Homilie tweede paaszondag A Beloken Pasen




Caravaggio, De belijdenis van Thomas

De evangelielezing van Beloken Pasen is het slot van het Johannesevangelie. Johannes verwijst op het einde ervan naar het doel van zijn evangelie,
dat eigenlijk ook de zending van de Kerk weergeeft
en eveneens het doel van Jezus’ komst in de wereld is: leven. In Jezus’ komst openbaart God zijn liefde.
Liefde is het verlangen naar het leven en het geluk van de geliefde en liefde is ook dat verlangen omzetten in concrete daden
van zorg en verantwoordelijkheid voor dat leven en geluk. God zorgt voor ons leven en geluk,
maar zonder ons onze vrijheid en verantwoordelijkheid te ontnemen.
Hij biedt ons een weg naar een leven van volkomen vrede en vreugde aan. Maar we moeten erin geloven, die weg aannemen.
Hij reikt ons in Christus een hand. We moeten die echter aannemen.
Jezus is de weg. Het is het geloof, het vertrouwen in Jezus dat leven geeft. Zo eindigt Johannes dan zijn evangelie:
opdat gij moogt geloven dat Jezus de Christus is,
de Zoon van God, en opdat gij door te geloven leven moogt in zijn Naam.

Lees meer...

Homilie voor het hoogfeest van Pasen 2023

dirk

Homilie voor het hoogfeest van Pasen 2023


De verrijzenisiconografie – de voorstelling van de verrijzenis – van de oosterse kerken is heel anders dan deze, die we in veel van onze kerken kunnen aanschouwen.
Op veel schilderijen in onze kerken stapt of stijgt Christus uit zijn eigen graf, soms met een overwinningsvaandel in zijn handen.
Op oosterse iconen daalt de verrezen Christus af in ons graf, in het rijk van de doden, in onze hel,
in die plaats en ruimte waar voor ons geen licht en leven meer is, geen diepe innerlijke vrede en vreugde,
geen innige verbondenheid met God en met elkaar,
in het graf dat de mens voor zichzelf en medemensen delft, in de hel die mensen gecreëerd hebben,
door angst en zelfzucht en zelfgenoegzaamheid.

Lees meer...

Homilie voor de 5de zondag van de veertigdagentijd A 26 maart 2023

Homilie voor de 5de zondag van de veertigdagentijd A 26 maart 2023

Evangelie: : Johannes 11, 1-45
In die tijd was er iemand ziek, een zekere Lazarus uit Betanië, het dorp van Maria en haar zuster Marta. Maria was de vrouw, die de Heer met geurige olie had gezalfd en zijn voeten met haar haren had afgedroogd. De zieke Lazarus was haar broer. De zuster van Lazarus stuurde Jezus de boodschap: “Heer, die Gij liefhebt, is ziek.” Toen Jezus dit hoorde, zei Hij: “Deze ziekte voert niet tot de dood, maar is om Gods glorie, opdat de Zoon Gods er door
verheerlijkt moge worden.” Jezus hield veel van Marta, haar zuster en Lazarus. Toen Hij dan ook hoorde dat Lazarus ziek was, bleef Hij weliswaar nog twee dagen ter plaatse, maar daarna zei Hij tot zijn leerlingen: “Laat ons weer naar Judea gaan.” De leerlingen zeiden: “Rabbi , nog pas probeerden de Joden U te stenigen en gaat Gij er nu weer heen?” Jezus antwoordde: “Heeft de dag geen twaalf uren? Overdag kan iemand gaan zonder zich te stoten, omdat hij het licht van deze wereld ziet. Maar gaat iemand ‘s nachts, dan stoot hij zich, omdat het licht niet in hem is.” Zo sprak Hij. En Hij voegde er aan toe: “Onze vriend Lazarus is ingeslapen, maar Ik ga er heen om hem te wekken.” Zijn leerlingen merkten op: “Heer, als hij slaapt, zal hij beter worden.” Jezus had echter van zijn dood gesproken, terwijl zij meenden, dat Hij over de rust van de slaap sprak. Daarom zei Jezus hun toen ronduit: “Lazarus is gestorven, en omwille van u verheug Ik Mij, dat Ik er niet was, opdat gij moogt
geloven.

