Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Homilies en Overwegingen Homilies priester Dirk
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
    • Homilies abt. Manu
    • Homilies broeder Geurric
    • Homilies priester Dirk
    • Overwegingen Bénédicte Lemmelijn.
    • Overwegingen Sim D'Hertefelt
    • Vastenmediteren met Laurence freeman
    • Homilie Monnik en bisschop Lode Van Hecke
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging vrijdag 6 juni

Bijna altijd is de juiste weg de moeilijkste

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  
Meditatie heeft te maken met beminnen en bemind worden.   
Christelijk leven is altijd dieper de waarheid exploreren dat God ons liefheeft en dat Jezus in ons hart woont, in de diepe kern van ons zijn. Nog meer verbazingwekkend is het te weten dat wij in zijn hart wonen, ‘in Hem’. Daar kan het verstand niet bij. Alleen het hart kan het vatten, omdat deze kennis alleen uit liefde voortkomt.

We weten onszelf bemind en daarom beminnen we. Meditatie heeft ook te maken met  het voltooien van die cyclus van liefde. Door onze openheid voor de Geest die in ons hart woont en die ons allemaal in stilte liefheeft, beginnen we de reis van het geloof. En we eindigen in geloof, omdat de eeuwige dans van de liefde steeds opnieuw begint.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

paius 2

 Paus Leo XIV
Communiceer met waarheid en vrede

In de bergrede zegt Jezus: “Zalig die vrede brengen” (Mat 5,9). Die zaligspreking daagt ons allemaal uit. Ze roept op tot een vernieuwde manier van communiceren : één die niet koste wat kost naar bijval zoekt, die geen agressieve taal gebruikt, die geen concurrentiespel speelt en waarin waarheid steeds gezocht wordt met liefde en nederigheid. Vrede begint bij ieder van ons: in hoe we naar anderen kijken, hoe we luisteren, hoe we over anderen spreken.

Gesprek met journalisten op 12 mei 2025






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Homilie voor de tweede zondag van de advent B 10 december 2023

Homilie voor de tweede zondag van de advent B 10 december 2023


“Na U!”
Volgens sommige bijbelgeleerden is het Marcusevangelie geschreven als een soort catechese voor doopleerlingen
met de bedoeling hen duidelijk te maken wie Jezus is
en wat het betekent gedoopt te worden en christen te zijn. Wie Jezus is wordt meteen al gezegd in het eerste vers:
Begin van de Blijde Boodschap van Jezus Christus, de Zoon van God. In de evangelies van Matteüs en Lucas dienen de geboorteverhalen duidelijk te maken dat Jezus de Zoon van God is.
Marcus doet dat met één vers
en vervolgens komt dat in zijn evangelie nogmaals aan bod
in het verhaal van Jezus’ doopsel:
1, 9 In die tijd vertrok Jezus uit Nazaret in Galilea

en liet zich in de Jordaan door Johannes dopen.
10 En op hetzelfde ogenblik dat Hij uit het water opsteeg,
zag Hij de hemel openscheuren en de Geest als een duif op zich neerdalen. 11 En er kwam een stem uit de hemel:
‘Gij zijt mijn Zoon, mijn veelgeliefde; in U heb Ik welbehagen.' De mens Jezus uit Nazaret is de Christus, de gezalfde, diegene op wie de Geest van God rust,
de mens door God geroepen en gezonden
om een mens te zijn in wie en door wie en met wie
God de mensen nabij komt, geneest, redt, roept tot leven.
Dat is de Blijde Boodschap van het evangelie, van het christendom, van de Kerk: dat God scheppend en bevrijdend handelt in en met en door mensen zoals Jezus, mensen op wie zijn Geest rust, in wie Zijn Geest verblijft en die met Hem één zijn.
De Blijde Boodschap is ook dat alle mensen bestemd zijn
om zo’n mensen te worden, om Gods geliefde zonen en dochters te zijn
en als Gods kinderen samen te leven in een vredevolle en vreugdevolle wereld. Want ook wij allen zijn gedoopt met heilige Geest,
op ons allen rust de Geest van God en in ons allen verblijft Hij. Paus Franciscus zegt het zo:
we zijn dragers van een goed dat ons tot mens maakt, en ons in staat stelt een nieuw leven te leiden.

