Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Homilies en Overwegingen Homilies priester Dirk
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
    • Homilies abt. Manu
    • Homilies broeder Geurric
    • Homilies priester Dirk
    • Overwegingen Bénédicte Lemmelijn.
    • Overwegingen Sim D'Hertefelt
    • Vastenmediteren met Laurence freeman
    • Homilie Monnik en bisschop Lode Van Hecke
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  



Waarom zou je mediteren? Waarom zou iemand mediteren?
De traditie die ons heeft samengebracht leert dat wat ieder van ons nodig heeft om ten volle te leven en onze geest helemaal te ontplooien, de zuiverheid van hart is: de helderheid van waarneming die ons in staat stelt  om de werkelijkheid te zien zoals ze is, om onszelf te zien zoals we zijn en om de anderen te zien zoals ze zijn: verlost en bemind door God, en om God te zien zoals Hij is: absolute Liefde. Om zo te kunnen zien, hebben we de zuiverheid van hart nodig. Dat betekent dat we recht vooruit moeten kijken; zonder ons zicht te laten breken in het  prisma van het ego.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

franciscus

 paus FRANCISCUS

Twee rijkdommen die nooit vervagen .

God bevraagt ons over de zin van ons leven. Om ons te helpen bij het verstaan hiervan, hanteert Hij een vergiet als beeld. Ons leven wordt daar doorheen gegoten. Zo kunnen we ons visueel voorstellen dat bijna alles in deze wereld voorbijgaat, net als water dat verder stroomt. Maar bepaalde dierbare zaken blijven achter, zoals edelstenen die door een zeef worden tegengehouden. Wat blijft er dan over?

Lees meer...

Homilie voor de 11de zondag door het jaar

Homilie voor de 11de zondag door het jaar B
14 juni 2015

De “parabels van het zaad” in Marcus 4 zijn parabels tegen moedeloosheid en ongeduld.
De groeikracht waarover Jezus het heeft in die parabels
is de kracht is van verandering, de kracht van de transformatie.
Het evangelie staat werkelijk vol met verhalen van verandering:
mensen ontmoeten Jezus en de kracht van het geloof doet veranderen, genezen.
Denken we maar aan het verhaal van de bekering (genezing) van Zacheüs
en de vele genezingsverhalen.
Daar geschiedt de verandering in een opvallend en eenmalig gebeuren.
Maar ook de parabels van de groeikracht van het zaad zijn wonderverhalen.
Ook daar geschiedt een wonder, verandert er iets:
iets kleins wordt iets groots, iets weinig wordt veel.

Lees meer...

Homilie voor het feest van Sacramentsdag

Homilie voor het feest van Sacramentsdag

Het feest en de vroomheid er rond dateren van de Middeleeuwen
en leggen de nadruk op de verering van het geconsacreerde hostiebrood,
eigenlijk van de aanwezigheid van de verrezen Heer in het geconsacreerde hostiebrood.
In de zoektocht naar een authentieke geloofsbeleving,
waarbij we ons moeten durven ontdoen van een aantal opvattingen en vroomheden,
wil ik – zonder enige pretentie maar wel met grote bekommernis –
straks enkele gedachten bij het feest formuleren.
Ik ontken natuurlijk de reële tegenwoordigheid van de verrezen Heer niet.
Door de gave van de Geest is Hij als de levende in ons midden aanwezig,
zeker al waar twee of drie verenigd zijn in zijn Naam.
Wij allen vormen het lichaam van de verrezen Heer, zijn aanwezigheid in de wereld.
Wij zijn gezonden om zijn werk in deze wereld verder te zetten.
Door de gave van de Geest is de verrezen Heer ook in ieder van ons aanwezig.
Ieder van ons moet sacrament zijn van Christus’ aanwezigheid.
Dat zijn we als we in eenheid met Christus leven.

Lees meer...

Het hoogfeest van Pinksteren is het sluitstuk van het Paasfeest.

Homilie van het hoogfeest van Pinksteren
2 4 mei 2015

Het hoogfeest van Pinksteren is het sluitstuk van het Paasfeest.

Het openbaart ons ook de diepe betekenis van het Paasmysterie.

Op het vijftig dagen durende Paasfeest vieren we het nieuwe leven.

Vooreerst de verrijzenis, het nieuwe leven van Jezus van Nazaret, de Christus,

een leven van totale eenheid met God,

een leven dat ook ons eens ten deel zal vallen.

Ooit zullen ook wij bekleed worden met Jezus’ heerlijkheid.

Vervolgens vieren wij ons nieuw leven hier en nu:

een leven in eenheid met Christus,

een leven van liefde, vredevol en vreugdevol,

een leven van gerechtigheid, van liefde voor onze medemensen,

een leven ontdaan van angst en zelfzucht,

een leven ontdaan van kwaad en zonde.

Vandaag gedenken we dankbaar

dat dit leven voor ons mogelijk is door de gave van de Geest van God,

de Geest die ook in Jezus leefde, helemaal,

zo dat het evenzeer de Geest van Jezus is

en Jezus terecht kan zeggen dat Hij ons doopt met heilige Geest, met vuur.

Lees meer...

Homilie voor het Hoogfeest van de Hemelvaart van de Heer

 

14 mei 2015

 

Het feest van de Hemelvaart van de Heer wordt gevierd in de Paastijd.

Natuurlijk, want het immers innig met het Paasfeest verbonden.

Sterker nog, het vormt met het Paasfeest een eenheid

en het laat zien wat eigenlijk bedoeld wordt met verrijzen.

Verrijzen is ‘naar de hemel varen’.

En ‘naar de hemel varen’ is totaal één worden met God.

Verrijzen is totaal één worden, totaal één zijn met God.

Bij Jezus gaat het over een wezenseenheid met God.

Lees meer...

Homilie van de zesde zondag na Pasen

10 mei 2015

 De lezingen van deze zondag behoren werkelijk tot de mooiste stukken van het NT.

We kunnen zelfs stellen dat ze dé twee lezingen zijn

die iedere christen in het hart moet dragen

en die iedere vormeling zou mogen ‘van buiten’ kennen.

Ze komen wellicht uit de pen van één en dezelfde schrijver, Johannes,

de evangelist en apostel, die de traditie ook vereenzelvigt

met de anonieme geliefde leerling van Jezus uit het Johannes-evangelie.

Lees meer...

De Verrezene ervaren en zelf "Verrijzen"

Homilie voor de derde zondag na Pasen - 19 april 2015 (priester DIRK)

 

In dit verschijningsverhaal van het Lucas-evangelie

zijn er veel gelijkenissen met het verschijningsverhaal van het Johannes-evangelie

dat we op Beloken Pasen, vorige zondag, hoorden.

Ook nu is Jezus plots aanwezig in hun midden

en wenst Hij zijn leerlingen vrede toe.

Ook nu is sprake van vreugde, en ook van twijfel,

niet alleen bij één leerling, Tomas, maar bij allemaal.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Het nieuwe leven : aandacht voor God.

Pagina 31 van 32

  • Start
  • Vorige
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top