Lees meer...

Homilie voor de eerste zondag van de veertigdagentijd A 26 februari 2023

Homilie voor de eerste zondag van de veertigdagentijd A 26 februari 2023


Twee plaatsen om op de proef gesteld te worden…

Het verhaal van Jezus’ beproeving in de woestijn is ons bekend. De oproep die voor ons in het verhaal schuilgaat eveneens:
dat we ons als volgelingen van Jezus niet laten leiden door de drang naar bezit, macht en eer,
door negatieve gevoelens als angst, jalousie, haat en wraak.
De keuze die we daarvoor maken veroorzaakt een innerlijke strijd. De verleider geeft immers niet zomaar op. Eigenlijk geeft hij nooit op. Matteüs presenteert die strijd als een woordenstrijd:
er is woord en wederwoord.
De woorden van de verleider vertroebelen ons denken.
Ze vullen het constant met onwaar en ondoelmatig denken:
ze leveren gedachten op die onze innerlijke vrede en ons geluk niet dienen en ook een compleet vertekend beeld geven
van de werkelijkheid, van onze medemensen en van onszelf.

Lees meer...

Homilie voor de vijfde zondag door het jaar A 5 februari 2023

Homilie voor de vijfde zondag door het jaar A 5 februari 2023



In de proloog van het Johannesevangelie
wordt Jezus gepresenteerd als het licht, het ware Licht, dat iedere mens verlicht. En als de evangelist Matteüs het begin van Jezus’ optreden in Galilea schetst, dan duidt hij dat optreden – gebruikmakend van een profetie van Jesaja –
als een verlichting van hen die in het duister leven.
In ons onderricht bij dit evangeliefragment, twee zondagen geleden, hebben we er toen op gewezen
dat licht het meest universele symbool is voor het goddelijke, licht dat bevrijdend is, mensen bevrijdt uit de duisternis, letterlijk, maar ook uit de duisternis van onwetendheid en onzekerheid,
en daardoor van angst, die echt leven onmogelijk maakt.

Lees meer...

Homilie voor de vierde zondag het jaar A 29 januari 2023

Homilie voor de vierde zondag het jaar A 29 januari 2023


Barmhartigheid: tegen je hart houden…
(Guercino, De terugkeer van de verloren zoon, 1651)

De zaligsprekingen van Jezus aan het begin van de Bergrede in het Matteüsevangelie zijn niet gericht tot iedereen, niet tot de menigte, maar tot de leerlingen,
tot hen die Jezus geroepen heeft om Hem na te volgen. Ook wij zijn vooreerst door ons doopsel,
maar vervolgens ook in ons vormsel
en in onze deelname aan de eucharistie tot navolging geroepen. Het onderricht van de Bergrede is dus ook tot ons gericht!

Geroepen worden tot navolging van Christus
is geroepen worden om te leven in eenheid, in ‘communio’ met Hem. Dat is vooral een kwestie van innerlijkheid en mentaliteit,
zoals Paulus smekend en vermanend schrijft aan de Filippenzen:
Die gezindheid moet onder u heersen welke ook Christus Jezus bezielde. (2, 5)
Daarom bidden we ook in het eucharistisch gebed;
Wij vragen U: laat de gezindheid van Jezus wonen in onze geest en in ons hart, dat wij zijn boodschap van liefde zouden begrijpen,
van ganser harte zouden beleven.
Iedereen kan de navolging beleven, iedereen kan zijn roeping waarmaken, tenzij we in bezigheden of situaties terechtkomen
die tegengesteld zijn aan en niet overeenkomen met de gevraagde gezindheid. Jezus zegt verder in de Bergrede: Ge kunt niet God dienen en de mammon.

Lees meer...