Lees meer...

Homilie voor de 34ste zondag door het jaar A Hoogfeest van Christus Koning

Homilie voor de 34ste zondag door het jaar A Hoogfeest van Christus Koning
26 november 2023

Evangelie: Mt 25, 31-46
In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: 'Wanneer de Mensenzoon komt in zijn heerlijkheid en vergezeld van alle engelen, dan zal Hij plaats nemen op zijn troon van glorie. Alle volken zullen vóór Hem bijeengebracht worden en Hij zal ze in twee groepen scheiden, zoals de herder een scheiding maakt tussen schapen en bokken. De schapen zal Hij plaatsen aan zijn rechterhand, maar de bokken aan zijn linker. Dan zal de Koning tot die aan zijn rechterhand zeggen: komt, gezegenden van mijn Vader, en ontvangt het Rijk dat voor u gereed is vanaf de grondvesting der wereld. Want Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik was vreemdeling en gij hebt Mij opgenomen. Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, Ik was ziek en gij hebt Mij bezocht, Ik was in de gevangenis en gij hebt Mij bezocht. Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden en zeggen: Heer, wanneer hebben wij U hongerig gezien en U te eten gegeven, of dorstig en U te drinken gegeven? En wanneer zagen wij U als vreemdeling en hebben U opgenomen, of naakt en hebben U gekleed? En wanneer zagen we U ziek of in de gevangenis en zijn U komen bezoeken? De Koning zal hun ten antwoord geven: voorwaar, Ik zeg u: al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders hebt gij voor Mij gedaan. En tot die aan zijn linkerhand zal Hij dan zeggen: gaat weg van Mij, vervloekten, in het eeuwig vuur dat bereid is voor de duivel en zijn trawanten. Want Ik had honger en gij hebt Mij niet te eten gegeven.

Lees meer...

Homilie voor de 33ste zondag door het jaar A 19 november 2023

Homilie voor de 33ste zondag door het jaar A 19 november 2023

Evangelie: Mt 25, 14-30
In die tijd hield Jezus zijn leerlingen deze gelijkenis voor: 'Een man riep bij zijn vertrek naar het buitenland zijn dienaars bij zich om hun zijn bezit toe te vertrouwen. Aan de een gaf hij vijf talenten, aan de andere twee, aan een derde één, ieder naar zijn bekwaamheid. Daarna vertrok hij. Die de vijf talenten gekregen had, ging er terstond mee werken en verdiende er vijf bij. Zo verdiende ook degene die de twee gekregen had, er twee bij. Maar die er één had gekregen, ging een gat in de grond graven en het geld van zijn heer verbergen. Een hele tijd later kwam de heer van die dienaars terug en hield afrekening met hen. Die vijf talenten
gekregen had, trad naar voren en bood nog vijf talenten aan met de woorden: Heer, vijf
talenten hebt gij mij toevertrouwd; ziehier, vijf talenten heb ik erbij verdiend. Zijn meester sprak tot hem: uitstekend, goede en trouwe dienaar, over weinig waart ge trouw, over veel zal ik u aanstellen. Ga binnen in de vreugde van uw heer. Nu trad die van de twee talenten naar voren en zei: Heer, twee talenten hebt gij mij toevertrouwd; ziehier, twee talenten heb ik erbij verdiend. Zijn meester sprak tot hem: uitstekend, goede en trouwe dienaar, over weinig waart ge trouw, over veel zal ik u aanstellen. Ga binnen in de vreugde van uw heer. Tenslotte trad ook die van één talent naar voren en zei: Heer, ik heb ervaren dat gij een hard mens zijt, die oogst waar gij niet gezaaid hebt en binnenhaalt waar gij niet hebt uitgestrooid.
Daarom was ik bang en ben uw talent in de grond gaan verbergen. Hier hebt ge uw
eigendom terug. Maar zijn meester gaf hem ten antwoord: Slechte en luie knecht, je wist toch dat ik oogst waar ik niet gezaaid heb en binnenhaal waar ik niet heb uitgestrooid?

