Homilie voor de 29 ste zondag door het jaar B


18 oktober 2015

De leerlingen trekken samen met Jezus mee naar Jeruzalem.
Maar dat meetrekken met Hem is nog geen navolging,
is nog niet de navolging waartoe ze geroepen zijn.
Ze kunnen Jezus ook nog niet navolgen.
Ze worden alleen voorbereid op de navolging.
Echt navolgen zullen ze pas kunnen
als ze de Geest van Jezus hebben ontvangen.
Ze zijn nu niet meer dan enthousiaste meelopers.
Ook velen, die zich vandaag gelovig noemen,
zijn soms niet meer dan enthousiaste meelopers.

Lees meer...

Homilie voor de 24 de zondag door het jaar B


13 september 2015

In de zondagsvieringen van dit liturgisch jaar, het zgn. B-jaar,
lezen we meestal uit het Marcusevangelie.
Dat is het oudste evangelie, geschreven rond het jaar 65, waarschijnlijk in Rome.
Er is een theorie die zegt dat het geschreven is
om zonder onderbreking voorgelezen te worden.
Het bevat tenslotte maar 622 verzen en een vlotte lezer doet daar 40 minuten over.
Het zou kunnen geschreven zijn voor de kerk van Rome
om tijdens de paasnacht dus in zijn geheel voorgelezen te worden.

Lees meer...

Homilie voor de 27 ste zondag door het jaar B priester Dirk


St Jozef OCH 160





feest van Sint-Franciscus
4 oktober 2015

De Engelse broeder Timothy Radcliffe
was jarenlang algemeen overste van de Dominicanerorde.
Hij schreef een bijzonder boeiend boek met als titel
Waar draait het om als je christen bent.
We gebruiken het dit jaar als handleiding
in het Leerhuis van de Bijbelse Spiritualiteit.
In dat boek noteert Timothy Radcliffe
dat wij als christenen getuigen moeten zijn van Gods liefde
door een opvallend andere levenswijze die mensen in verwarring brengt
en hen doet afvragen wat het hart van ons leven is,
waar we de kracht vandaan halen om ongelooflijk moedig, vreugdevol,
vrij, liefdevol, vredevol te leven.

Lees meer...

Homilie voor de 28ste zondag door het jaar

 

St Jozef OCH 160






11 oktober 2015

 

De man die bij Jezus komt aangelopen
is tot het besef gekomen dat het echte leven
niets te maken heeft met bezit en rijkdom.
Hij krijgt van Jezus onrechtstreeks te horen
dat het ook uiteindelijk niets te maken heeft
met een religieus en sociaal correct gedrag.
Het eigenlijke antwoord op de vraag hoe we echt kunnen leven
begint pas als Jezus de man liefdevol aankijkt.

Lees meer...

Homilie voor de 24ste zondag door het jaar B

St Jozef OCH 160
13 september 2015

In de zondagsvieringen van dit liturgisch jaar, het zgn. B-jaar,
lezen we meestal uit het Marcusevangelie.
Dat is het oudste evangelie, geschreven rond het jaar 65, waarschijnlijk in Rome.
Er is een theorie die zegt dat het geschreven is
om zonder onderbreking voorgelezen te worden.
Het bevat tenslotte maar 622 verzen en een vlotte lezer doet daar 40 minuten over.
Het zou kunnen geschreven zijn voor de kerk van Rome
om tijdens de paasnacht dus in zijn geheel voorgelezen te worden.
In de paasnacht werden de nieuwe christenen, de catechumenen, gedoopt, gezalfd
en mochten ze voor het eerst deelnemen aan de eucharistie.
Voor hun doopsel, vormsel en eerste communie kregen ze nog eens een grote catechesebeurt.
Het verhaal van Jezus dat de evangelist Marcus schreef is die catechesebeurt.
Vandaag beluisteren we het centrale stuk ervan, misschien wel het belangrijkste.
Als we het straks beluisteren
stellen we ons best in de plaats van de nieuwe christen die gedoopt gaat worden.
We krijgen een duidelijk antwoord op de vragen:
wie is die Jezus in wie we geloven en navolgen en
wat is dat, in Jezus geloven en Hem navolgen,
wat wordt er van ons verwacht?

Lees meer...

Homilie voor de 17 zondag door het jaar B


26 juli 2015

Homilie voor de 17de zondag door het jaar B

In dit liturgisch jaar lezen we op zondag het Marcus-evangelie.
Nu gaan we dat evangelie vijf zondagen op een rij verlaten.
In die periode gaan we het zesde hoofdstuk van het Johannes-evangelie lezen.
Het begint met het verhaal van de broodvermenigvuldiging.
Dat horen we vandaag.
Dan volgt op de vier volgende zondagen de zgn. broodrede van Jezus.
Daarin maakt Jezus duidelijk waar het eigenlijk op aankomt in het geloofsleven.
Maar Hij krijgt daardoor veel protest, gemor en onbegrip.

Lees meer...