Open Contemplatief Huis
menu
  • Home
  • Wie zijn wij ?
  • Postbus
  • Links
  • Contact

Kruimelpad

U bevindt zich hier: Home Homilies en Overwegingen Homilies priester Dirk
  • Leerhuis voor Christelijke Meditatie
  • Leerhuis voor Bijbelse Spiritualiteit
  • Leerhuis voor Contemplatieve Dialoog
  • Stille Abdijdagen
  • Stiltedagen aan Zee
  • Boekenplank
  • Homilies en Overwegingen
    • Homilies abt. Manu
    • Homilies broeder Geurric
    • Homilies priester Dirk
    • Overwegingen Bénédicte Lemmelijn.
    • Overwegingen Sim D'Hertefelt
    • Vastenmediteren met Laurence freeman
    • Homilie Monnik en bisschop Lode Van Hecke
  • Monasterium Zonnelied
  • Aanverwante activiteiten
  • Bonnevaux
  • Links andere websites

Dagoverweging zondag 8 juni Pinksteren

Opgewektheid is een van de vele manieren om Gods wil te vervullen. (Tolstoj)

Tomas Halik

 

 


Tomas HALIK

22 mei 2017


Onze liefde voor God zal vooral tot uitdrukking moeten komen
in onze liefde voor andere mensen.
Christenen moeten zich daarom niet afsluiten voor de seculiere omgeving,
maar die contacten juist actief en liefdevol aangaan.
Ik zeg door mijn liefde tot de geliefde: Ik wil dat jij bent.
Deze zin brengt geen twijfel tot uitdrukking of de geliefde bestaat;
zijn bestaan is voor mij overduidelijk
en mijn zintuigen kunnen mij daarvan verzekeren.


Ik druk met deze zin echter mijn essentiële instemming
met het bestaan van mijn geliefde uit,
mijn vreugde over het feit dat hij of zij er is.
Het bestaan van de geliefde neem ik niet voor kennisgeving aan,
ik beleef haar dankbaar als een wezenlijk, verrijkend onderdeel van mijn leven
zonder welke ik niet volledig zou zijn,
mijn wereld zou zonder hem of haar leeg en verdrietig leeg zijn.
In de liefde zijn wij het meest onszelf.
In de liefde zijn wij menselijk, het aller menselijkst.
Maar juist en alleen daar waarin wij het diepst,
volledig en tot aan de rand menselijk zijn, al te menselijk zelfs,
toont en geeft zich aan ons dat wat het menselijke overstijgt.’

Wie de goddelijkheid van de liefde heeft ervaren
op de bodem van een inspannende intermenselijke relatie
waarin hij veel van zichzelf heeft moeten geven,
die weet, denk ik, meer van de goddelijke liefde
dan wie in emoties van het collectieve kwelen van religieuze liederen opgaat.
God liefhebben en zijn liefde ervaren,
betekent volgens mij een rijp en trouw ‘ja’ tegen het leven –
met alles wat we in het leven ervaren,
met alles wat voor mij een raadsel
en een bron van voortdurende verwondering blijft.

Het echte geloof en de echte liefde
wonen niet in het hoofd en in de mond.
Zij nemen de hele mens in beslag,
met heel zijn hart, heel zijn ziel en al zijn kracht.
Wij kunnen God slechts door onze liefde en ons verlangen omarmen

(Uit: Ik wil dat jij ben. Over de God van liefde)

De stille revolutie

vlinderuitcocon

 

 

 

                                  
Meditatie heeft te maken met beminnen en bemind worden.   
Christelijk leven is altijd dieper de waarheid exploreren dat God ons liefheeft en dat Jezus in ons hart woont, in de diepe kern van ons zijn. Nog meer verbazingwekkend is het te weten dat wij in zijn hart wonen, ‘in Hem’. Daar kan het verstand niet bij. Alleen het hart kan het vatten, omdat deze kennis alleen uit liefde voortkomt.

