Homilie van Pasen 202

Homilie voor het hoogfeest van de Verrijzenis van de Heer Pasen – 17 april 2022


De man is niet genomen uit de vrouw, maar de vrouw uit de man,
en de man is niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man. (1 Kor 11, 8-9)
Het is de apostel Paulus die dit geschreven heeft
en nog meer dergelijke ergerlijke verzen zijn in zijn brieven te lezen.
Gelukkig beschouwen we ze niet meer als richtinggevend voor ons denken
en leidinggevend voor ons gelovig en kerkelijk leven.
Er is al zeer veel dat we enthousiast achter ons gelaten hebben en er is nog veel dat we achter ons willen laten,
zoals ooit iemand schreef:
Wij moeten opnieuw leren begrijpen wat geloven betekent.
Dat kan vereisen dat heel wat christenen een deprogrammering moeten ondergaan van hun vroegere religieuze opvoeding.
Gelukkig moet er bij jou niets gedeprogrammeerd worden.
Maar wie – zonder kennis te hebben van en rekening te houden met de godsdienstig culturele context van Paulus
– samen met zijn ergerlijke uitspraken
de figuur van Paulus en al zijn moeilijke brieven aan de kant wil zetten, die gooit toch wel het kind met het badwater weg,

Lees meer...

Homilie 2 zondag vasten 2022

Homilie voor de 2de zondag van de veertigdagentijd C 13 maart 2022



Het vieren van de zondagsliturgie zou een berg-gebeuren dienen te zijn.
In het Oude Testament, maar ook in de evangelies, is de berg de plaats van het bidden
en de plaats waar we Gods woorden en wil vernemen, waar Gods ons zijn wil en wezen wil openbaren
en wij naar Gods woorden ten leven luisteren.
Mozes en Elia, de voor de joodse gelovige belangrijkste schriftfiguren, zijn beide daarom op de berg geweest.
Ze hebben daar allebei ook verlangd om Gods heerlijkheid te zien. Maar ze kregen er alleen iets te horen,
namelijk Gods woorden ten leven
en de opdracht deze als wetgever en profeet aan het volk door te geven.

Lees meer...

Homilie 6de zondag door het jaar 2022

Homilie voor de 6de zondag door het jaar C 13 februari 2022


“Zalig gij die arm zijt, zalig die nu honger lijdt, zalig die nu weent…”
Maar zo bedoelde Jezus het wel niet!....

In het Lucas-evangelie houdt Jezus zijn voornaamste onderricht
niet bovenop een berg – zoals bij Matteüs -, maar onderaan een berg op een vlak terrein. En dat is niet het enige opvallende verschil met de zgn. ‘Bergrede’ in het Mt-evangelie.
Bevat deze acht of negen zaligsprekingen,
de redevoering in het Lucasevangelie telt er maar vier,
maar daarnaast ook nog vier wee-spreuken die niet in de Bergrede van Matteüs staan.

Tot wie is deze redevoering gericht? Voor wie is het onderricht bestemd?
Er is sprake van drie groepen: de twaalf, die Jezus geroepen en gekozen heeft, een groep leerlingen, die Jezus wellicht ook geroepen heeft om Hem na te volgen,

en bij Jezus blijven om zijn onderricht te horen,
en tenslotte, een grote volksmenigte die uit is op genezingen.
Jezus richt zich tot zijn leerlingen, die zijn woorden willen of moeten beluisteren, en niet tot de massa mensen.

Lees meer...

Homilie voor de 5de zondag door het jaar C 2022

Homilie voor de 5de zondag door het jaar C 6 februari 2022
Lichtmisviering



In het evangelie van Lucas wordt vandaag de roeping van de eerste leerlingen verteld. Vissers worden door Jezus geroepen om Hem na te volgen,
om met Hem in gemeenschap te leven en te delen in zijn zending. Die zending is: mensen oproepen tot bekering en geloof,
tot verandering van visie op het leven, op geloven, op zichzelf, op hun medemensen, op God.
Zo komen mensen ook tot verandering van levenswijze. Ze worden mensen die leven zonder angst en zelfzucht, maar dienstbaar liefdevol, vredevol en vreugdevol leven. Zo’n mensen vormen het volk van God.

‘Mensen vangen’ betekent eigenlijk mensen daarvoor vrij maken, hen wegen wijzen naar volkomen vrede en vreugde.
Het doopsel is ons roepingsmoment.
Ook wij zijn geroepen om Jezus na te volgen, te behoren tot het volk van God,
vrije mensen te zijn, Jezus’ boodschap te beleven en door te geven. Woensdag laatst, op 2 februari, vierde de kerk het feest van Lichtmis, het gedenken van de opdracht van Jezus door zijn ouders in de tempel.

Lees meer...

Homilie voor de tweede zondag door het jaar C 2022



Een mooi symbool van dienstbare liefde….

Doet maar wat Hij u zeggen zal.
In het evangelie van Johannes lezen we
dat wat Jezus zegt waarheid is, woorden van eeuwig leven.
Hij zegt wie God eigenlijk is, wie de mens is en wat de weg is, die naar het leven leidt,
naar een leven van volkomen vrede en vreugde, naar een leven in eenheid met God en met mensen. Hij zegt ons dat het de weg van de liefde is.

Het zijn Gods woorden die Jezus spreekt,
de woorden die God Hem gegeven heeft om te spreken.

Lees meer...

Homilie voor het feest van het doopsel van de Heer 9 januari 2022

 




Opnieuw sluit de evangelielezing van het feest van het doopsel van de Heer goed aan bij de grondtoon van ons pastoraal werkjaar:
“De Vreugde van het Evangelie”.
Op dit feest gaat het over de vreugde van God. Jezus is de oorzaak van Gods vreugde.
In de Nederlandse Bijbelvertaling, die we in de liturgie gebruiken, lezen we:
in U heb ik mijn behagen gesteld.
In de oorspronkelijke Griekse tekst staat iets te lezen dat we mogen begrijpen als
‘ik vind je goed’, ‘ik vind je tof’, ‘ik zie je graag’. Dus: Jezus zien is al bron van vreugde.
Jezus hoeft nog niets gezegd of gedaan te hebben om God blij te maken. Die vreugde van God kennen we. Ten minste dat hoop ik.
Ik hoop dat ieder van ons iemand kent tot wie we kunnen en mogen zeggen:
‘Jij bent mijn welbeminde, ik vind je geweldig, ik vind je tof,
jij maakt me blij en ik zie je graag.’
En dat, zonder dat die ieder iets voor ons gedaan heeft,
behalve dan, dat die ons blij gemaakt heeft door er gewoon te zijn. Ja, dat geeft ons een goddelijk gevoel.
Dat tilt ons uit boven ons egoïsme, boven onze angsten, boven ons bekommerd zijn om onszelf.

Lees meer...