichaam. We oefenen en duiden die houding vanaf de eerste catechesebeurt.
Ieder ziet ze zo voor zich.

Het is een houding die vrijheid en zelfvertrouwen uitdrukt. Dit zelfvertrouwen en die vrijheid zijn ‘gegrond’,
zijn ‘geaard’ in een bewustzijn, een besef, een weten. Men weet zich aanvaard, bemind.
Men heeft geen angst en men voelt geen schaamte.

Lees meer...

Homilie Kerstmis 20120

Homilie voor het hoogfeest van de geboorte van de Heer 25 december 2020

https://www.youtube.com/watch?v=XeO2cWyB1Xg&ab_channel=ThomasTurner Puer natus est nobis,
et filius datus est nobis :
cuius imperium super humerum eius :
et vocabitur nomen eius, magni consilii angelus. (Jesaja 9,5) Cantate Domino canticum novum :
quia mirabilia fecit. (Psalm 98,1)

Want een kind wordt ons geboren, een zoon wordt ons gegeven.
De heerschappij rust op zijn schouders. Men noemt hem: Wonder van beleid. Zingt voor de Heer een nieuw lied, want wonderen heeft Hij gedaan.

Zij legde Hem neer in een kribbe,
omdat er voor hen geen plaats was in de herberg.
Het Griekse woord kataluma
dat we in het oorspronkelijke Griekse Lucas-evangelie lezen en wij gewoonlijk met herberg vertaald krijgen,
komt in de evangelies nog éénmaal voor, namelijk in de aanvang van het passieverhaal, als Jezus zijn leerlingen opdraagt:
Gaat naar de stad en daar zult ge een man tegenkomen die een kruik water draagt. Volg hem en zegt aan de eigenaar van het huis waar hij binnengaat:
De Meester laat vragen: Waar is de zaal (kataluma) voor Mij, waar Ik met mijn leerlingen het paasmaal kan houden?

Lees meer...