We weten onszelf bemind en daarom beminnen we. Meditatie heeft ook te maken met  het voltooien van die cyclus van liefde. Door onze openheid voor de Geest die in ons hart woont en die ons allemaal in stilte liefheeft, beginnen we de reis van het geloof. En we eindigen in geloof, omdat de eeuwige dans van de liefde steeds opnieuw begint.
John Main
   

 

Lees meer...

Ter inspiratie

 

Waarom meditatie voor iedere van ons zo belangrijk is!
Meditatie is voor ieder van ons zo belangrijk omdat we in een maatschappij leven die heel erg het gevaar loopt om dol te draaien. Een gezonde menselijke geest wil zich ontplooien. Wij allen hebben ruimte nodig om te ademen, om ons te ontplooien en onze longen te vullen met waarheid en liefde. Als we gezond zijn weten we dat we alle grenzen moeten overschrijden naar wat eraan voorbij ligt. Een gezonde geest is een pioniersgeest. De overkant schrikt ons niet af  en we raken niet moe om uit te zoeken wat er vóór ons ligt, maar de werkelijk gezonde geest weet dat we geen toekomst hebben als we die niet met heel ons hart tegemoet gaan.
John Main


Lees meer...

Quote


bt.orval

 "De stilte is een taal van liefde, een ruimte waarin de ziel kan rusten en luisteren naar de stem van God." Paus Franciscus

 

 

 

Een ervaring

 

Stille Abdijdagen Chimay oktober 2024. Delen van een ervaring.
Zoals steeds ben ik heel blij met deze ervaring.
Eens 4 dagen me-time. Tijd om naar binnen te keren.
Tijd om alle hectiek en negativisme van het dagelijks leven en de media los te laten.
Bij het binnengaan van de abdij voel ik blijheid en dankbaarheid om er te mogen zijn. Het carpoolen en niet zelf een wagen moeten sturen ervaar ik als luxe.

Lees meer...

paius 2

 Paus Leo XIV
Communiceer met waarheid en vrede

In de bergrede zegt Jezus: “Zalig die vrede brengen” (Mat 5,9). Die zaligspreking daagt ons allemaal uit. Ze roept op tot een vernieuwde manier van communiceren : één die niet koste wat kost naar bijval zoekt, die geen agressieve taal gebruikt, die geen concurrentiespel speelt en waarin waarheid steeds gezocht wordt met liefde en nederigheid. Vrede begint bij ieder van ons: in hoe we naar anderen kijken, hoe we luisteren, hoe we over anderen spreken.

Gesprek met journalisten op 12 mei 2025






 



 

 

 

 

 

 

 










 






 

Lees meer...

Homilie voor de 29 ste zondag door het jaar B


18 oktober 2015

De leerlingen trekken samen met Jezus mee naar Jeruzalem.
Maar dat meetrekken met Hem is nog geen navolging,
is nog niet de navolging waartoe ze geroepen zijn.
Ze kunnen Jezus ook nog niet navolgen.
Ze worden alleen voorbereid op de navolging.
Echt navolgen zullen ze pas kunnen
als ze de Geest van Jezus hebben ontvangen.
Ze zijn nu niet meer dan enthousiaste meelopers.
Ook velen, die zich vandaag gelovig noemen,
zijn soms niet meer dan enthousiaste meelopers.

Lees meer...

Homilie voor de 24 de zondag door het jaar B


13 september 2015

In de zondagsvieringen van dit liturgisch jaar, het zgn. B-jaar,
lezen we meestal uit het Marcusevangelie.
Dat is het oudste evangelie, geschreven rond het jaar 65, waarschijnlijk in Rome.
Er is een theorie die zegt dat het geschreven is
om zonder onderbreking voorgelezen te worden.
Het bevat tenslotte maar 622 verzen en een vlotte lezer doet daar 40 minuten over.
Het zou kunnen geschreven zijn voor de kerk van Rome
om tijdens de paasnacht dus in zijn geheel voorgelezen te worden.

Lees meer...