Lees meer...

Homilie voor de 32ste zondag door het jaar A 12 november 2023

Homilie voor de 32ste zondag door het jaar A 12 november 2023



In de liturgie van de drie volgende zondagen, de laatste van het kerkelijk jaar, beluisteren we drie opeenvolgende parabels uit het evangelie van Matteüs, parabels waarin Jezus ons vertelt over de houding,
die we dienen aan te nemen in deze tijd,
een tijd van wachten op de definitieve komst van het Rijk Gods. Het gaat over een levenshouding,
die ons toelaat aan het Rijk Gods deel te nemen. de ingesteldheid, die we dienen aan te nemen om deelachtig te kunnen worden
aan een nieuw en volkomen vredevol en vreugdevol leven. De boodschap, die Jezus met de drie parabels wil geven,

zouden we kunnen als volgt presenteren: wees alert en actief. Met andere woorden: wees waakzaam en doe het goede.
Of nog: bid en doe het goede.
Want bidden is alert zijn, is waakzaam zijn.
Veeleer dan iets dat we ‘doen’, is bidden een innerlijke houding,
een ingesteldheid van wakende bewuste aandacht voor de aanwezigheid van God, die ook altijd de komende is.
In die parabel wordt het waakzaam zijn,
die innerlijke houding of ingesteldheid van aandacht voorgesteld als het bij je hebben van reserve-olie,
waardoor je het wachten en waken kunt uithouden.

Lees meer...

Homilie voor de 31ste zondag door het jaar A 5 november 2023

Homilie voor de 31ste zondag door het jaar A 5 november 2023



“We hebben de mond vol over synodaliteit,
maar tegelijk zie je steeds meer jonge priesters een boordje dragen.”
Deze opmerking is te lezen in een bijdrage van theoloog Stijn Van den Bossche in een nummer van het weekblad Tertio (18 oktober 2023).
Het zwarte kostuum met zwart hemd en wit boordje
is wat kort na het Tweede Vaticaans Concilie gedragen werd ter vervanging van de zwarte soutane,
die vanaf de 16de eeuw de officiële priesterkledij werd en dit, om de priester duidelijk herkenbaar te maken.
Van den Bossche betwijfelt of in deze tijd deze priesterkledij
- ook steevast nog voorkomend in veel antikerkelijke cartoons – nog wel de herkenbaarheid van de priester dient
en of het geen vorm van terugkerend klerikalisme is, hetgeen precies het tegendeel is van ‘synodaliteit’,
hetgeen letterlijk betekent: ‘als gelijken dezelfde weg gaan’. Hij bepleit ook de afschaffing van de kerkelijke titulatuur
- eerwaarde, zeereerwaarde, monseigneur, excellentie, eminentie -

Lees meer...

Homilie voor de 30ste zondag door het jaar A 29 oktober 2023

Homilie voor de 30ste zondag door het jaar A 29 oktober 2023


Dat liefde als een gebod gepresenteerd wordt
komt vreemd over voor mensen die aan liefde denken als aan een emotie
die samenhangt met sympathie, genegenheid en seksuele aantrekkingskracht.
Als liefde in geloofstaal als gebod gepresenteerd wordt
betekent dit dat liefde erkend wordt als iets wezenlijks voor de mens. Dat wil zeggen dat men geen mens, geen echt mens kan worden en zijn,
dat men geen volgroeid en volwassen mens kan zijn, zonder lief te hebben. Of anders gezegd: liefde is wat ons mens doet zijn,
wat ons werkelijk als mens doet leven.
En wat in geloofstaal met liefde bedoeld wordt is meer dan seksuele aantrekkingskracht, meer zelfs dan spontane en intuïtieve genegenheid en sympathie.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie voor de 29ste zondag door het jaar A 22 oktober 2023
  2. Homilie voor Missiezondag 15 oktober 2023
  3. Homilie voor de 23ste zondag door het jaar A
  4. Homilie voor de 24ste zondag door het jaar A 17 september 2023

Pagina 9 van 32

  • Start
  • Vorige
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top