Homilie voor de 28ste zondag door het jaar

 

St Jozef OCH 160






11 oktober 2015

 

De man die bij Jezus komt aangelopen
is tot het besef gekomen dat het echte leven
niets te maken heeft met bezit en rijkdom.
Hij krijgt van Jezus onrechtstreeks te horen
dat het ook uiteindelijk niets te maken heeft
met een religieus en sociaal correct gedrag.
Het eigenlijke antwoord op de vraag hoe we echt kunnen leven
begint pas als Jezus de man liefdevol aankijkt.

Lees meer...

Homilie voor de 27 ste zondag door het jaar B priester Dirk


St Jozef OCH 160





feest van Sint-Franciscus
4 oktober 2015

De Engelse broeder Timothy Radcliffe
was jarenlang algemeen overste van de Dominicanerorde.
Hij schreef een bijzonder boeiend boek met als titel
Waar draait het om als je christen bent.
We gebruiken het dit jaar als handleiding
in het Leerhuis van de Bijbelse Spiritualiteit.
In dat boek noteert Timothy Radcliffe
dat wij als christenen getuigen moeten zijn van Gods liefde
door een opvallend andere levenswijze die mensen in verwarring brengt
en hen doet afvragen wat het hart van ons leven is,
waar we de kracht vandaan halen om ongelooflijk moedig, vreugdevol,
vrij, liefdevol, vredevol te leven.

Lees meer...

Homilie voor de 24ste zondag door het jaar B

St Jozef OCH 160
13 september 2015

In de zondagsvieringen van dit liturgisch jaar, het zgn. B-jaar,
lezen we meestal uit het Marcusevangelie.
Dat is het oudste evangelie, geschreven rond het jaar 65, waarschijnlijk in Rome.
Er is een theorie die zegt dat het geschreven is
om zonder onderbreking voorgelezen te worden.
Het bevat tenslotte maar 622 verzen en een vlotte lezer doet daar 40 minuten over.
Het zou kunnen geschreven zijn voor de kerk van Rome
om tijdens de paasnacht dus in zijn geheel voorgelezen te worden.
In de paasnacht werden de nieuwe christenen, de catechumenen, gedoopt, gezalfd
en mochten ze voor het eerst deelnemen aan de eucharistie.
Voor hun doopsel, vormsel en eerste communie kregen ze nog eens een grote catechesebeurt.
Het verhaal van Jezus dat de evangelist Marcus schreef is die catechesebeurt.
Vandaag beluisteren we het centrale stuk ervan, misschien wel het belangrijkste.
Als we het straks beluisteren
stellen we ons best in de plaats van de nieuwe christen die gedoopt gaat worden.
We krijgen een duidelijk antwoord op de vragen:
wie is die Jezus in wie we geloven en navolgen en
wat is dat, in Jezus geloven en Hem navolgen,
wat wordt er van ons verwacht?

Lees meer...

Homilie voor de 17 zondag door het jaar B


26 juli 2015

Homilie voor de 17de zondag door het jaar B

In dit liturgisch jaar lezen we op zondag het Marcus-evangelie.
Nu gaan we dat evangelie vijf zondagen op een rij verlaten.
In die periode gaan we het zesde hoofdstuk van het Johannes-evangelie lezen.
Het begint met het verhaal van de broodvermenigvuldiging.
Dat horen we vandaag.
Dan volgt op de vier volgende zondagen de zgn. broodrede van Jezus.
Daarin maakt Jezus duidelijk waar het eigenlijk op aankomt in het geloofsleven.
Maar Hij krijgt daardoor veel protest, gemor en onbegrip.

Lees meer...

Meer artikelen...

  1. Homilie voor de 16 zondag door het jaar B
  2. Homilie voor de 15 zondag door het jaar B
  3. Homilie voor de 11de zondag door het jaar
  4. Homilie voor het feest van Sacramentsdag

Pagina 30 van 32

  • Start
  • Vorige
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • Volgende
  • Einde

Copyright @2014 Open Contemplatief Huis

Back to top